
Catalunya està enganxada al mòbil. L'estudi conjunt entre el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l'agència Imagina calcula que hi ha 6,4 milions d'usuaris de xarxes socials al territori, és a dir, gairebé el 80% dels catalans. Es tracta d'un increment respecte al volum de l'any passat, a diferència del que ha succeït a l'Estat, on curiosament s'ha reduït la quantitat de consumidors. Del total de casa nostra, el 54% són dones i el 46% homes. I atenció: el 95% dels menors de 30 anys utilitza almenys una xarxa social.
Aquestes estadístiques no són les úniques que assenyalen Catalunya com un dels territoris amb més addicció a les pantalles. Segons l'informe, el temps d'ús diari de les xarxes també ha augmentat lleugerament, situant-se en 2,3 hores de mitjana, novament per sobre d'Espanya i Europa. D'entre les tendències d'ús, destaca que el 84% d'usuaris catalans a Internet ja ha fet compres a través d'aplicacions mòbils. Tot i això, la majoria d'aquestes són redirigides des de les xarxes socials. I aquí, Instagram i TikTok són les grans dominadores.
El termòmetre de les xarxes socials

Cada xarxa social té un comportament propi en funció del seu públic i de l'ús que se'n fa de cada aplicació. Ara bé, si mirem xifres absolutes, la xarxa social per excel·lència a Catalunya és WhatsApp. El 91% dels catalans (6,1 milions de persones majors de 16 anys) la té descarregada. I si mesurem per franges d'edat, fins i tot la més baixa, la dels més grans de 66 anys, presenta una taxa de penetració del 79%. És a dir, només es troba a 17 punts del grup predominant (joves d'entre 16-30 anys).
Aquesta distància es fa molt més gran quan observem les altres xarxes socials més populars. YouTube és la segona, amb 4,9 milions de consumidors majors de 16 anys. En xifres percentuals és un 66%. Però, atenció, l'ús de la plataforma de vídeos de Google és molt més desigual per grups d'edat: mentre que els joves d'entre 16 i 30 anys presenta una penetració del 83%, els adults de més de 66 anys només en té un 35%.
Malgrat ser la sisena xarxa més popular, Facebook es manté com a la segona app social favorita dels majors de 66 anys
De fet, en aquest segment de la població, YouTube no és ni tan sols la segona app social més utilitzada. Aquest honor li pertany a Facebook, una xarxa que si bé va néixer per a universitaris, la seva popularitat s'ha concentrat entre l'audiència més adulta. Hi ha una piràmide invertida segons l'ús: del grup de persones entre 16 i 30 anys la fa servir el 24% (sisena al rànquing), entre 31 i 45 anys remunta al 39% (quarta), entre 46 i 65 anys s'estén al 44% (tercera) i en el cas dels majors de 66 anys hi ha un 37% de consumidors (segona). En total, Facebook acumula 2,3 milions d'usuaris a Catalunya a partir dels 16 anys (un 23% de la població) i és la sisena més popular.
Instagram i TikTok, la nova revolució social

Malgrat el domini de WhatsApp i YouTube, Catalunya cada cop és un territori més d'Instagram i TikTok. Totes dues ocupen el tercer i quart lloc al rànquing, però s'intercanvien el lloc segons l'indicador observat. Per exemple, Instagram té 4,8 milions d'usuaris majors de 16 anys pels 3,6 milions que presenta TikTok, però l'app xinesa està per davant pel que fa al percentatge representat sobre la població (46% versus 45%).
TikTok és la xarxa social que més creix i dobla els seus registres, però Instagram s'ha convertit en una alternativa al WhatsApp dels joves
Si analitzem les franges d'edat, però, Instagram domina a totes: el 74% dels joves entre 16 i 30 anys la fa servir, pel 49% en el cas de TikTok. Ara bé, al següent grup, entre 31 i 45 anys, hi ha menys diferència: Instagram té una taxa de penetració del 43% pel 31% de TikTok. En el cas d'aquells entre 46 i 56 anys, l'app de Meta duplica el seu ús per sobre de TikTok (28% per 14% de la xarxa xinesa) i, en el cas de l'audiència més gran (la més residual), succeeix quelcom similar (16% versus 7%). Finalment, cal dir que Instagram és la tercera més popular entre l'audiència d'entre 16 a 45 anys, i la quarta a partir dels 46 anys. En canvi, TikTok és la quarta en el cas del primer grup (16 a 30 anys), la cinquena del segon (31 a 45 anys), la sisena del tercer grup (46 a 65 anys) i la cinquena en el cas d'aquells de més de 66 anys.
Tot i això, l'estudi conclou que s'està produint un "canvi generacional significatiu" pel que fa a la missatgeria, ja que els joves cada cop prefereixen comunicar-se per Instagram en lloc de WhatsApp. Alhora, TikTok ha doblat els seus registres i tot fa pensar que continuarà escalant posicions als rànquings dels següents anys.
LinkedIn, la sorpresa; X, la decepció

L'estudi es reserva una doble sorpresa final. La primera d'elles és el bon comportament de LinkedIn, que apareix com a cinquena al rànquing. En total, té 2,5 milions d'usuaris majors de 16 anys i una quota del 35%. L'informe destaca que la xarxa laboral ha volgut aproximar-se al model de Facebook, però sense perdre el seu enfocament professional. Això ha provocat una taxa de penetració del 25% entre els joves de 16 i 30 anys (cinquena més utilitzada); del 27% al grup d'entre 31 i 45 anys; i del 18% al segment d'entre 46 i 65 anys. A partir dels 66 anys, però, només el 3% la fa servir, en trobar-se en plena edat de jubilació.
X (Twitter) és la xarxa social menys popular entre l'audiència de 16 a 65 anys, especialment en el cas dels més joves (5%)
LinkedIn és la cara de la moneda, però X és la creu. El 2024 va suposar un veritable terratrèmol per l'antic Twitter. Grans figures van abandonar la plataforma i van mudar-se a alternatives com Bluesky com a protesta per la política imposada pel magnat Elon Musk. Això ha tingut repercussions a Catalunya, ja que és la setena i última xarxa social pel que fa a nombre d'usuaris majors de 16 anys (0,6 milions) i quota (6%).
De fet, X és la xarxa social menys utilitzada entre l'audiència de 16 a 65 anys, amb una taxa de penetració que només arriba al 10% en el cas d'aquells entre 31 i 45 anys. L'únic grup que la situa en millor posició són els majors de 66 anys (6%), però aquesta circumstància es deu al fet que, com dèiem abans, LinkedIn no és una xarxa orientada per als jubilats. Tot i això, la xifra més baixa es troba al grup de joves d'entre 16 i 30 anys, que no veu gens atractiva aquesta aplicació perquè ofereix un servei que ja cobreix la resta. De fet, segons l'informe, l'ús social que hi ha d'X ja és de caràcter purament personal.