L'Ajuntament de Barcelona i el Departament d'Empresa de la Generalitat han signat un acord en virtut del qual la Guàrdia Urbana de la capital catalana i la Inspecció de Treball de Catalunya establiran mecanismes de coordinació per detectar irregularitats laborals a la ciutat. En virtut de l'acord, s'estableix un canal directe per "detectar, investigar i eradicar pràctiques incorrectes i infraccions" en el món laboral, amb una via "ràpida i efectiva", segons indiquen fonts del consistori barceloní. Es tracta d'un protocol que ha de permetre una planificació més acurada de les intervencions conjuntes, i la tramitació més àgil de les actes, d'acord amb el circuit establert per a la gestió de documents.
L'acord permetrà la Guàrdia Urbana, amb 3.500 agents, informar la Inspecció de Treball de Catalunya de les irregularitats que identifiqui, aprofitant així les seves capacitats i el seu coneixement de la ciutat.
Entre les conductes infractores que la Guàrdia Urbana pot constatar destaquen la manca d'alta i afiliació a la Seguretat Social; la contractació de persones estrangeres no autoritzades; l'enquadrament incorrecte de falsos autònoms, o els incompliments de les normatives sobre temps de treball, seguretat i salut laboral, entre d'altres.