El Consell de Ministres ha autoritzat la creació de les filials de Renfe a França i Mèxic amb l'objectiu de consolidar el seu posicionament a tots dos països i avançar en el procés d'internacionalització de la companyia. La filial francesa es constituirà amb seu a París i tindrà per meta l'ampliació del negoci al país veí, la seva execució i explotació. A més de participar en diferents licitacions de serveis en territori francès, Renfe ja presta serveis directes d'alta velocitat entre Barcelona i Lió i entre Madrid i Marsella. Així mateix, els pròxims mesos posarà en marxa la nova connexió Barcelona-Tolosa. Pel que fa a Mèxic l'empresa se centrarà en els contractes per impulsar el conegut com a "Tren Maia".
En el cas de la filial mexicana, tindrà la seu a Ciutat de Mèxic i la seva denominació s'acordarà després de la resposta de la Secretaria d'Economia de Mèxic. Segons l'executiu espanyol, la constitució d'aquesta firma permetrà a Renfe comptar amb un ens amb personalitat jurídica pròpia, que eventualment pugui ser autoritzat per actuar com a operador ferroviari.
Renfe ja presta serveis directes d'alta velocitat entre Barcelona i Lió i entre Madrid i Marsella
"La creació d'ambdues societats s'emmarca en el Pla Estratègic de Renfe, que proposa un procés de transformació de la companyia de cara al 2028 a través de tres pilars: la innovació, la internacionalització i el focus al client. Aquest avenç al mercat francès i al mexicà suposarà un pas fonamental per a l'estratègia de creixement internacional del Grup Renfe, que continua així amb la seva expansió internacional amb el propòsit de consolidar-se globalment com a operador i consultor ferroviari", ha detallat el govern en un comunicat.
Segons les previsions estatals, l'objectiu és que el procés d'internacionalització aconsegueixi que el negoci exterior de l'empresa representi el 10% dels seus ingressos. En aquesta meta destaca el paper d'operacions com la línia ferroviària d'alta velocitat Haramain High-Speed Railway a l'Aràbia Saudita, que ja ha superat els 20 milions de viatgers des de l'inici del servei, i el seu paper en la formació de personal ferroviari tant a aquest país com a Mèxic.
A Europa, Renfe ja opera rutes d'alta velocitat a França i ha entrat a mercats estratègics com Itàlia, Eslovàquia i República Txeca. A més, participa en grans projectes com Rail Báltica i ha obert recentment una sucursal a Emirats Àrabs. En aquest sentit, a finals de gener Renfe va començar a operar a la línia Cuneo-Saluzzo-Savigliano amb fins a 142 serveis setmanals entre setembre i juny, a través de la seva participada Arenaways. La línia s'ha reobert després de tretze anys i beneficiarà 180.000 persones.