IAG obrirà un laboratori d'intel·ligència artificial a Viladecans

L’activitat d’IAG, que abarca Vueling, Iberia o Level; deixa més de 6.000 milions d'euros al PIB català durant el 2023

Un avió de Vueling i un altre de Level a El Prat | ACN Un avió de Vueling i un altre de Level a El Prat | ACN

El grup IAG (International Airlines Group) obrirà aquest estiu un laboratori d’intel·ligència artificial a Viladecans. El centre, que vol ser una referència europea, arrencarà amb uns 70 treballadors i ampliarà la plantilla progressivament fins a arribar als 150 empleats. El laboratori seguirà les passes d’un centre anàleg inaugurat per IAG a Londres, amb la voluntat que des de les dues ciutats es desenvolupin solucions innovadores per millorar l’activitat de les diferents companyies del grup, com Iberia, British Airways, Vueling o Level. La previsió és que comenci a funcionar d’aquí a dues setmanes i s'ubicarà a tocar d'on el grup internacional té la seu corporativa.

Des del nou laboratori d'intel·ligència artificial es treballaran àrees relacionades amb l’experiència del client, el manteniment predictiu de les aeronaus o la preparació dels plans de vol anticipant-se al màxim als canvis meteorològics per tal que els recorreguts siguin els més eficients possibles. Els dos laboratoris beuran de l’experiència dels centres d’innovació que Vueling té a Barcelona i Saragossa.

Més info: IAG multiplica per sis els seus beneficis (2.655 milions d'euros)

6.000 milions d'euros d'aportació al PIB català

L'anunci del nou laboratori es va presentar en la presentació d'un estudi sobre l'impacte d'IAG a Catalunya. L'informe, elaborat per PxC, conclou que el grup va generar durant el 2023 un impacte de 6.043 milions d’euros al PIB català, xifra equivalent al 2,1%. La mateixa anàlisi apunta que el grup va generar 81.000 llocs de treball directes, indirectes i induïts, l’equivalent al 2,1% de l’ocupació del país.

En el cas de l’activitat a l’aeroport del Prat, IAG va connectar-lo amb 118 ciutats de 34 països, amb més de 24 milions de passatgers. Aquestes dades situen Barcelona com el cinquè aeroport europeu en destins i freqüències. 

El càlcul de l’impacte econòmic fet per PwC inclou l’activitat de Vueling, LEVEL, Iberia, British Airways, Aer Lingus i IAG Cargo (el negoci de transport de càrrega). La consultora ha recollit tant l’activitat i inversió d’IAG, com la despesa directa, indirecta i induïda per part dels visitants.

En aquest sentit, dels més de 6.000 milions d’impacte al PIB, 1.722 corresponen a l’impacte corporatiu. És a dir, a tot allò relacionat amb la compra d’avions, combustibles, pagament de taxes i altres serveis contractats. Els més de 4.300 milions restants són d’impacte tractor, el qual reflecteix la despesa dels visitants en allotjaments, restaurants, oci, alimentació o cultura.

Més de 24 milions de passatgers

Segons les dades presentades, dels 24,4 milions de passatgers que van viatjar amb alguna de les aerolínies d’IAG al Prat, un 6,8 van ser visitants. PwC estima que cadascun d’ells va generar 634 euros al PIB català, alhora que xifra en 10,2 llocs de treball els que es generen per cada 1.000 visitants que aterren.

“L’activitat d’IAG és clarament el motor de l’aeroport de Barcelona”, va celebrar el CEO, Luis Gallego, que va destacar que entre el 2011 i el 2023 l’activitat del grup aeronàutic al Prat ha crescut un 8,7%, mentre que la mitjana de les altres companyies ha estat d’un 3,8% en el mateix període.

Més informació
Els pilots de les aerolinies de IAG creen la primera aliança intersindical internacional
Avui et destaquem
El més llegit