La guerra entre Rússia i Ucraïna és una gran tragèdia humana i passarà a la història com a un dels pitjors esdeveniments, sinó el pitjor, del primer quart del segle XXI. Un fet que ha suposat la pèrdua de vides humanes i l’adveniment d’unes no gens menyspreables conseqüències econòmiques per als dos bàndols en litigi i molt més enllà. També pel que fa a la indústria del transport aeri, vital per al transport de persones i mercaderies en el continent europeu, les conseqüències seran molt rellevants en els propers temps.
I és que aquesta indústria és especialment sensible als canvis geopolítics que s’estan esdevenint. Les companyies aèries europees, que tot just ara comencen a veure la llum després del daltabaix de la pandèmia, tenen nous i importants motius de preocupació davant de la situació de bloqueig que, de facto, s’està gestant arran de les sancions econòmiques i prohibicions que tant la Unió Europea com Rússia han imposat a bona part dels operadors aeris del continent. Segons aquestes prohibicions, les companyies aèries russes tenen totalment prohibit sobrevolar l’espai aeri de la Unió Europa. Com a contrapartida, les autoritats russes han imposat la prohibició a 36 companyies aèries de la Unió de sobrevolar l’espai aeri rus. En aquests moments, i amb aquestes prohibicions, és inviable viatjar en avió des d’un país membre de la UE a Rússia i, a la inversa, també ho és des de Rússia cap a algun dels Estats de la Unió.
La indústria i el transport aeri són especialment sensibles als canvis geopolítics que s’estan esdevenint
Però la cosa no acaba aquí. Fins a l’establiment d’aquestes prohibicions, la majoria de les rutes aèries des d’Europa cap al continent asiàtic, i en concret cap a destinacions de l’Extrem Orient, sobrevolaven l’espai aeri rus de Siberia, ja que aquesta era la manera d’accedir-hi més ràpidament i amb uns costos menors. Així, els vols de companyies europees cap a destinacions com la Xina, el Japó o Corea eren viables sobretot per l’estalvi de temps i de combustible que suposava sobrevolar l’espai aeri rus.
En el sentit contrari, companyies asiàtiques com Japan Airlines o Korean Air, en les seves rutes cap a Europa, també sobrevolaven l’espai aeri rus per ser més eficients i estalviar-se hores de vol. Rússia, en un exercici per rendibilitzar aquesta estratègia de les companyies aèries, imposava a aquestes el pagament d’unes elevades quantitats en concepte de sobrevol del seu espai aeri, per la qual cosa l’operació acabava sent rendible per a tothom: les companyies aèries, perquè s’estalviaven diners a l’accedir més ràpidament a les seves destinacions, i l’Estat rus perquè ingressava una gens menyspreable quantitat de diners en concepte de drets de trànsit.
Però ara la situació ha canviat per complet. D’entrada, fins a 36 companyies aèries europees tenen prohibit sobrevolar l’espai aeri rus de la Sibèria, per la qual cosa hauran de cercar rutes alternatives, més llargues i costoses, per volar a les destinacions de l’Extrem Orient. Aquest canvi en l’estratègia implicarà més hores de vol i més consum de combustible, amb la qual cosa és de preveure un increment del preu dels bitllets en les rutes Europa-Extrem Orient, i a l’inrevés. En l’altra cara de la moneda, les autoritats russes, en imposar el veto de sobrevolar el seu espai aeri a les companyies europees, deixaran d’ingressar una quantitat important de diners en concepte de drets de trànsit, la qual cosa caldrà veure fins a quin moment estan disposades a assumir-ho.
Malauradament, com acostuma a succeir, serà l’usuari final, el client, qui n’acabarà patint les conseqüències
Sigui com sigui, s’albira a l’horitzó una nova crisi del sector del transport aeri. Les ja maltractades companyies aèries, davant d’aquest nou repte, es veuran en l’obligació d’adaptar-se a les noves circumstàncies i refer la seva estratègia comercial i de preus. Malauradament, com acostuma a succeir, serà l’usuari final, el client, qui n’acabarà patint les conseqüències en forma d’un increment dels preus dels vols, amb la qual cosa, tot sigui dit de passada, caldrà avaluar fins a quin punt en resulta també perjudicada la indústria turística en general.