• Economia
  • Les grans gestores de pisos turístics, sota sospita: Consum obre una nova investigació

Les grans gestores de pisos turístics, sota sospita: Consum obre una nova investigació

L'acció es dirigeix a empreses que administren centenars d'habitatges en diverses comunitats autònomes per possibles pràctiques enganyoses

Un cartell reclama menys pisos turístics a Barcelona, en una imatge d'arxiu | iStock
Un cartell reclama menys pisos turístics a Barcelona, en una imatge d'arxiu | iStock
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
12 de Desembre de 2024

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha obert una investigació contra grans gestores de pisos turístics per possibles pràctiques enganyoses. La investigació es dirigeix a empreses que administren centenars d'habitatges turístics arreu de l'estat espanyol i que podrien estar cometent, a banda de pràctiques enganyoses, infraccions de la Llei general per a la defensa de consumidors i usuaris.

 

La llei de competència deslleial considera que és una pràctica enganyosa qualsevol conducta que contingui informació falsa o que pugui induir a error els destinataris

L'acció se centra en les operacions d'aquells pisos turístics que, tot i tenir llicència, s'estarien gestionant de forma irregular segons la normativa per part d'empreses d'intermediació que operen en diferents punts d'Espanya. Estarien cometent, concretament, pràctiques comercials deslleials.

Què és la competència deslleial?

La llei de competència deslleial considera que és una pràctica enganyosa qualsevol conducta que contingui informació falsa o que, tot i ser veraç, pel seu contingut o presentació indueixi o pugui induir a error els destinataris, sent susceptible d'alterar el seu comportament econòmic. La mateixa norma recull en un altre article alguns supòsits de pràctiques que es considerarien enganyoses, com per exemple "afirmar de forma fraudulenta o crear la impressió falsa que un empresari o professional no actua en el marc de la seva activitat empresarial o professional, o presentar-se de forma fraudulenta com a consumidor o usuari".

 

Aquesta investigació segueix a la que Consum va obrir al juny sobre els anuncis que publiquen algunes plataformes d'allotjaments que no disposen de llicència turística. A més, a l'octubre es van començar a investigar diverses agències immobiliàries que haurien de portar a terme pràctiques abusives contra inquilins en la gestió del lloguer. Aquestes pràctiques serien, per exemple, obligar a pagar una comissió per la gestió de l'arrendament o signar contractes temporals sense justificar la temporalitat, així com acceptar clàusules irregulars.