És un acte històric i esperat, molt esperat. L'esperit de l'acte d'Iese del 2007 ha tornat amb més força que mai i amb un objectiu molt més ampli: acabar d'una vegada per totes amb el dèficit en infraestructures que pateix Catalunya. Poques vegades s'havia vist aquesta imatge. Foment del Treball ha aconseguit reunir autoritats de totes les administracions amb els agents socials, tots amb un argument similar i una reivindicació clara: que l'Estat, en general, "sigui conscient que Barcelona és la segona capital a Espanya i la cinquena aglomeració urbana a Europa" i, per tant, que sigui conseqüent amb això. "Ministre, et demano que no et prenguis aquest acte com un més perquè el dèficit d'infraestructures que tenim és realment alarmant i això va de què ens estem jugant el futur d'aquest país", li ha demanat directament el president del Cercle d'Economia, Javier Faus, al titular del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos. El títol de l'esdeveniment no podia haver estat més encertat: Construint ponts amb les infraestructures. El que no ha unit la política i els retrets, ho aconseguiran els agents socials de la mà dels diferents governs? I, direm adéu a l'etapa fosca del dèficit i la desinversió?
L'auditori de la patronal catalana s'ha omplert de cares conegudes, també entre el públic. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, el president d'Aena, Maurici Lucena, la delegada del Govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, o la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, observaven atentament tot el que havien de dir primer els agents socials i, després, l'Ajuntament de Barcelona, el Govern català i, finalment, l'Executiu estatal. Igual, sobretot Conesa i Lucena, tenien alguna cosa a dir pel càrrec que ocupen, però el panell ja tenia una bona llista de càrrecs que volien dir la seva. El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, que ha trencat el gel a l'inici de l'acte, ha volgut deixar ben clar que l'objectiu és "aconseguir la màxima societat catalana per recuperar el gran dèficit en infraestructures" que, ha recordat, ascendeix a 28.000 milions d'euros en els darrers 10 anys.
La llista de reivindicacions de tots els actors que hi participaven era llarga, però la majoria coincidien en els mateixos punts: treballar en un nou model econòmic, recuperar i acabar amb el dèficit acumulat durant anys, modernitzar les infraestructures... Són les demandes de sempre, ara més accelerades per la covid-19, però que ja vénen de temps enrere i que, al llarg dels anys, han generat molta desafecció política. Però aquest "no és un acte més" i, després que Faus hagués lamentat que "tenim aquest problema perquè l'Estat no és conscient que Catalunya, Barcelona, és la segona capital a Espanya", així com que les inversions dels últims 30 anys "no ho reflecteixen"; el ministre ha repetit una i altra vegada que "per a mi, no és un acte més", al mateix temps que ha assegurat que "transitarem i ja veurem on ens porten els camins".
Un salt de pantalla?
Uns camins que comencen construint aquests ponts polítics i socials, que ja escenificava una gran fotografia que presidia l'escenari de l'auditori de Foment del pont de Besalú, un pont de peatge del segle XIII. En aquest sentit, Ábalos s'ha compromès a "passar de pantalla" i ha demanat que "renunciem a la desesperació", mentre ha aplaudit "el to, la comprensió i la centralitat dels temes" en aquest esdeveniment que, altra vegada ha subratllat, "no és un acte més".
En un acte que barrejava constantment el català i el castellà, s'ha tornat a sentir molt a parlar de tots els canvis que s'han reivindicat durant anys, però que la covid-19 encara ha fet més visibles, s'ha qüestionat quin és el model a seguir i s'ha apostat per definir d'una vegada per totes els projectes de futur. De fet, el secretari general d'UGT a Catalunya, Camil Ros, ha proposat que es parli sobre allò que s'ha de fer i no tant sobre el que falta perquè, sinó tenim el model, podem parlar molt, però avançar molt poc. El seu homòleg a CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, ha advocat per "deixar la pilota a terra" i "agafar tot el potencial del territori", mentre que el president de Pimec, Josep González, ha insistit en el traspàs de competències de Rodalies i en "parlar" perquè, així, "la gent s'entén". Però pocs han donat solucions concretes sobre les diverses qüestions que han anat aflorant.
Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, que era el primer acte en què coincidia amb tota la resta d'agents socials, ha agraït a Llibre la seva invitació i ha apostat per "unir esforços per reclamar les infraestructures que mereix Catalunya amb el conjunt de totes les institucions", però també per "competir amb igualtat amb la resta de països". De fet, Canadell ha afegit un punt més a la qüestió i ha volgut fer saber que si l'Estat hagués executat el 100% del que tocava, "l'economia catalana hauria generat 20.000 milions de facturació addicional i s'haguessin creat més de 110.000 llocs de treball", entre moltes altres coses.
Faus: "L'Estat no és conscient que Barcelona és la segona capital a Espanya i les inversions dels últims 30 anys ho reflecteixen"
I, en aquest sentit, el president del Cercle d'Economia, ha picat el crostó no només al Govern espanyol, sinó també al català i al de les administracions locals per "demanar i demanar, però posar pals a les rodes". "Ministre, tenim un problema i nosaltres també hem de canviar el nostre discurs", ha sentenciat. De fet, Faus ha estat un dels ponents més potents, un dels que ha aportat més dades i el que no ha tingut cap problema a l'hora de fer autocrítica i de posar en entredit algunes de les actuacions de totes les administracions públiques. Perquè, més enllà de la política, molt més enllà, ens ho juguem tot com a país i, com ha recordat el president del Cercle, "el tema de les infraestructures és una de les causes de desafecció política de les que ja parlava el president Montilla".
Ha arribat l'hora
I és que no és el mateix sentir la notícia que l'Estat ha invertit en Madrid, Catalunya i Cadis el 82% del pressupost per a Rodalies, que desglossar bé les xifres i veure que la capital espanyola s'emporta el 50%, mentre que els dos 16% són pels dos altres territoris. És precisament per tot això, que Faus ha insistit: "Sent la mateixa aglomeració urbana que Madrid, el tracte és molt diferent, us demanem que us prengueu tot això seriosament".
Canadell: "Un model de país no s’improvisa i el model econòmic que proposem descentralitzat i distribuït cal construir-lo amb una bona política d’inversions"
Per tant, queda vist que no és una reivindicació que neix d'una ideologia política, ans al contrari. Fa anys que es parla del mateix i que es lluita perquè l'Estat -hagi estat governat pel color que sigui- es posi les piles i compleixi amb els pressupostos generals, executi les inversions promeses i en faci de noves i necessàries per a infraestructures bàsiques, vitals i competitives.
Moltes promeses i poques propostes, però un objectiu comú: acabar amb el fantasma de les inversions en infraestructures a Catalunya i caminar cap a un nou model econòmic amb propostes concretes i clares. Perquè, com diu Canadell, "un model de país no s’improvisa i el model econòmic que proposem descentralitzat i distribuït cal construir-lo amb una bona política d’inversions". I construint ponts en tots els sentits.