Queixes, crítiques, mala fama, rumors i, fins i tot, insults. La crispació dels viatgers de Rodalies s'ha fet més visible que mai des que Twitter va entrar a formar part de la vida de Renfe i és una eina que ajuda, però que també incrementa sovint el malestar general de les persones en moments d'incidències amb els trens. El desconeixement facilita el fet de jutjar sense embuts, però, què hi ha al darrere de la gestió del dia a dia de Rodalies? Abans de tot, val la pena recordar que si bé és cert que Renfe posa els trens, i que la Generalitat és el client preferent de Rodalies, també ho és que és Adif qui posa les infraestructures, regula, obre senyals i fa canvis. La circulació, doncs, penja del Ministeri de Foment, ara Ministeri de Transports, i això marca la seva manera de fer.
Són les 7.30 hores del matí d'un dimarts. El centre de gestió de l'Estació de França de Barcelona no dorm. El moviment és continu i més en plena hora punta del matí, considerada entre les 6 i les 9.30 hores. De moment, és un dia tranquil. No hi ha incidències i tots els trens circulen a l'hora. Però qualsevol imprevist pot alterar-ho tot. El cap d'àrea dels centres de gestió, Luciano Troya, rep VIA Empresa a les oficines de Rodalies, ubicades allà des del 2010. Treballen allà, però són llogaters d'Adif. "Nosaltres estem aquí com a operadors comprovant el nostre producte", relata Troya, i és que, de fet, l'administrador estatal d'infraestructures és l'organisme d'on penja tot.
Troya: "Sempre depenem de les alternatives que Adif ens dóna perquè ells són els que regulen i els que saben de capacitat"
Des de l'Estació de França, es fa el seguiment en temps real i el control de tots els trens de Rodalies de Catalunya i estan en comunicació constant amb el centre del Clot, que són els encarregats de retransmetre la informació de qualsevol incidència d'arreu del territori. "Nosaltres decidim quins trens passen, quins no i fins on arriben perquè els trens són nostres", continua el cap dels centres de gestió, que afegeix que, tot i això, "sempre depenem de les alternatives que Adif ens dóna perquè ells són els que regulen i els que saben de capacitat". Un cop sabuda la incidència, el personal de Rodalies es posa mans a l'obra.
Només portem 15 minuts de visita, que ja piquen a la porta. "Hi ha un malalt al Clot, ens hem assabentat per Twitter", li fan saber a Troya, que immediatament respon que "demanin un metge". "Primer hem de parlar amb el maquinista, dir-li que demani un metge i aquí ja es comença a moure l'engranatge. Truquen a Adif, ells ens truquen a nosaltres... i a partir d'aquí gestionem la incidència", puntualitza.
El caos de les hores punta
La situació no és greu, però qualsevol mínima incidència en hores punta, capgira completament la situació. Entre les 8.30 i les 9.30 hores, hi ha un parell de moments en què el túnel del Clot va ple a vessar. "Tenim 20 trens l'hora, que és un tren cada dos minuts, i si un tren para, ens desborda i la cua es fa interminable. Igual arriba la cua a Mataró i això condiciona els relleus dels maquinistes, les rotacions dels trens i així és la roda tot el dia", posa Troya damunt la taula.
El personal dels centres de gestió es posa en marxa. "La nostra feina es destapa quan hi ha una incidència". I cal tenir els ulls ben oberts. Roberto Carazo, tècnic del centre de gestió de l'Estació de França, explica que "la persona que està gestionant la incidència el primer que vol saber és què passa, quanta estona es trigarà a resoldre, quanta gent hi ha... són preguntes clau. Tu ets aquí, però els teus ulls a 150 quilòmetres". Ell porta 37 anys treballant amb Rodalies, Troya 39.
Des de l'Estació de Sants es dóna la producció dels viatges que faran els trens, des de la de França la gestionen i des del Clot canalitzen tota la informació pels seus diferents canals. Carazo parla de la grandesa de Rodalies: "Tenim 1.103 diaris que estan programats i 203 més que posem a més a més, per exemple, si s'espatlla un tren". Això representen unes 1.300 circulacions aproximadament, "en un territori que és molt ample: comença a Portbou i acaba a Lleida per un costat, per un altre a Ribaroja i per un altre a Ulldecona".
La Bíblia de la seguretat
Roberto assegura que precisament la seguretat és "el més potent que tenim" i sosté que "som un referent mundial". Països com l'Aràbia Saudita o els Estats Units s'emmirallen en el seu sistema. Però sembla ser que, o bé aquesta informació no arriba als usuaris de Rodalies, o la queixa s'ha convertit en una constant d'alguns clients.
