
Els nens nascuts l'any 2025 ja no formen part de la Generació Alfa (2013-2024), sinó de la Generació Beta, que marca l'inici d'una nova era que inclourà els nascuts entre 2025 i 2039. Què diferencia aquesta generació de les anteriors? Segons l'analista i expert en demografia Mark McCrindle, serà la primera a créixer en un món on les tecnologies digitals i físiques estaran completament integrades. A més, gràcies als avenços mèdics i tecnològics, molts d'ells viuran prou per presenciar l'inici del segle XXII, tal com ha destacat en un article publicat per la consultora australiana McCrindle Research.
Serà la primera generació a créixer en un món on les tecnologies digitals i físiques estaran completament integrades
Segons l’expert, els progenitors tindran un paper fonamental per ajudar-los a gestionar les seves identitats digitals amb seguretat i coneixement. Així com els pares millennials han integrat eines digitals en la vida dels seus fills, i els cuidadors de la Generació Z són més conscients dels riscos associats a l’ús precoç de la tecnologia, aquest contrast podria influir en com la Generació Beta equilibra la seva hiperconnexió amb activitats fora de línia.
Major immersió en IA i entorns virtuals
Però, què succeirà amb les possibles conseqüències de l'automatització i la intel·ligència artificial (IA) en el mercat laboral per a la Generació Beta? "Aquest tipus de tecnologia serà el pa de cada dia, ja s'estan transformant els rols a tots els nivells, per tant, aquesta generació naixerà en posicions que han deixat de ser tan analògiques per esdevenir totalment tecnològiques. Així que la generació haurà d'estar preparada per a rols que exigiran tecnologies molt avançades", destaca David García, Team Manager de Technology Perm Recruitment Services a Hays Espanya.
Així com la Generació Baby Boomers (1946-1964) va haver d'adaptar-se a les noves tecnologies i per aquest motiu són considerats immigrants digitals, les darreres generacions han viscut processos diferents. La Generació X (1965-1979) es va adaptar a la revolució digital, mentre que els millennials (1980-1994) van viure l’arribada d’Internet i les xarxes socials. La Generació Z (1995-2012) va créixer en un món cada vegada més connectat, i la Generació Alfa (2013-2024) ha passat els seus anys de formació envoltada de tecnologia i de la integració de la intel·ligència artificial a les aules. Per a la Generació Beta, es preveu que el panorama tecnològic sigui encara més avançat, amb una major immersió en IA i entorns virtuals.
"La Generació Beta abraçarà el risc i es criarà en un entorn altament dinàmic"

Pel que fa al treball, mentre que els boomers eren més propensos a treballar molts anys a la mateixa empresa, la Generació Z prioritza la salut mental, el benestar personal i l'equilibri entre la vida laboral i personal. “La Generació Z ha estat força disruptiva amb les altres generacions, que prioritzaven més la vida laboral. Els Z són més arriscats, han viscut crisis com la de la covid-19, han començat a treballar en remot, i això els ha fet més dinàmics, amb menys por al canvi. La Generació Beta, segurament, també abraçarà el risc i es criarà en un entorn altament dinàmic", apunta García.
Coneguda en anglès com a quiet ambition (ambició silenciosa en català) aquesta nova mentalitat està traçant un camí diferent en la manera d'entendre l'èxit en la feina. L'"ambició silenciosa" representa un canvi significatiu en com els joves veuen la feina. Per a ells, la feina és només una faceta de la seva vida, i el seu veritable objectiu és aconseguir un equilibri. Això implica dedicar temps no només a les seves responsabilitats laborals, sinó també al lleure, els hobbies, la salut i l'autocura. “Els treballs híbrids i en remot estaran molt més implantats del que estan ara, i les empreses hauran de seguir invertint en aquesta direcció, en les persones, és a dir, en entorns amb programes de capacitació, formació i mentoria, fomentant cultures organitzatives inclusives i positives, i posant el focus en el treballador, que és el que s'ha estat veient aquests últims anys”, assenyala Garcia.
Garcia (Hays Espanya): “Els treballs híbrids i en remot estaran molt més implantats del que estan ara, i les empreses hauran de seguir invertint en aquesta direcció"
En la mateixa línia s'expressa Aida Jurado, psicòloga especialitzada en Recursos Humans i Desenvolupament Organitzacional. En una conversa amb VIA Empresa, Jurado argumenta que: “Després de la pandèmia, tothom deia que el teletreball havia vingut per quedar-se, i estem veient ara que no és així. No sé si seguim la tendència dels Estats Units i de Google, d'aquestes empreses més grans, però hi ha una tendència generalitzada cap a tornar a les oficines. Jo crec que, al final, es tornarà a estabilitzar i que la feina del futur serà absolutament col·laborativa, flexible i híbrida".
Davant d’aquesta situació, Hays demana a les empreses que han d’estar a l'avantguarda en tot el que fa a la innovació, la tecnologia i la digitalització, tant en la part més relacionada amb les eines com també en la importància de tenir una cultura d'empresa alineada amb la generació. Per a Garcia, pel que fa a les habilitats, destaca la creativitat i la intel·ligència emocional, que considera crucials per a aquests perfils. A més, Jurado subratlla la importància del pensament crític: “l'ètica serà fonamental, tant pel que fa als valors morals com a la sostenibilitat del planeta i un concepte més ampli de benestar. A més, crec que les habilitats interpersonals es van perdent; prefereixen enviar àudios o textos escrits en lloc de parlar per telèfon. Això, al final, pot provocar un problema en la manera com les persones interactuen cara a cara, i també en la seva capacitat per gestionar les emocions", conclou.