
Fa aproximadament set anys, Jakob Saalfrank es desplaçava diàriament per anar a la feina des d’una localitat situada a 20 quilòmetres de la ciutat austríaca de Graz. En transport públic hi trigava una mitjana d’una hora. Des de la seva posició laboral en una empresa logística especialitzada en els magatzems automatitzats, es preguntava: com puc resoldre el problema de la mobilitat? La idea de negoci era desenvolupar un vehicle ‘volador’, que es mogués per terra i aire i que actués de suport per les companyies logístiques. Amb poc menys de 30 anys, el 2021, es va traslladar a Barcelona, on hi havia recalat una dècada abans com a estudiant, atret per l’ecosistema de les startups. Ara, gairebé quatre anys després, Saalfrank ha collit els fruits i Grasshopper Air Mobility, de la qual és fundador i CEO, es troba en la fase de cerca de clients i inversors i ja té en marxa un prototip. Des de la seva presència al Logistics 4.0 Incubator del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), ha trobat l’espai per testar les solucions de mobilitat per millorar l’eficiència de les entregues logístiques.
El pas de la idea a la realització del projecte per part de Grasshopper Air Mobility va arrencar l’any 2023. En aquell moment, l’objectiu era consolidar un producte, un equip i assolir la tracció de la iniciativa. Saalfrank explica que “buscàvem una manera de fer assequible la validació de la tecnologia”. Aquest propòsit va ser possible dissenyant unes estacions de càrrega i uns contenidors equipats amb bateries a les instal·lacions logístiques. “Es tracta d’automatitzar el procés de mobilitat terrestre i aeri, constituint una espècie d’aeroport dins del magatzem, facilitant l’aterratge vertical dels drons”.
Grasshopper Air Mobility desenvolupa drons elèctrics amb capacitats de vol i conducció autònoma per a la logística industrial. L’aparell elèctric és capaç de transportar càrregues de fins a 350 quilograms a una distància de 200 quilòmetres, integrant-se amb sistemes logístics de la indústria 4.0 mitjançant la càrrega i la descàrrega autònomes. El CEO de la firma detalla que existeixen dos segments de mercat que poden aprofitar la seva tecnologia: les activitats que es recolzen en la cadena de fred, com el sector farmacèutic, el biomèdic, els bancs de sang o l’alimentari. Per altra banda, la indústria 4.0. En ambdós casos, es valora la rapidesa en l’entrega i la traçabilitat de les dades. En el cas dels drons propulsats per hidrogen, poden arribar a disposar d’una autonomia de 600 quilòmetres.
L’aparell elèctric és capaç de transportar càrregues de fins a 350 quilograms a una distància de 200 quilòmetres, integrant-se amb sistemes logístics de la indústria 4.0 mitjançant la càrrega i la descàrrega autònomes
Oportunitats de ‘coworking’
A diferència de la possibilitat d’utilitzar helicòpters per les entregues logístiques, Saalfrank argumenta que l’ús de drons resulta més eficient, ja que no és necessari que els magatzems o naus comptin amb un heliport. “La nostra proposta implica articular un transport entre les diferents zones franques, equipades amb heliports, on els clients tenen accés als punts de recàrrega, de forma que es redueix la complexitat de l’operació, alhora que s’incrementa l’escabilitat”. Sostenibilitat, assolir les zero emissions i la rapidesa, amb una velocitat que pot arribar a ser dels 200 kilòmetres per hora, són els actius dels drons de Grasshopper Air Mobility. A més, el cost, uns dos milions d’euros per aparell, és una tercera part més econòmic que fer servir un helicòpter.
L’entrada de Grasshopper Air Mobility al Logistics 4.0 Incubator es va produir el juny de 2024, després d’haver participat en el ‘Startup Innovation Hub’ durant el Saló Internacional de la Logística (SIL). Posteriorment, la companyia va rebre el premi a la millor startup d’aviació a la Barcelona New Economy Week (BNEW). Saalfrank valora la presència en aquest àmbit “com un espai amb grans oportunitats de coworking al voltant d’altres startups logístiques, amb les quals compartim contactes, generem negocis i sinergies corporatives. És una ubicació ideal”.
El CEO valora la presència a la incubadora “com un espai amb grans oportunitats de coworking al voltant d’altres startups logístiques"
Grasshopper Air Mobility s’enfoca a accelerar els lliuraments, millorar la sostenibilitat i reduir costos en sectors com la manufactura, la logística de la cadena de fred, el suport en àrees remotes i operacions militars. Un dels seus principis fundacionals és connectar ports, aeroports, estacions de tren, magatzems, fàbriques, zones industrials i àrees remotes, transformant la logística moderna.
Amb la seva ambició d'aconseguir drons que no emetin emissions, Grasshopper Air Mobility s'està plantejant introduir l'hidrogen per a impulsar el vehicle, perquè “l'energia elèctrica encara no està preparada per a dur a terme trajectes llargs”, comenta Saalfrank. Els vehicles que desenvolupa Grasshopper Air Mobility no sols pretenen transportar mercaderies per via aèria, sinó que també incorporaran la conducció autònoma i amb capacitat per a integrar-se amb sistemes logístics de la indústria 4.0 mitjançant càrrega i descàrrega autònomes.
En aquests moments, l’empresa es troba en la fase de buscar clients i inversors. Una vegada desenvolupat un prototip de dron, engegarà una ronda de finançament de tres milions d’euros. La plantilla, formada per una vintena de col·laboradors, la componen Jakob Saalfrank com a CEO, i dos cofundadors. A part de la ubicació, l’impulsor de Grasshopper Air Mobility creu que la firma s’ha guanyat la credibilitat del mercat i dels futurs inversors per la seva aposta sostenible al sector de la logística.