• Economia
  • L'índex de risc a les carreteres catalanes ha augmentat un 5,7% respecte a l’any passat

L'índex de risc a les carreteres catalanes ha augmentat un 5,7% respecte a l’any passat

Canvi en la tendència: durant 11 anys consecutius l’índex de perillositat a les carreteres catalanes ha baixat, però en el trienni 2021-2023 augmenta un 5,7%

L'alternativa als túnels del Garraf és una carretera amb moltes corbes i penya-segats | iStock
L'alternativa als túnels del Garraf és una carretera amb moltes corbes i penya-segats | iStock
11 de Desembre de 2024
Act. 11 de Desembre de 2024

El Racc ha presentat la 23a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia internacional iRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a les carreteres. A Catalunya, l’estudi compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona. La metodologia iRAP compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD).

 

L’estudi iRAP (abans EuroRAP) es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 km de carreteres interurbanes de titularitat del Ministeri, de la Generalitat i de les Diputacions, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 78% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.

La necessitat de millorar la seguretat de les carreteres i, com a conseqüència, de reduir la sinistralitat és clau al nostre país i a la resta d’Europa. La inversió en les infraestructures i l’impuls de la formació i les campanyes de sensibilització adreçades als conductors de tota mena de vehicles són fonamentals per assolir aquestes millores. A Catalunya, els accidents de trànsit s’han reduït en les últimes dues dècades. Si ens fixem en les xifres de víctimes mortals, l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 i el darrer any complet registrat s’han situat en 181.

 

Un 2024 amb menys víctimes mortals però amb més ferits greus que el 2023

Les dades de sinistralitat de 2024 presenten una reducció de les xifres amb relació tant el 2023 com el 2019. Fins al 30 de novembre, han perdut la vida 126 persones en 114 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya, fet que suposa una reducció del 10,0% en el nombre de morts i de l’11,4% en els sinistres mortals respecte al mateix període de 2023. Si es compara amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 163 persones en 150 sinistres, la reducció és del 29,4% pel que fa a les víctimes mortals i del 19,0% pel que fa als accidents. Tanmateix, en aquests primers onze mesos s’han registrat 733 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 7,3% més que el 2023.