• Economia
  • Informe PISA: Catalunya aprova pels "pèls" en pensament creatiu

Informe PISA: Catalunya aprova pels "pèls" en pensament creatiu

En concret, els alumnes catalans de 15 anys obtenen una puntuació de 32,2, quan la mitjana espanyola és de 32,8 i la de l'OCDE de 32,7

Catalunya no treu bons resultats en l'informe Pisa 2022 | iStock
Catalunya no treu bons resultats en l'informe Pisa 2022 | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
20 de Juny de 2024

Nova entrega dels resultats de l'informe PISA 2022 i, en aquesta ocasió, Catalunya no treu bons resultats. Si fa uns mesos es coneixia la davallada dels alumnes catalans en matemàtiques, ciència i comprensió lectora, aquesta setmana han sortit publicats els resultats del volum en què s'analitzava el pensament creatiu dels estudiants de 15 anys dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Tot i que Catalunya aprova en pensament creatiu, se situa per sota de la mitjana espanyola i europea.

 

En concret, els alumnes catalans de 15 anys obtenen una puntuació de 32,2, quan la mitjana espanyola és de 32,8 i la de l'OCDE de 32,7. Per al conjunt de la Unió Europea aquesta xifra baixa al 32,1, lleugerament per sota dels alumnes catalans. Destaquen els resultats de Madrid (34,8) i Castella i Lleó (34,6), mentre que a la cua hi ha Melilla i Ceuta (26,1 tots dos). Amb la puntuació de 32,8, Espanya se situa per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia.

Catalunya aprova en pensament creatiu, però se situa per sota de la mitjana espanyola i europea

La prova va explorar la competència dels estudiants en tres processos cognitius: generació d'idees diverses, generació d'idees creatives i avaluació i millora de les idees. Els estudiants catalans van obtenir un rendiment alt en pensament creatiu (nivells 5 i 6), similar al conjunt de l'Estat. En canvi, gairebé un 16% estava en el nivell 1 i un 6,3% per sota d'aquest nivell, mentre que a l'Estat aquests percentatges són del 14,8% i el 5,1%, respectivament.

 

Si es té en compte el nivell socioeconòmic, els estudiants espanyols més afavorits tenen un rendiment en pensament creatiu major que els seus companys desafavorits econòmicament. Per sexe, les dones presenten millors resultats que els homes. En concret, la diferència entre unes i altres és de 2,2 punts, menor que els 2,7 de l'OCDE i 2,6 del total de la UE. En el cas de Catalunya, la diferència a favor de les dones arriba als 2,8 punts, només per sota d'Aragó, amb un 3,1.