Protegir el medi ambient, salvar els animals i millorar la salut de les persones. Són les tres fulles de la "navalla suïssa" de la carn: Heura Foods. És una empresa cada cop més coneguda amb productes que ja són imprescindibles a les neveres d'alguns supermercats i als menús dels restaurants més conscienciats amb el menjar plant-based. És un "un propòsit amb marca, més que una marca amb propòsit", segons un dels fundadors i CEO, Marc Coloma. Ho ha dit al 4YFN, on ha parlat del paper de la startup en revolucionar un sector, l'alimentari. La seva missió és accelerar una transició de les proteïnes -de les animals a les vegetals- que veuen inevitable. També ha aprofitat per anunciar que la seva família de productes de carn vegetal creixerà "aviat": a la imitació del pollastre i la vedella s'hi afegirà la de porc.
En una sessió a la fira centrada en emprenedoria que se celebra conjuntament amb el Mobile World Congress (MWC) aquesta setmana al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona, Coloma ha conversat amb el director general de BIC Europa i soci de l'associació d'empresaris Netmentora, David Cabero. Han parlat sobre la indústria de la carn, sostenibilitat, tecnologia, internacionalització i lideratge. Heura Foods es vol convertir en el carnisser del segle XXI, però encara és lluny.
La humilitat de Coloma posa de peus a terra una empresa amb només quatre anys de vida però que creix a un ritme desorbitat. Van tancar l'any 2020 amb una plantilla de 30 persones i esperen acabar aquest 2021 amb el triple d'empleats, 90. Coloma acompanya aquesta xifra d'altres: el conjunt de la indústria de carn vegetal només representa un 2% de la carn total que es consumeix al món. Però també hi afegeix dades esperançadores per al seu negoci, i és que explica que les previsions apunten que aquest nombre augmentarà fins al 60% en les properes tres dècades.
Un altre nombre que convida a l'optimisme és el 16 i es compta en milions d'euros. Són els diners que han aconseguit captar en la seva darrera ronda de finançament, tancada la setmana passada i liderada per Impact Fooding. D'aquests, quatre milions es van aconseguir per mitjà d'un crowdfunding que va comptar amb inversors estrella, com els futbolistes Cesc Fàbregas, Sergi Roberto o Borja Iglesias. De nou, Coloma atribueix aquest èxit a la idea, el propòsit. "Res no té més poder que una idea en el seu moment, i ara és el moment de les proteïnes plant-based; la gent vol alinear les seves decisions d’inversió amb les idees i valors que tenen", ha indicat.
Heura Foods vol liderar la transició de les proteïnes, però hi vol incloure la indústria càrnia
De fet, parla de "macrotendència" i no hi veu cap tipus de problema cultural als mercats estrangers als quals ja han entrat. I és que l'empresa està en constant internacionalització. Ara, té presència a 16 països diferents, però ja busquen nous mercats als quals penetrar. "La cuina més admirada i sana del món és la mediterrània; les societats més longeves són les mediterrànies... Nosaltres volem portar aquesta herència al món a través de productes sans; la gent vol carn millor", ha afirmat el CEO d'Heura Foods.
Els carnissers com a aliats
Coloma no vol que aquest intent de revolució es vegi com un atac cap a la indústria càrnia: "Volem ajudar al sector perquè sigui part d’aquesta revolució". Volen fer entendre que es tracta d'una transició -"com tantes altres que hi ha a nivell digital, ecològic..."-, i es veuen liderant-la com a empresa. Al cap i a la fi, l'empresari considera que "la indústria de la carn es fa gran amb aquesta aportació, perquè la podrà menjar tothom". Es tracta de fer productes que siguin sans i assequibles, de manera que siguin de consum diari.
Marc Coloma (Heura Foods): "Utilitzem un 80% dels camps per alimentar els animals que ens mengem, però només rebem un 20% de la proteïna que ofereixen; de les plantes, se n'aprofita el 100% i són necessaris molts menys recursos"
Però sí que hi ha moltes diferències entre el sector carni tradicional i aquesta nova tendència que cada vegada té més adeptes i que asseguren que té un gust indestriable de la carn animal. L'impacte ambiental és la diferència en la qual més se centren: "Convertir animals en proteïnes requereix molts recursos; utilitzem el 80% dels camps per alimentar els animals que ens mengem, però només rebem un 20% de la proteïna que ofereixen". En canvi, defensa, de les plantes se'n pot aprofitar el 100% i els recursos necessaris per produir-les són molts menys.
En aquesta aventura ha estat imprescindible la tecnologia i, en un congrés que hi està dedicat, Coloma ha compartit una de les disrupcions que més valora d'Heura Foods. "Vam agafar l’oli d’oliva verge extra i durant un any i mig vam buscar la manera que fos sòlid a temperatura ambient, per tal d'utilitzar-lo com el greix de la carn vegetal", ha indicat. Abans, les empreses que fabricaven carn vegetal utilitzaven greixos saturats. Aquesta és la clau de la part saludable dels productes d'Heura.
Però els ingredients vegetals no són l'única manera de crear carns que no siguin d'origen animal. "La fermentació de precisió i l'agricultura cel·lular ens permetrien obrir tota una nova gamma d'ingredients", ha aventurat sense confirmar que l'empresa estigui treballant amb aquestes tecnologies. La navalla suïssa seguirà tenint tres fulles, però les eines necessàries per arribar al propòsit es poden multiplicar. Amb innovació, la carn serà cada vegada més vegetal.