El que ha passat aquest dilluns 20 de gener n'és un exemple. Un tren de la línia RG1 amb destinació l’Hospitalet va haver de finalitzar el seu recorregut a l’estació de Montgat perquè el maquinista ja havia complert amb la seva jornada laboral. Rodalies l'ha autoritzat a circular sense viatgers fins a Badalona, on el comboi ha quedat apartat a les vies secundàries. Segons la normativa, i com recorda Carazo, a les cinc hores i mitja de conducció, el maquinista ja no pot conduir més. "Si es passa un quilòmetre, es para el tren i s'envia buit al taller". Passa el mateix amb les revisions dels combois, que quan toca fer-la, el tren s'atura.
Article 92.3 de la Llei 39/2003, del 17 de novembre, del Sector Ferroviari
Es consideren infraccions greus la conducció de màquines de manera negligent o temerària, la ingestió de begudes alcohòliques, amb taxes superiors a les que reglament o d'estupefaents, psicotròpics o qualsevol altra substància d'efectes anàlegs, que pertorbin o disminueixin les facultats psicofísiques del personal de circulació o conducció, l'omissió de socors en cas de necessitat o accident i la conducció i circulació de màquines que incompleixin les condicions tècniques i de seguretat establertes en aquesta llei i en les normes de desenvolupament o excedint els temps màxims de conducció que es fixin reglamentàriament.
Però l'usuari només vol arribar a l'hora a la seva destinació i poques vegades té en compte la gestió de la situació.
Increïble. Estació de Montgat, @Rodalies@Rod1cat. Tren ple a vessar. Ventada de collons. Irromp megafonia: “Atenció: per excès de jornada del conductor, aquest tren queda suprimit en aquesta estació”.
— Joan Mayans (@joanmayans) January 20, 2020
I fa baixar tothom i se’n va. Pimpam.#PaisColonial. pic.twitter.com/YsvUxB92D3
Rodalies, com expliquen en un comunicat, ho ha gestionat de la manera que menys afectacions comportava per a la resta de trens. "Si haguessin esperat un maquinista amb els viatgers d’aquest tren a Montgat hauríem afectat tota l’R1 ja que aquesta estació només té dues vies", assenyalen, al mateix temps que també fan saber que si el maquinista ha sobrepassat les seves hores de conducció ha estat per l'alteració que provocava el temporal que pateix Catalunya.
Carazo: "La nostra feina es destapa quan hi ha una incidència"
I és que Renfe, cada dia programen més de mil relleus al servei de Rodalies i "són transparents pels nostres viatgers", però en ocasions així es fa més difícil que passin desapercebudes. Sigui com sigui, l'operadora lamenta "les opinions que han menystingut la seguretat dels nostres viatgers incitant a que el maquinista podia haver continuat prestant el servei".
El pitjor de la situació és que, si per algun motiu el tren hagués patit algun accident, s'hagués atribuït al maquinista haver-se passat de les hores reglamentades per a la conducció. Inconformisme social o la queixa com a estil de vida.
El Clot, l'escenari de les incidències
El centre de gestió del Clot està ubicat al passadís de la mateixa estació. Des d'allà, comuniquen totes les incidències i es comuniquen, també, amb els maquinistes. Xavier Canalejas, tècnic de centre de gestió del Clot, explica que ho fan per tres canals diferents. El primer és obrir un micròfon i parlar en directe, gravar el missatge i que es vagi repetint a les estacions que decideixin... El segon és per parlar amb els trens. Ho fan de dues maneres: o bé mitjançant una trucada telefònica o bé fer-ho com la megafonia i decidir a quins trens o a quins punts del trajecte es repeteix un missatge.
I l'últim, les xarxes socials. "Quan vam entrar a Twitter a mi em preocupava perquè el viatger va per davant nostre, però hem detectat que és un sistema fantàstic" perquè "permet la bidireccionalitat personalitzada", apunta, al mateix temps que confessa que "la fibra òptica ens està donant més agilitat i immediatesa".
De fons, els responsables de la megafonia envien alguns missatges. Poca cosa. Retards de pocs minuts, res greu. "Ens hem d'anar adaptant en temps real sobre la marxa", assenyala el tècnic. El problema, però, és que cada vegada hi ha més gent que agafa trens i més ara que s'ha posat en marxa la normativa d'emissions a Barcelona.
Les infraestructures, la seguretat, la regulació, la senyalització... tot menys els trens depenen d'Adif, és a dir, del Ministeri de Transports. I, sovint, les incidències venen per unes infraestructures insuficients com la via única de l'R3; falta d'execució d'obres i diverses coses més que són responsables de la qualitat del servei. I, tot i que el principal client de Rodalies sigui la Generalitat, sempre, dependran de l'administrador espanyol. Ara bé, malgrat els entrebancs i encara que per a molts sembli difícil de creure, Rodalies de Catalunya compta amb un 94% de puntualitat.