Ja és aquí el Green Friday, l'antagonista del Black Friday que promou el consum responsable i sostenible. El terme Green Friday va sorgir el 2015 per la Comissió Europea, i des de llavors s'ha convertit en una campanya ecològica mundial recolzada per organitzacions com Ecodes, WWF o Ecoservis. Companyies com Ikea hi han donat suport mitjançant campanyes de devolució i reassignació de mobles, i d’altres, com la marca de roba RÆBURN, han optat directament per tancar les seves botigues físiques i deshabilitar el seu e-commerce al Black Friday. O també la catalana Simplr per fomentar la circularitat del consum.
Aquestes i altres iniciatives volen posar en relleu els riscos per a les persones i per al planeta del consum compulsiu que alimenta el Black Friday, i fomentar una manera de consumir alternativa i sostenible. I és que, si bé encara no hi ha estudis de referència a en l’àmbit mundial, sí que hi ha càlculs nacionals sobre l'enorme empremta ambiental d'un dia en què tot el món surt a comprar de manera compulsiva.
Al Regne Unit, per exemple, els repartiments a domicili de productes al Black Friday emeten a l'atmosfera 429.000 tones de gasos d’efecte hivernacle: unes xifres homologables segurament a les del nostre país, en què, segons l'Organització Empresarial de Logística i Transport d'Espanya(UNO), aquell dia i els posteriors, les empreses de paqueteria i logística fan 50 milions d'enviaments.
Aposta pel reciclatge i el petit comerç
El Green Friday se celebrarà, com el seu antagonista, el pròxim 26 de novembre i promou unes festes slow, en les que, si compres, apostis pel reciclatge, el petit comerç, els regals artesanals o les vendes de segona mà.