• Economia
  • Fugir de la calor amb gelats de granja

Fugir de la calor amb gelats de granja

Més enllà del clàssic Cornetto i Magnum, les granges petites aporten un producte natural i de proximitat als lineals dels supermercats

La Fageda ha produït 65.800 quilos de gelat el 2016
La Fageda ha produït 65.800 quilos de gelat el 2016
Barcelona
10 d'Octubre de 2018

"I si anem acabant els gelats del congelador?". Típica frase dels mesos posteriors a l'estiu, un moment de trànsit que per a tothom és estrany. Alguns ja tenen les piles al 100% i prefereixen no saber-ne res de l'estiu (perquè no sigui més dur dir-li adéu) i altres encara no se'n volen desfer. Per tant, acabar amb una d'aquestes postres refrescants, tant de platja i tardes de calor a l'ombra, és un pla magnífic, i més si parlem de gelats de quilòmetre zero.

Esprémer el mercat del lacti

Una proposta interessant és la de La Fageda. Té gelats de iogurt, xocolata, vainilla, crema, cafè i torró, en envasos de 500 o 100 ml. o bé de 125 g. Formats adaptats tant per a famílies com per a persones que viuen soles, o bé llars on els gustos s'assemblen més aviat poc i el congelador no dóna per a pots massa grans. Sigui com sigui, el consumidor està ben servit.

Segurament aquesta és una de les marques més conegudes als lineals de refrigerats del súper, però ho és pels seus iogurts, que s'elaboren a la granja que té la cooperativa a Santa Pau (La Garrotxa). D'allà també surten els gelats, tot i que els primers es van fer des d'una fàbrica al barri de Bonavista de Badalona. El negoci va anar tan bé, que el catàleg de sabors va créixer i va deixar de ser sostenible i tota la producció es va traslladar a terres olotines.

El producte de La Fageda està compost d'un mínim del 30% de iogurt de la seva granja i busca donar-li sabor amb productes el màxim de naturals possible, com la vainilla o la fruita. L'aposta va ser ferma i encertada, perquè l'empresa té experiència també en l'elaboració de melmelades. De fet, el 2017 es van produir 64 milions de kg de iogurt i postres, 65.800 kg de gelat i 48.400 kg de melmelada. I van arribar a uns dos milions de consumidors.

Per descomptat, és també una bona estratègia si es té en compte que en els darrers set anys el consum de llet ha caigut un 6,1% i que créixer en el segment del iogurt i el gelat és l'opció predilecta per a les empreses que s'hi dediquen.

Marca blanca, també de proximitat?

L'opció clàssica quan es busquen gelats és anar als Magnum i Cornetto de tota la vida. Per a qui no ho sàpiga, aquests bombons i cons gelats són d'Unilever, empresa britànico-neerlandesa creada el 1930. Els comercialitza a través de Frigo, amb seu a Barcelona, una de les marques més conegudes de la multinacional d'entre les 400 que gestiona. Són una aposta segura quan hi ha convidats a casa, tot i que les marques blanques del supermercat també poden servir per treure el capritx de gelat.

En el cas d'Unilever, la companyia té definit un pla de cara al 2020 perquè les seves matèries primeres provinguin de l'agricultura sostenible. És a dir, que un dels elements a mimar sigui la procedència de proximitat. I ara per ara ja s'ha aconseguit en més de la meitat dels seus productes. No obstant això, que el consumidor pugui saber la procedència de cadascuna de les referències al lineal que té l'empresa pot ser una Odissea.

Passa el mateix amb els productes de la marca pròpia dels supermercats, de molts es desconeix. Podem saber, però, que Mercadona, aposta pels gelats valencians de Grup Alacant i Helados Estiu; El Corte Inglés en té de la madrilenya Crestas La Galeta; i Lidl, distribueix sota la línia Gelatelli productes de la companyia catalana Farga.

Pensar en la butxaca

Si es posa sobre la taula el preu, les propostes anteriors són les més econòmiques. Ara bé, són envasos grans. Per a les llars unipersonals o amb gustos diferents, la proposta de marques més petites d'oferir formats diversos és ideal. Ho fa La Fageda amb preus que oscil·len entre 1,5 euros i 6 euros segons el paquet.

On es poden trobar? Aquí l'empresa també va jugar les seves cartes. Caprabo i Bon Preu, cadenes catalanes, van ser de les primeres a incloure als lineals La Fageda. Avui dia ja es poden trobar els gelats a Carrefour, Spar, Eroski, Valvi, Sorli, Alcampo o Consum, entre altres.

Una altra bona opció són els gelats de la Granja Armengol. El principal handicap és que no es venen als supermercats, l'empresa té les seves pròpies botigues. Igual que amb la cooperativa de La Garrotxa, distribueix productes elaborats amb la matèria primera de les granges que té a Vic. L'empresa es va crear el 1951 i distribueix tota mena de productes lactis.

La seva oferta també és àmplia: xocolata, vainilla, crema catalana i maduixa, i amb formats de 125 ml i els clàssics de litre. El preu també és competitiu, entre 0,95 euros i 3,25 euros. El seu punt fort, però, és que són tot envasos individuals i no cal comprar un paquet amb quatre gelats o més.