• Economia
  • Gallo, una visió nascuda a Rubí que ha escrit la història de la pasta

Gallo, una visió nascuda a Rubí que ha escrit la història de la pasta

Pastas Gallo va aconseguir popularitzar el consum de la pasta a tot Espanya a partir d'una innovació nascuda a Rubí

Un anunci antic de Pastas Gallo | Cedida
Un anunci antic de Pastas Gallo | Cedida
08 de Novembre de 2021

Era el 1946 quan José Espona, "un gran visionari", va comprar una fàbrica de farines a Rubí per 15.000 pessetes que li va deixar el seu pare. En aquella època, la pasta no era un plat habitual a les cases catalanes i espanyoles. Però Espona va viatjar a Itàlia i va descobrir un tipus diferent, feta de blat dur, i va decidir exportar la idea aquí. Va ser el naixement de Pastas Gallo, que després de 75 anys és la marca líder a l'Estat i ha convertit la pasta en plat omnipresent a llars i restaurants.

"Fins llavors, la pasta no estava present a Espanya. I la que es consumia, era molt tova", explica Noemí García, directora de Màrqueting i Comunicació de Gallo. Agafant la idea italiana, Espona va adaptar el seu producte als consumidors espanyols, on es tendia a sobrecoure la pasta. A partir d'aquí, va començar a visitar botigues i supermercats per vendre la marca. "Era una venda de porta a porta", destaca García. A més, va convèncer els agricultors per produir blat dur.

Líders a la Xina

Als anys 50 va arribar un moment clau per Gallo, amb l'obertura de la primera semoleria de l'Estat, on Gallo tractava el seu propi blat. També va inaugurar la fàbrica a El Carpio, on actualment fabriquen tota la pasta seca del grup. El creixement en aquells anys es va consolidant amb l'adquisició de noves fàbriques per tot el territori i en pocs anys, la marca es trobava en més de 100.000 punts de venda.

Actualment, disposa de cinc fàbriques, quatre de les quals i la seu corporativa són a Catalunya. Factura 186 milions d'euros l'any, produeix 180 milions de tones l'any de blat i ven 143 milions de tones de pasta. Gallo és present a 32 països, però el 80% de la facturació és a Espanya. Però, com a curiositat, és la marca líder de pasta seca a la Xina.

Sofia Loren i Pastas Gallo

La popularitat de Gallo es va disparar a partir dels anys 80, quan va vincular la marca amb Sofia Loren, una icona italiana molt popular també a Espanya. "Espona, sense departaments de màrqueting i demostrant que era un visionari, li va enviar un paquet de pasta a Sofia Loren", recorda García. L'objectiu era que si li agradava, fos l'ambaixadora de Gallo.

"Va canviar la història de la companyia, va ser el referent per veure que aquella pasta era bona, igual que la italiana. Va ser clau en l'èxit de la marca i va començar a agafar molta notorietat", destaca l'actual directora de màrqueting.

La història de la pasta a Espanya

Quan Gallo va començar a escriure la seva història, la pasta era residual a Espanya. La seva feina va ser evangelitzar els consumidors, després d'adaptar la tècnica italiana. "Va fer didàctica de com consumir la pasta. En aquells moments, els menús diaris encara eren molt de cullera i de plats tradicionals espanyols", explica García. Va ser a través dels infants com va entrar a les cases i a poc a poc es va anar convertint en un dels productes més consumits.

Noemí García: "Si preguntes als consumidors, parlar de pasta a Espanya és parlar de Gallo"

"Si preguntes als consumidors, parlar de pasta a Espanya és parlar de Gallo. Està molt present com la marca que no falla, que sempre està a casa", celebra Noemí García, que afegeix: "Qui ha escrit la història de la pasta a Espanya és Gallo". De fet, el 34% de la pasta seca que es ven a l'Estat és seva. Barilla, fabricant italià líder mundial del sector, no supera el 4%: "No ha pogut fer un forat rellevant".

Els creadors de la pasta per a amanides

La clau de l'èxit, assegura la directora de màrqueting, és la constància en l'excel·lència i la qualitat. I un vector constant: la innovació. Des de la introducció de la pasta de blat dur, fins a nous productes com la pasta sense gluten o el control del blat que s'utilitza. "Desenvolupem les varietats de blat amb els agricultors. En fer servir les nostres pròpies varietats, hi ha un impacte important en la qualitat i la diferenciació amb altres marques blanques", indica. Tot el blat és espanyol.

Una innovació que també ha servit per potenciar nous productes, com la sortida al mercat de la pasta sense gluten el 2004. Fins llavors, es comprava en herboristeries i botigues molt especialitzades i era molt cara. Gallo ho va democratitzar". Anteriorment havien creat la pasta amb ou i vegetals i la pasta per a amanides: "Va innovar per posicionar la pasta per un moment concret: l'estiu. Si vas a qualsevol país del món, avui dia, no existeix aquesta categoria".

L'aposta actual va al voltant de la salut, amb més pastes integrals o fetes amb 100% de llegums. Actualment, la cartera de productes de Gallo és amplíssima, des de la pasta seca, la fresca, les salses o les farines. Tot plegat, amb processos de producció diferents per cada categoria, una de les bases de la companyia.

Venda de Gallo per 227 milions

El 2019, la segona generació de la família va vendre Pastas Gallo al fons Proa Capital per 227 milions d'euros. "Neix un nou projecte per la companyia, des del respecte al passat. Volem convertir Gallo en una companyia transversal, present en moltes categories i amb una branca important de frescos", apunta García. Un d'aquests passos ha passat per l'adquisició de Ta-Tung, una start-up nascuda a Barcelona especialitzada a menjar asiàtic preparat. Amb ella, volen obrir nous mercats, començant per Itàlia i França.

Un altre dels objectius és definir un pla d'internacionalització. Tot i que són presents en 32 països, en la majoria de casos ha estat per oportunitats concretes i són residuals en la majoria d'ells. A la Xina, tenen un paper més rellevant, tot i que la pasta seca té poca sortida entre els consumidors. "A través d'un distribuïdor, es va començar a obrir mercat i fent molta didàctica. A Àsia hi ha molt potencial", reconeix la directora de Màrqueting.

Tot plegat per seguir mantenint-ne com a marca líder a Espanya i seguir estant present en l'imaginari col·lectiu dels consumidors de pasta.