La Generalitat va obrir 47 expedients per diverses irregularitats en la campanya del Black Friday del 2022 en una campanya de control sobre 70 empreses, tant de forma presencial com en línia, i podria posar multes que sumarien gairebé 1 milió d'euros. Per una banda, la Direcció General de Comerç va obrir 38 expedients, dels quals 37 es van resoldre amb una sanció total de 429.000 euros. Per l'altra, des de Consum es va expedientar nou empreses per irregularitats en els preus i que després de la tramitació es podrien concretar en sancions superiors al mig milió. El director general de Comerç, Jordi Torrades, explica que al voltant del 50% de les inspeccions van detectar irregularitats i que aquest any aspira a rebaixar-les a la meitat.
De cara al Black Friday d'aquest any, que se celebra el pròxim 24 de novembre, l'Agència Catalana de Consum i la Direcció General de Comerç han engegat una nova campanya de control de preus. Així, des de finals d'octubre la Generalitat monitoritzen diàriament els preus de més de mig miler de productes que comercialitzen 55 empreses del sector de l'electrònica de consum i d'articles per a la llar.
En declaracions a l'ACN, Torrades recorda que la normativa estableix que el descompte que ofereixen les empreses ha de ser sobre el preu més baix dels darrers 30 dies anteriors de la campanya i que cal informar del descompte i fer-ne constar el percentatge, l'import anterior i la durada de l'oferta. Entre les anomalies detectades l'any passat, hi ha empreses que no van fer constar aquests detalls en el preu dels seus articles o no n'oferien prou informació.
Les actuacions que contravinguin la normativa poden arribar fins als 20.000 euros
Amb tot, el director general de Comerç assegura que els comerços inspeccionats l'any passat -bàsicament grans superfícies i portals d'Internet- ja saben que aquest any tornaran a ser controlats i confia que faran un esforç per no haver de ser sancionats un altre cop, si és el cas. Per això, espera que les irregularitats es redueixin a la meitat ja que moltes de les empreses han al·legat que si han comès irregularitats ha estat per error o desconeixement. "Si tinguéssim una reducció del 50% d'errors voldria dir que [la campanya] haurà tingut èxit i que ho anem deixant en petites irregularitats", afegeix.
La Direcció General de Comerç analitza principalment que no es produeixin situacions de competència deslleial entre els establiments comercials. En aquest sentit, les actuacions que contravinguin la normativa poden arribar fins als 20.000 euros. Pel que fa Consum analitza que consti tota la informació al voltant dels articles rebaixats i les sancions poden oscil·lar entre els 10.001 i els 100.000 euros.