El Govern de Catalunya ha plantejat desplegar de manera progressiva l’impost als creuers fins a 2026. L’avantprojecte de llei presentat aquest dimarts gravarà les emissions d'òxids de nitrogen i de partícules dels grans vaixells –aquells que tenen un arqueig brut superior a les 5.000 tones– que passin pels ports catalans. Així, el Departament d'Economia preveu recaptar 9,7 milions d'euros el 2023, i anar augmentant la xifra fins als 34 milions el 2026. La llei encara ha de ser aprovada pel Parlament.
La consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, va avançar que l’impost afectarà especialment aquelles embarcacions més contaminants sota el principi "qui més contamina, més paga", i gravarà la quantitat d'òxids de nitrogen o de partícules emeses pels vaixells. El 2023 el recapte serà d'1 euro/kg d'òxids de nitrogen i de partícules i la idea és incrementar-ho amb els anys. Així, el 2024 la xifra augmentarà fins als 1,5 euros/kg d'òxids de nitrogen, 2,5 euros el 2025 i finalment 3,5 euros el 2026.
La llei també contempla bonificacions del 10% de la quota pels vaixells que disposin d'un sistema de connexió elèctrica al moll o que hi facin escala, disposin d'aquesta connexió i no s'hi puguin connectar per manca de disponibilitat. A més, aquells creuers acreditats amb certificats de millora energètica també tindran una bonificació del 5%.
Els vaixells que prestin serveis públics, els que es vegin obligats a atracar o fondejar per perill o força major i els que facin activitats d'ajuda humanitària estan exempts de pagar l'impost segons recull la nova normativa que se sotmetrà a votació al Parlament durant els primers mesos de 2023.