Aquests dies de Setmana Santa has navegat a Internet per assessorar-te sobre el viatge que volies fer? Has cercat i reservat finalment l'estada a través del teu telèfon mòbil intel·ligent? Doncs compleixes amb el perfil del 85% dels viatgers digitals espanyols, segons les xifres recollides per l'empresa Travelport, especialitzada en solucions tecnològiques per a la indústria global del sector turístic. La companyia té elaborat un informe (data novembre 2017) en què desglossa les peculiaritats del turista espanyol que mòbil en mà reserva, cancel·la i gestiona la seva estada vacacional. I segurament, tu també compleixes amb el seu perfil.
Enlloc sense Google Maps
Dels països enquestats, Espanya es troba en el lloc 12è de la taula classificatòria global de les nacions de viatgers més dependents de la tecnologia, darrere d'Itàlia (lloc 10è) però davant de la resta de països europeus. A més, segons Turespaña, el 80% dels turistes que visiten l'Estat espanyol són usuaris d'Internet. De fet, amb aquesta perspectiva, Turespaña porta treballant des de fa temps a reforçar la seva presència al món digital.
Els viatgers espanyols admeten usar una mitjana de 15 categories d'aplicacions diferents, de les quals els mapes són els més populars. I no és d'estranyar, ja que segons les xifres de Google I/O 2017, els usuaris de Google Maps naveguen més de 1.000 quilòmetres al dia amb aquesta aplicació.
Els usuaris de Google Maps naveguen més de 1.000 quilòmetres al dia amb aquesta aplicació
Però, i sempre segons l'estudi Travelport, els viatgers espanyols també prefereixen la interacció humana i el 73% en fa ús de les recomanacions dels agents de viatges. Les oficines de turisme també en són font d'informació i aquests dies desenes de viatgers passaran per alguna de les 1.613 que l'Estat espanyol té arreu del territori.
Què fa el viatger digital?
En la planificació, majoritàriament utilitza webs com a font d'informació però el 73% també es deixa aconsellera per agents de viatges. Amb tot, tot i l'existència de webs de comparació de preus -Rastreator, Skyscanner o Kayak en són algunes- el 43% es queixa del temps que han d'usar en trobar el millor preu.
Quan reserva digitalment, troba a faltar poder parlar amb una persona per matisar dubtes però li compensa fer-ho online, ja que les xifres revelen que el 46% es decanta pel mòbil abans que obrir la porta de les que cada vegada menys habituals agències físiques de viatges.
Ja no imprimim el bitllet
Durant el viatge, preferim tenir tota la documentació online al mòbil abans que imprimir documents i targetes d'embarcament. El Wallet de l'iPhone o el WalletPasses d'Android és el lloc ideal per agrupar els bitllets de tren o avió per al 66% dels usuaris espanyols.
Preferim tenir tota la documentació online al mòbil abans que imprimir documents i targetes d'embarcament
Des de Travelport apunten que, amb els viatgers espanyols utilitzant tantes aplicacions relacionades amb els viatges durant els seus viatges, no sorprèn que el 61% d'ells triï hotels on no cobrin pel Wi-Fi. A més, el 29% diu que els agrada tenir serveis de consergeria en el smartphone com a ajuda per aprofitar al màxim els seus viatges i realment poder conèixer la seva destinació.
Però, una vegada en destí, apagar el mòbil és l'objectiu de la meitat dels viatgers. Si no, almenys no utilitzar-ho tant, a pesar que no es renuncia a les aplicacions, com WhatsApp, o Instagram n ia navegar per la xarxa per saber més del lloc que estàs visitant. I és que segons Pablo Díaz Luque, professor de Turisme dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, "els turistes més tecnològics no poden passar les vacances sense el mòbil, ja que aquesta eina els permet augmentar la seva experiència vacacional: compartir informacions, donar opinions, etc.".