Sense cap mena de dubte, la mobilitat a Catalunya s'ha convertit en un dels temes estrella de l'any, sigui pel debat de l'ampliació de l'Aeroport del Prat, la remodelació de Sants, la Sagrera, l'Estació del Nord i, la sempre protagonista, Rodalies. Si a finals del 2023 publicàvem a VIA Empresa que en pocs mesos naixeria un ambiciós tren hotel que connectaria Barcelona amb Europa de nit, gràcies a la nova xarxa de trens nocturns promoguda Nightjet, ara tot s'ha quedat en una promesa incomplerta. Els motius? Els tres projectes anunciats s'han descartat o ajornat en un context marcat pel desinterès de Renfe, les traves de França i l'elevada inversió que dificulta l'accés de nous operadors. I, sobretot, amb diverses incògnites per a una part de la població -sobretot la més jove- que anhelava el seu retorn.
En primer lloc, un dels projectes estrella que s'havia anunciat era el tren hotel nocturn que havia de connectar Barcelona amb Europa a 200 km/h i a un preu envejable: des de 30 euros per persona. Es tractava dels trens de la companyia Nightjet, que s'havia convertit en una opció més sostenible respecte als vols curts i que, a més, reduïen la petjada de carboni. La primera ruta que s'havia de posar en marxa a finals del 2024 era la que uniria la ciutat comtal amb Zúric, mentre que s'esperava que arribessin a destins importants com ara Viena, Berlín, Brussel·les o Múnic.
L'ambiciós tren hotel que havia de connectar Barcelona amb Europa de nit havia de viatjar a 200 km/h i amb un preu des de 30 euros per persona
Per entendre-ho, el tren nocturn de Nightjet estava orientat als passatgers que volguessin dormir durant el trajecte, ja sigui al final del dia o l’endemà següent. A més, disposaven de dos cotxes amb seients reclinables, tres cotxes amb lliteres i dos cotxes llit, amb capacitat total de 254 places. Fins i tot, molts d'ells tenien el bany i la dutxa dins dels compartiments. A més, la companyia Midnight Trains també tenia plans d'entrar en operació a finals del 2024, connectant ciutats com París i Barcelona, però no ha estat possible. Malauradament, molts d'ells projecten obrir la nova ruta més enllà del 2026.
Per què els trens nocturns han desaparegut?
Fins fa només uns anys es podia viatjar de Barcelona a Andalusia o al Nord d’Espanya en un tren nocturn. I fa una dècada la capital catalana estava connectada ferroviàriament amb grans ciutats europees com Zúric, Milà i París, també de nit. El servei de trens nocturns a Espanya - que Renfe operava amb el nom de Trenhotel- va funcionar des de 1991 i va arribar a tenir diverses línies estatals i internacionals, però a partir del 2010, a mesura que creixien les inversions i el desplegament de l'alta velocitat, l'opció de viatjar de nit es va anar deixant de banda.
Actualment, a Catalunya i a la resta d’Espanya, no hi ha trens nocturns ni per a trajectes interns ni per viatjar a l'estranger. Renfe els va anar reduint i, el 2020, durant la pandèmia, els va acabar de suprimir. Raül Blanco, responsable de Renfe, reconeixia fa un any que “no són serveis rendibles i que si es volen recuperar caldran subvencions públiques que ajudin”. La resta de companyies que operen a l'Estat, com Iryo i Ouigo, tampoc ho preveuen.
Actualment, a Catalunya i a la resta d’Espanya, no hi ha trens nocturns ni per a trajectes interns ni per viatjar a l'estranger
A més, des de Renfe també han explicat als mitjans de comunicació que "els trens nocturns són serveis comercials, no servei públic i, per tant, la seva gestió ha d'atendre criteris estrictes de rendibilitat comercial". A més, segons destaquen, l'últim any en què van circular trens nocturns operats per la companyia estatal van registrar 25 milions d'euros de pèrdues. A parer seu, l'aposta espanyola no són les línies nocturnes, sinó l'alta velocitat. En aquests moments, Espanya té la segona xarxa més extensa d'AVE del món, només superada per la Xina.
Més enllà de freqüències i destinacions de trens nocturns a Europa, crida l'atenció com la península Ibèrica -juntament amb Grècia- són els únics territoris sense cap servei. N'hi ha molts al centre d'Europa, però també a l'est -destaca el cas d'Ucraïna-, Itàlia, França i, en menor grau, Escandinàvia i el Regne Unit.
Les dificultats de França
Respecte a les companyies europees que els agradaria arribar a la capital catalana a través dels seus trens, s'han trobat que el principal problema amb què ensopega el tren nocturn és a França. A hores d'ara, al país gal·lès no hi ha possibilitat de circular per les seves vies durant unes hores a la nit perquè al·leguen que estan realitzant millores a la infraestructura i no en permeten l'ús. A més, traves reguladores, problemes a l'hora d'homologar els trens així com unes reserves excessives per manteniment, bloquegen el pas de possibles rutes nocturnes. Sembla, doncs, que el futur tren hotel nocturn que connecti Catalunya amb Europa va a ralentí. El temps ho dirà.