“You’ll never drive alone”. Aquesta frase, utilitzada com a lema, és la que orienta els passos de la startup Gandolapp. La seva idea és usar la tecnologia per generar un acompanyament virtual dels conductors de camions a través d’una aplicació mòbil. Així, s’aconsegueix una millora de l’experiència laboral dins de la cabina del vehicle, digitalitzar les operacions i optimitzar les comunicacions a través de l’assistència per veu multilingüe. En el seu dia a dia, el transportista pot conversar i escoltar en diferents idiomes, així com automatitzar tasques externes mentre condueix. Per la seva banda, els agents logístics obtenen dades de la traçabilitat geoposicional i funcional, coneixen l’estat de la càrrega i descàrrega de la mercaderia, sigui en camions o en els contenidors dels vaixells i elements externs com l’estat del trànsit. Gandolapp, que fa més d’un any que està instal·lada a la incubadora logística, Logistics 4.0 Incubator, del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), admet que la seva presència en aquest espai li ha servit per agilitzar el desenvolupament de l’activitat.
“Gràcies a la tecnologia per a les comunicacions i les tasques manuals, volem arribar a reduir els costos vinculats al transport de mercaderies fins a un 6%, cosa que suposa 10.000 euros per camió”. Així ho explica el director executiu de Gandolapp, José Manuel Juan. En aquest sentit, comenta que el procés d’automatització redueix els temps de trànsit, optimitza el transport i rebaixa les emissions de CO2.
A través de dos productes, Gandolapp intenta assolir aquest objectiu. El primer és el copilot virtual per veu per a conductor de camió. “El transportista ha de sentir que té algú al costat que li dona acompanyament en les llargues hores de conducció”. Aquest copilot, a més d’aquesta funció, també l’ajuda en la planificació de rutes i en la cerca dels aparcaments. A més, ho fa en l’idioma del camioner, ja que l’aplicació està disponible en 15 idiomes. Està previst que a finals de l’any 2025 se n’incorporin una vintena més.
El copilot, entre altres funcions, també l’ajuda en la planificació de rutes i en la cerca dels aparcaments
Millora de la rendibilitat
La segona eina és la de la gestió de flotes. Amb aquesta, la companyia propietària dels vehicles pot conèixer en cada moment en quina fase es troba el camió. Juan assenyala que, “no només facilita una geoposició, sinó que genera una traçabilitat funcional. Es a dir, podem saber en cada moment la posició del camió i l’estat de la càrrega”. De moment, Gandolapp és capaç, mitjançant la tecnologia, de rebaixar en una tercera part els costos associats al transport. El director executiu recorda que “en un sector amb marges de benefici molt ajustats, accions com aquesta poden provocar un impacte elevat en la rendibilitat”.
Avui dia, més d’una trentena d’empreses i més de 600 conductors ja disposen de l’aplicació. Tot i que la majoria de les companyies són de l’Estat espanyol, el fet de disposar de l’eina en diferents idiomes suposa un incentiu pels conductors, ja que en l’esfera europea, una quarta procedeixen de l’Europa de l’Est. Aquesta barrera idiomàtica se salva a través de la tecnologia. El sistema de Gandolapp fa que l’acompanyament de l’assistent virtual es produeixi a través de la veu, de forma que s’alliberi al transportista de riscos de seguretat durant la conducció.
L’activitat de Gandolapp consta d’una tercera pota: una solució dissenyada per a grans centres d'operacions, com a ports marítims, que optimitza les operacions i redueix costos i temps. Aquesta funció assegura una coordinació eficient entre els camions i les operacions portuàries, millorant la predictibilitat i l'eficiència, en eliminar moviments improductius en ports i evitant pics en els fluxos d'entrada de camions.
De la seva presència al Logistics 4.0 Incubator, Gansdolapp en destaca “la confiança en la marca, ja que en trobar-se darrere el Consorci de la Zona Franca, se’ns han obert portes de forma ràpida”.
Confiança en la marca
De la seva presència al Logistics 4.0 Incubator, Juan en destaca “la confiança en la marca, ja que en trobar-se darrere el Consorci de la Zona Franca, se’ns han obert portes de forma ràpida”. Així mateix, l’espai ha determinat que Gandolapp hagi establert ‘networking’ amb altres membres de la incubadora. “Compartim inquietuds similars, com la cerca dels primers clients o les necessitats de finançament”.
Gandolapp compta amb una plantilla de vuit persones, entre les quals hi ha programadors, lingüistes computacionals i experts en la indústria del transport. Això ha contribuït a centrar-se en la inversió en el producte i en les vendes i realitzar una col·laboració de desenvolupament amb el centre tecnològic de Leitat. L’aventura de la firma ha fet que hagin dissenyat el producte des de zero, específicament pensat per a un nínxol de mercat molt concret. De fet, ara comença a tenir usuaris i clients d’Alemanya o Polònia. “Estem fent proves als EUA i a Mèxic i tenim el propòsit d’estendre’ns a altres països, aprofitant que comercialitzem una tecnologia fàcilment escalable, ja que funciona amb un model de subscripció anual”. En el darrer any, les vendes de Gandolapp s’han multiplicat per 10.
En aquests moments, l’empresa ja ha incorporat el e-CMR, el document de transport electrònic, que serà obligatori l’any 2026, a les seves prestacions. A més, treballa en la integració de la seva aplicació a la informació que li puguin donar els tacògrafs digitals de darrera generació. Predictibilitat i traçabilitat són els conceptes que orienten el camí de Gandolapp per consolidar la figura del copilot virtual.