Influencers made in Barcelona

Barcelona Global és una associació privada promoguda per coneguts empresaris catalans per captar talent i inversions per a la capital catalana

Imatge de l'skyline de Barcelona amb la Sagrada Família de fons | iStock
Imatge de l'skyline de Barcelona amb la Sagrada Família de fons | iStock
Barcelona
20 de Juny de 2022
Act. 20 de Juny de 2022

Era maig de 2012 quan l’empresaria i política andorrana MariaReig, membre de les famílies andorranes Reig i Moles, molt lligades al sector bancari i tabaquer del Principat, visitava assíduament els despatxos dels polítics i alts càrrecs de l’ajuntament de Barcelona reivindicant que calia fer alguna cosa més per la ciutat.

Eren anys posteriors a la crisi financera, econòmica i social de 2008, una crisi que va sacsejar la ciutadania més vulnerable de Barcelona, després d’un període dolç conseqüència de les olimpíades i la transformació urbanística en diferents àrees i barris de la ciutat. La muntanya de Montjuïc, l’obertura de la ciutat al mar o la construcció de la Vila Olímpica, en són algunes de les actuacions més emblemàtiques.

Vivíem moments en què calia tornar a comptar amb una societat civil organitzada, que tan èxit havia tingut els anys noranta amb els Jocs Olímpics quan es promovien projectes estratègics i de futur per a la ciutat. Grans iniciatives que es basaven en la fórmula de la col·laboració público privada, i que avui veiem en la governança d’institucions com la Fira de Barcelona, el consorci de Turisme de Barcelona, el Macba o la fundació Mobile World Capital, per citar alguns exemples.

Barcelona Global la formen més d’un miler de socis entre empresaris, professionals liberals, emprenedors de la ciutat amb clars interessos perquè sector públic i privat s’entenguin 

En aquest context, neixía Barcelona Global, una associació privada promoguda per coneguts empresaris catalans amb l’objectiu de pilotar projectes que, en paraules seves, “serveixin perquè Barcelona sigui una de les millors ciutats del món per desenvolupar activitat empresarial i captar talent”.

La captació del talent sempre ha estat l’eix central del seu relat, és a dir, atraure bons professionals, promoure un entorn econòmic i social favorable per generar noves inversions. Aquest mes de maig, Barcelona Global celebra una dècada des dels seus inicis, i aquesta vegada n’és la protagonista d’un nou article del cicle Barcelona Capital, on expliquem el paper que desenvolupen els principals agents econòmics de la metròpoli catalana.

Actualment, Barcelona Global la formen més d’un miler de socis entre empresaris, professionals liberals, emprenedors de la ciutat amb clars interessos perquè sector públic i privat s’entenguin i generin nous projectes i oportunitats. En moments incerts i complicats com els que vivim, l’entitat ha tornat a adquirir un protagonisme destacat, especialment fa uns mesos quan les autoritats van anunciar que Barcelona acolliria la Copa Amèrica de Vela el 2024. Més endavant en parlarem.

Avui, l’Ajuntament de Barcelona està format per 7 partits. Aquesta fragmentació política en el consistori barceloní no ajuda gens a que les coses acabin passant, es promoguin nous projectes i l’administració actuï amb rapidesa. En aquest context, aconseguir la Copa Amèrica de Vela ha estat un gran èxit per la ciutat.

Agents econòmics com Barcelona Global poden adoptar, avui, un paper tractor i alhora conciliador per “fer que les coses passin”. Més que un lema, és el mantra que motiva i esperona, des de fa 10 anys, als seus socis. Així ens ho recorda la fins ara presidenta, AuroraCatà i el director de l’associació, MateuHernández. Catà és una amant del will be, de caràcter positiu i lideratge conciliador, treballa per fer les coses fàcils.

El talent

Barcelona Global sempre ha estat molt persistent en la demanda i atracció de nou talent. “Barcelona és una ciutat generadora de talent, hem de vetllar perquè no marxi i alhora buscar-ne de nou a fora”, argumenta Mateu Hernández, qui alhora defensa que la ciutat conté molts actius perquè es quedin.

L’International Talent Monitor és l’enquesta amb què cada any mesura conèixer què pensen sobre la ciutat els professionals internacionals que viuen i treballen a Barcelona. Un estudi que els serveix per identificar els obstacles que s'han de superar perquè el talent internacional es quedi. La bona qualitat de vida i la connectivitat són els actius que més es valoren.

En moments de canvis constants com els que vivim, cal una Barcelona que ho aprofiti. L’última edició de l’enquesta corresponent al 2021 plantejava l'acceleració de la transició digital i l’auge del teletreball com dues grans oportunitats perquè internacionals s’’instal·lin a viure i a treballar a Barcelona. Per això, cal crear entorns idonis.

