Què és el ‘Green Friday’?

La lluita d’una sèrie de marques i institucions compromeses amb un consum meditat i responsable contra el ‘Black Friday'

Redaccion VIA Empresa
24 de Novembre de 2021
Act. 24 de Novembre de 2021

Ja és aquí el Green Friday, l'antagonista del Black Friday que promou el consum responsable i sostenible. El terme Green Friday va sorgir el 2015 per la Comissió Europea, i des de llavors s'ha convertit en una campanya ecològica mundial recolzada per organitzacions com Ecodes, WWF o Ecoservis. Companyies com Ikea hi han donat suport mitjançant campanyes de devolució i reassignació de mobles, i d’altres, com la marca de roba RÆBURN, han optat directament per tancar les seves botigues físiques i deshabilitar el seu e-commerce al Black Friday. O també la catalana Simplr per fomentar la circularitat del consum.

Aquestes i altres iniciatives volen posar en relleu els riscos per a les persones i per al planeta del consum compulsiu que alimenta el Black Friday, i fomentar una manera de consumir alternativa i sostenible. I és que, si bé encara no hi ha estudis de referència a en l’àmbit mundial, sí que hi ha càlculs nacionals sobre l'enorme empremta ambiental d'un dia en què tot el món surt a comprar de manera compulsiva.

Al Regne Unit, per exemple, els repartiments a domicili de productes al Black Friday emeten a l'atmosfera 429.000 tones de gasos d’efecte hivernacle: unes xifres homologables segurament a les del nostre país, en què, segons l'Organització Empresarial de Logística i Transport d'Espanya(UNO), aquell dia i els posteriors, les empreses de paqueteria i logística fan 50 milions d'enviaments.

Aposta pel reciclatge i el petit comerç

El Green Friday se celebrarà, com el seu antagonista, el pròxim 26 de novembre i promou unes festes slow, en les que, si compres, apostis pel reciclatge, el petit comerç, els regals artesanals o les vendes de segona mà.