• Economia
  • L'impost de CO2 als vehicles entrarà en vigor a principis del 2019

L'impost de CO2 als vehicles entrarà en vigor a principis del 2019

Territori i Sostenibilitat espera recaptar 75 milions d'euros a l'any amb aquesta mesura

Els vehicles més contaminants pagaran un impost per les emisions de CO2 | iStock
Els vehicles més contaminants pagaran un impost per les emisions de CO2 | iStock
Europa Press
Barcelona
15 d'Agost de 2018
Act. 15 d'Agost de 2018

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, confia que la recollida de l'impost en concepte del CO2 que emeten els vehicles privats més contaminants entri en vigor el gener de 2019, amb la finalitat de començar a alimentar la meitat del nou Fons Climàtic.

 

Ho ha explicat en una entrevista d'Europa Press, en què ha dit: "L'impost creiem que el podem tenir llest a partir de l'1 de gener de 2019, i per tant podrem començar a nodrir aquest fons que ens servirà per fer un conjunt d'actuacions en benefici de la sostenibilitat de Catalunya".

El tribut està destinat a gravar determinats vehicles en funció de les seves emissions de CO2, considerat el principal gas d'efecte hivernacle causant del canvi climàtic.

 

La creació del fons climàtic, pioner a Espanya, és un dels punts més destacats de la Llei catalana de canvi climàtic, que va aprovar el Parlament el juliol de 2017, impugnada pel Govern central, suspesa pel Tribunal Constitucional (TC) i desbloquejada per aquest tribunal a mitjan abril.

L'únic article que es manté suspès és el que estableix la prohibició de concedir permisos d'exploració per a l'obtenció de gas i petroli mitjançant 'fracking'.

No obstant això, no implica cap pronunciament definitiu del TC, que haurà d'entrar en el futur en el fons dels assumptes impugnats, probablement amb una sentència que podria arribar d'aquí a uns anys.

75 milions d'euros a l'any

La normativa, que és pionera al sud d'Europa, crea un fons de caràcter públic, que servirà per impulsar el foment de les renovables i descentralitzar xarxes i fomentar l'autoconsum elèctric, entre altres.

Quan el Consell Executiu del Govern va aprovar el projecte de llei, el llavors conseller del ram, Josep Rull, va preveure que la nova mesura impositiva recaptaria uns 75 milions d'euros a l'any.