• Economia
  • Cid: "El 'Black Friday' fa baixar massa els marges"

Cid: "El 'Black Friday' fa baixar massa els marges"

El president de Comertia escalfa motors pel Divendres Negre, la campanya de Nadal i les rebaixes

El president de Comertia, German Cid | Cedida
El president de Comertia, German Cid | Cedida
Barcelona
23 de Novembre de 2019

German Cid és president de Comertia des del juny del 2018 i propietari i president de Casa Viva. Després de dies seguits de protestes al centre de Barcelona en resposta a la sentència del procés, Cid demana "diàleg" i posar punt i final a "les actituds violentes i aldarulls que s'estan donant als carrers de la nostra ciutat", sobretot perquè considera que "la imatge que hem donat és molt dolenta". Ara es prepara per a la cita amb el Black Friday amb les coses bones que comporta, però també amb les dolentes.

 

S'està consolidant el Black Friday

 

És un acte que s'ha consolidat i, des de fa dos anys, la majoria d'empreses del comerç tradicional s'apunten al Black Friday. A Comertia hem fet una enquesta i el 64% dels socis s'apunten a la campanya, però hi ha sectors dins de Comertia als quals no els afecta, com les benzineres, la restauració o els cinemes. Sense aquests, pràcticament el 95% dels socis s'hi apunten.

Fins fa poc temps, només se celebrava només un dia i ara hi ha empreses que ho celebren tota la setmana i d'altres que, fins i tot, han començat a aplicar descomptes des de principis de novembre.

També és cert que va començar sent un dia i ara molts ho allarguen una setmana. Això té un efecte doble: un positiu, que es ven més durant aquesta setmana, i un de negatiu que és que vens més però amb menys marge i, a més, robes vendes a la campanya de Nadal, que passen 30 dies i ja la tens al damunt.

German Cid, propietari de Casa Viva

German Cid, propietari de Casa Viva

Llavors, és un canvi amb aspectes positius i d'altres negatius.

Té dues lectures negatives i una de positiva. La positiva és que vens més aquella setmana i la negativa és que vens menys durant Nadal i que aquella setmana vens més amb menys marge.

Les compres de Nadal es concentren cada vegada més en el Black Friday.

La gent aprofita i s'anticipa.

Com viu el comerç el Black Friday?

El vivim amb normalitat i cadascú ha de fer el que cregui convenient amb la seva estratègia de màrqueting. Nosaltres no donem unes consignes amb què ha de fer el nostre soci: n'hi ha molts que estan a favor i d'altres que no ho estan perquè dura massa i et fan baixar massa els marges.

"Si volem competir amb la xarxa, has de donar també promocions i descomptes"

Afecta això a la temporada de rebaixes?

Sí perquè empalmes el Black Friday amb la temporada de Nadal i les rebaixes. És una campanya permanent des de finals d'aquest mes fins les rebaixes de gener.

A tot això s'hi suma la qüestió dels descomptes permanents. Hi ha moltes empreses en què ja és habitual.

El descompte permanent també està a la xarxa. Si volem competir amb la xarxa, has de donar també promocions i descomptes. Al final t'adaptes a allò que vol el client. Si vol promocions amb més freqüències, li has de donar això. És un reflex del que necessita el nostre client perquè el posem com a focus i fem el que ell ens demana.

Com afecta això al model comercial i de consum?

És molt difícil que el client s'adapti a tu i si no ho fas hauràs de tancar. El client és cada vegada més exigent, més informat i difícilment li pots donar gat per llebre.

"El client és cada vegada més exigent, més informat i difícilment li pots donar gat per llebre"

Tot plegat influeix al comportament del consumidor?

La major part dels consumidors han decidit avançar les seves compres de Nadal i aprofitar els descomptes que li ofereix el Black Friday. Aquesta és una realitat i té la doble lectura que és bona perquè aquell dia o setmana vens més, però després ho notes amb menys venda a les dates tradicionals de Nadal.

Quin model seria l'ideal del Black Friday: fer descomptes de tots els productes o només en articles concrets?

Des de Comertia, no tenim cap posició. A més, en un altre sentit, igual des de Casa Viva ens interessa allargar el Black Friday tota la setmana, però en canvi hi ha gent que és partidària de fer-ho el dia que toca.

Hauria de canviar el model comercial? 

Des de Comertia, no donem opinió sobre el tema dels horaris comercials perquè hi ha molta gent que està al centre de Barcelona que voldria ser més generós amb el tema de les obertures els diumenges i fer un horari comercial més llarg i hi ha altres negocis que per la seva situació no li interessa tant allargar la jornada ni obrir els diumenges. Com que a Comertia hi ha molta varietat de socis, aquí donem llibertat d'opinió i d'acció: que cadascú amb el seu establiment faci el que cregui oportú.

El president de Comertia, German Cid, durant l'entrevista amb 'VIA Empresa'

El president de Comertia, German Cid, durant l'entrevista amb VIA Empresa

Quina és preferible, la llei catalana o l'espanyola?

La llei et permet pràcticament fer-ho tot, excepte els diumenges que et limita a poder obrir 10 aquí a Catalunya, mentre que a Madrid pots obrir tots els diumenges. Si respectes la llei, pots fer el que convingui.

Hem perdut l'enamorament per les rebaixes?

Sí, és evident. Ara ja no veuràs cues el dia 7 de gener quan obres l'establiment i ja no s'empènyen per entrar a la botiga. Això ja no ho veus, ha perdut força, però no només pel Black Friday, sinó també per les ofertes permanents, per la venda en xarxa, per tot...

"La solució passa per parlar amb la gent i tenir diàleg respectant qualsevol tipus de manifestació que cívica i pacífica"

Comertia, Barcelona Oberta, el Gremi d'Hotels de Barcelona i Apartur vau fer un comunicat conjunt alertant de la imatge que es dóna de la ciutat per les protestes diàries. Com afecten al comerç?

És lamentable la imatge que estem donant. Hi ha molta gent, i sobretot de fora de Catalunya, que es pensa que tindrà dificultats inclòs de seguretat. Hi ha molta gent que ja no va al centre perquè ja no saben si es trobaran una manifestació i en el millor dels casos, perquè, sinó cremen contenidors. La imatge que hem donat és molt dolenta.

Quina és la solució? 

La solució passa per parlar amb la gent i tenir diàleg respectant qualsevol tipus de manifestació que sigui cívica i pacífica, però tot el que representi un aldarull, violència o coacció en els nostres treballadors, ho condemnem.