Un entorn fiscal favorable

En aquest sentit, l'associació està centrada en fer possible un marc fiscal més propici per les persones que volen venir a invertir a Barcelona, especialment per als nous emprenedors que inicien el seu projecte de vida a la ciutat. Demanen "més ambició" en iniciatives com la coneguda Llei de Foment de l’Ecosistema d’Empreses Emergents, altrament dita, llei de les startups, aprovada pel govern central.

Barcelona Global reivindica un tractament fiscal favorable tant per les persones impatriades (les que porten les empreses des d'un país estranger cap a Espanya, però que mantenen alguns avantatges fiscals), com per a emprenedors, inversors, professionals independents i teletreballadors. Això, diuen, "permetrà a Barcelona i Espanya actualitzar la seva legislació per atraure talent, de la qual actualment només se’n beneficien directius i assalariats".

Barcelona Global reivindica un tractament fiscal favorable tant per les persones impatriades com per a emprenedors, inversors, professionals independents i teletreballadors

L’ecosistema emprenedor en el sector digital és molt potent, i “cal cuidar-lo com a nova economia de futur”. Alhora, és clau promoure incentius en R+D+I no només generats per les empreses emergents, sinó també per les persones que financen projectes de recerca i desenvolupament.

L’aprovació d’aquesta nova llei, però, no serà del tot efectiva si no se la dota pressupostàriament. A més de generar un marc legal favorable, caldrà el finançament necessari per poder-la executar.

Barcelona Partners

Paral·lelament, d’un temps ençà, l’entitat ha posat en marxa l’oficina que gestiona l’atracció de noves inversions i nou capital a la ciutat, anomenada Barcelona Partners.

Dirigida per ÁngelGarcia, expert en emprenedoria i bagatge en fons de venture capital, tot l’equip treballa per aterrar nous projectes lligats a sectors estratègics de futur, on també s’hi ha incorporat des de fa un temps JuanBaselga, qui fou cap de comunicació i estratègia de la fundació Mobile World Capital i expert en comunicar projectes tech a la ciutat. Tots ells, mantenen la seva discreció en la feina, tot i que admeten que després de la pandèmia s’han activat forces iniciatives o projectes i que, de ben segur, a mig i llarg termini, moltes d’elles es consolidaran.

La Copa Amèrica de Vela el 2024

Fa unes setmanes va transcendir que Barcelona Global havia tingut un paper molt destacat en aconseguir que la Copa Amèrica de Vela se celebrés a Barcelona.

Les negociacions per aconseguir aquesta prova internacional no van ser fàcils. La ciutat ho sap, ja que l’any 2007 va veure com la prova marxava a València, enlloc d’apostar per la capital catalana. Aquesta vegada, el sector privat ha estat clau, fins i tot en la recollida dels avals necessaris i el crowdfunding privat.

Fonts de l’entitat expliquen la important implicació d’alguns dels seus membres. En una reunió a les oficines de l’entitat el passat mes de març, es va decidir posar els 25 milions d’euros d’aval necessaris per garantir la prova a Barcelona. Tot havia de decidir-se de forma molt ràpida, i els empresaris van actuar.

La Copa Amèrica de Vela és una oportunitat de primer ordre per impulsar l’economia blava a la ciutat i generar negoci a les empreses de reparació i manteniment del sector nàutic

No va costar gaire aconseguir aquests diners, els tràmits oficials posteriors van funcionar de forma ràpida, ja que el govern de la ciutat va acceptar la proposta, i GrantDalton, el CEO del Team New Zealand, el Hofmann del món de la vela, va veure amb molt bons ulls el dossier de la candidatura barcelonina.

El consorci Turisme de Barcelona, el Port de Barcelona, i l’impuls final de totes les administracions van acabar de rubricar l’acord de la candidatura. Ara ja estan ubicats a les mateixes oficines portuàries. S’estima un impacte econòmic molt important per la ciutat, l’allotjament de molts familiars i membres dels equips els anys previs a la competició, així com una gran projecció internacional per la seva retransmissió en els principals mitjans de comunicació internacionals.

Una oportunitat de primer ordre per impulsar l’economia blava a la ciutat, generar negoci a les empreses de reparació i manteniment del sector nàutic. Segons dades del mateix ajuntament, s’estima la creació d’uns dos mil llocs de treball directes. Una indústria que avui suposa el 4,3% del PIB, i que pot arribar al 6%. Un revulsiu també per tota la zona del Port Vell, segons assegura DamiàCalvet, president del port. 

10 anys de trajectòria

Però, tornem als orígens de l’entitat. “El nostre objectiu no és fer la guitza al govern municipal de torn, treballem sempre amb actitud constructiva, però quan cal també ens cal ser crítics”, assegura el seu director en l’any que l’entitat celebra una dècada d’existència.

Fa 10 anys, Mateu Hernández era un jove jasp (jove encara que sobradament preparat). La seva experiència de ciutat l’adquireix especialment quan se’l nomena director de Barcelona Activa i, posteriorment, gerent de l’àrea econòmica de l’ajuntament durant l’època de l’alcalde Jordi Hereu.

