La gastronomia espanyola es reivindica com un motor econòmic a Espanya, ja que l'ecosistema que engloba aquest sector va aportar gairebé 375.000 milions d'euros, cosa que representa el 27% del valor afegit brut (VAB) nacional, segons es desprèn de l'informe Gastronomia espanyola: impacte i tendències d’un ecosistema clau per a l’economia, elaborat per KPMG i la Reial Acadèmia de Gastronomia.
En concret, l’informe revela la contribució econòmica de la gastronomia, que va assolir els 374.575 milions d’euros, considerant la seva aportació directa (211.126 milions d’euros) i indirecta (163.449 milions d’euros).
"La gastronomia suposa un sector ampli, però amb una gran contribució a l’economia del país", ha assenyalat Enrique Porta, soci responsable de consum i retail de KPMG a Espanya, durant la presentació de l’estudi.
La gastronomia va contribuir a generar i mantenir un total de 7,2 milions de llocs de treball equivalents a temps complet, un 37% del total
Un sector que també és un motor d’ocupació, ja que la gastronomia va contribuir a generar i mantenir un total de 7,2 milions de llocs de treball equivalents a temps complet, un 37% del total, dels quals 3,7 milions de forma directa i 3,5 milions addicionals de manera indirecta i induïda.
Binomi turisme-gastronomi
El bon moment que travessa el sector també es deu a l’èxit del binomi turisme i gastronomia, ja que molts turistes, sobretot els de major poder adquisitiu, veuen en la cuina un element diferenciador que els acosta de manera autèntica a la identitat i cultura del país.
Així, els turistes internacionals que van visitar Espanya van gastar el 2023 més de 17.000 milions d’euros en gastronomia, un 24% més que abans de la pandèmia.
Pel que fa als reptes que ha d’afrontar el sector gastronòmic, l’evolució de la gastronomia en els pròxims anys estarà condicionada pel nivell d’adopció de diferents tecnologies (com la intel·ligència artificial) que poden accelerar la transformació de tota la cadena de valor, impulsant-ne l’eficiència i la competitivitat i revolucionant la relació amb clients i consumidors.
Adrià reclama un pla estratègic nacional
Per la seva banda, el xef Ferran Adrià, president de elBullifoundation, ha destacat la importància de posar en valor i amb xifres la gastronomia nacional, per la qual cosa ha tornat a reclamar la necessitat que existeixi un pla estratègic a escala nacional.
"Si la gastronomia suposa el 27% de l’economia espanyola, ¿no es mereix un pla estratègic? Jo els he dit a tots els presidents del Govern, que és necessari aquest pla estratègic i espero que aquest informe serveixi per aconseguir-ho, perquè es pot fer", ha reclamat Adrià durant la presentació de l’informe.
Adrià ha recordat que l'"alta gastronomia és una paraula d'ahir". "Si no tens marca no ets ningú, el gran problema de l'alta gastronomia a Espanya és que no tenim un nom, no hi ha hagut consens a escala espanyola", ha lamentat.