Amb el canvi de govern de Trias, Mateu Hernández ja enfoca la seva carrera professional cap a Barcelona Global. Serà la persona clau per dirigir i impulsar l’organització amb el suport i la confiança d’empresaris com Maria Reig, EmiliCuatrecasas, LuisConde o MarianPuig, entre d’altres. Són empresaris inquiets, amb ganes de fer coses, i Hernández resulta ser el jove idoni per engegar i fer gran l’organització.

Maite Barrera, nova presidenta

Maria Reig inicia el projecte el 2012 i posteriorment agafa el relleu JoaquimCoello, en aquell moment conseller delegat d’Applus, entre altres responsabilitats. Seguidament, serà el torn de l’advocat Emili Cuatrecasas, qui imprimeix a l’associació un toc més de public affairs promovent més les relacions amb l’ajuntament i altres agents econòmics de Barcelona.

És l’època que canvia el govern municipal, Trias i Cuatrecasas s’entenen bé i planifiquen diferents viatges internacionals per promoure la ciutat, amb alcaldes com el de Nova York, MichaelBloomberg, Miami i Los Angeles. Marian Puig i GonzaloRodés també aprofiten durant els seus respectius mandats aquest moment d’auge de la marca internacional de Barcelona. Eren èpoques que els alcaldes sortien sovint amb la maleta de comercial a vendre la ciutat al món, i es feia gràcies a la col·laboració i l’acompanyament dels principals agents econòmics de la ciutat.

PauGuardans i, seguidament, Aurora Catà, qui fou sòcia directiva de la consultoria Seelinger & Conde, membre del consell assessor de Cellnex, entre altres responsabilitats. Catà agafa la presidència durant el mandat de l’alcaldessa Ada Colau. Arriben moments de canvi de model a Barcelona, l’ajuntament i els comuns començaven la seva etapa distanciats de l’establishment econòmic i empresarial de la ciutat. Catà aconsegueix suavitzar les relacions amb l’actual govern. La relació personal d’Hernández amb l’alcaldessa Colau també ho facilita.

Barcelona, si ho desitja, està capacitada per jugar a les grans lligues. Només cal que s’ho cregui i es posi a treballar

A aquelles empreses fundadores que van començar com Abertis, Applus, Areas, Cuatrecasas, Deloitte, Media Planning, Natura Bissé, Puig, Reig Capital, Saba i Seelinger&Conde s’hi van sumar tantes altres fins arribar a esdevenir un grup d’interès potent, un lobby real, influent a la ciutat, en defensa de l’economia i la generació d’entorns favorables per crear nova riquesa.

A finals de de juny li arriba el torn a MaiteBarrera, escollida gràcies al suport de l’assemblea general de l’entitat i presentant una comissió executiva de luxe. Noms com el futbolista GerardPiqué; CEOs de primer nivell com OscarPierre de Glovo, Josep Lluís Sanfeliu d’Asabys Partners, Enric Asunción de Wallbox Chargers, CarminaGanyet de Colonial, EloiPlanes de Fluidra, JaumeOliu, entre d’altres; així com l’estimat SergiLoughney, director de relacions institucionals de la Fundació la Caixa, l’acadèmica Teresa Garcia Milà o l’oncòleg JosepTabernero. Un equip de luxe que ha sabut crear la mateixa nova presidenta, membre de Barcelona Global des de fa sis anys, i actualment CEO de la consultora financera Bluecap.

Els que la coneixen bé la qualifiquen com una emprenedora “pragmàtica, optimista i resolutiva”. Obsessionada pel talent, li agrada envoltar-se de professionals millors que ella, gent potent tant des del punt de vista intel·lectual com executiu. Delega i deixa fer, però sempre atenta als detalls i amb una important capacitat de treball.  Manifesta bones aptituds comunicatives i destaca per la seva capacitat estratègica en el món de l’empresa.

Un equip que afrontarà un context econòmic i social difícil a Barcelona. Ens situem a un any de les eleccions municipals de Barcelona, amb la incertesa de qui serà el nou alcalde o alcaldessa. Però és el moment del “Barcelona is back to the top”, segons afirma un membre de l’entitat. Torna a ser el moment de Barcelona. Ho tenen clar. I l’entitat agafa l’estratègia de reforçar la seva projecció, la seva comunicació portes enfora.

Un constructor de la Barcelona del futur

La ciutat torna a necessitar d’entitats que acompanyin i liderin nous projectes de futur. Avui ningú és sobrer. Per això, cal posar en valor la capacitat d’influència al país i a l’estranger d’un espai com Barcelona Global, especialment en un món competitiu entre les grans ciutats.

Barcelona, si ho desitja, està capacitada per jugar a les grans lligues. Només cal que s’ho cregui i es posi a treballar. A deu, quinze, vint anys vista, comptant amb el sector privat. I aquest, si compta amb la generositat del sector públic, podrà tornar a ser un constructor de la Barcelona del futur. Per molts anys més, Barcelona Global.