• Economia
  • Futbol a Netflix i 'hackers' contra bars pirates

Futbol a Netflix i 'hackers' contra bars pirates

El president de La Liga, Javier Tebas, reivindica no "ser una ONG sinó una indústria" de 100.000 llocs de feina

El futbol del futur té molt a veure amb la tecnologia |  iStock
El futbol del futur té molt a veure amb la tecnologia | iStock
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
19 de Desembre de 2018

Esport, negoci i televisió és un trident conegut arreu del món. Tant és així que el president de La Liga de Futbol Profesional (LFP), Javier Tebas, assegura que "el futbol és més important que les pel·lícules de Netflix". Abans d'entrar al terreny de joc de la casa comuna de l'economia, recorda que la indústria de La Liga suposa un 1% del PIB espanyol i genera fins a 100.000 llocs de feina directes i indirectes. Que comenci el partit! Ja ho deia Johan Cruyff que "el futbol sempre ha de ser un espectacle".

 

Tebas: "No som una ONG, som una indústria"

L'aficionat està canviant... Tot i que l'assistència als estadis va augmentar fins a un 17% durant la temporada passada i cada cap de setmana hi ha 400.000 aficionats de mitjana al camp, ja no hi ha la necessitat d'anar al camp per veure un partit i el futbol també es pot veure des del bar o el sofà de casa. Això sí, sempre pagant. "No som una ONG, som una indústria", insisteix Tebas durant la seva visita al Col·legi d'Economistes de Catalunya (CEC).

Els drets de La Liga 

La Liga fa alhora de patronal del futbol i regulador amb capacitat de sanció. També és l'encarregada de negociar i vendre els drets audiovisuals que són l'actiu més gran de qualsevol club. "Les televisions no ens pagarien si no hi hagués aficionats que paguessin per veure-la i les grades virtuals són les cases", afegeix. 

 

A mitjans d'any, Telefónica es va imposar a MediaPro a l'hora d'adjudicar-se els principals paquets de drets televisius de la LFP fins a 2021-2022 a raó de 980 milions d'euros de temporada. Mentrestant, l'audiovisual catalana capitanejada per Jaume Roures va quedar-se amb el paquet de bars i resums en exclusiva per 481 milions d'euros. 

Segons Tebas, "és molt important que tots els aficionats del món ens puguin veure i no és veritat que els horaris matin el futbol". A tall d'exemple, Estats Units i Xina paguen 100 i 75 milions d'euros, respectivament, per veure els partits de la lliga espanyola. Ja ha quedat descartat també que el Girona-Barça del pròxim 26 de gener se celebri a Miami.

Anton Gasol, Javier Tebas i José Ma Gay de Liébana al Col·legi d'Economistes | VC

Anton Gasol, Javier Tebas i José Ma Gay de Liébana al Col·legi d'Economistes | VC

Amb les dades a la mà, recorda que entre el 25% i el 40% dels ingressos de la gran majoria de clubs són els drets audiovisuals de fora del mercat espanyol. 

Hackers contra els bars pirates 

El frau també existeix. De fet, el president de La Liga critica que "un de cada dos bars no està pagant allò que li correspon per emetre el futbol i no volem bars pirates". Espanya obté 100 milions d'euros d'aquesta font d'ingressos però les comparacions són odioses amb un altre dels temples del futbol com La Premier League que capta 600 milions d'euros.

Tebas: "Un de cada dos bars no està pagant allò que li correspon per emetre el futbol i no volem bars pirates"

Tebas treu pit: "El futbol espanyol és el millor pagat d'Europa per renta per capita i PIB del país". Lluny del conformisme, la Lliga espanyola ja té fins a 18 hackers rastrejant les xarxes i treballant contra la pirateria. De fet, el Ministeri de Cultura els ha demanat col·laboració per rastrejar també música o art il·legal a través d'una eina que porta el nom de Lumière. 

En total, els 40 clubs que integren La Liga aporten 1.100 milions d'euros per any al sistema impositiu espanyol. La Liga té més de 550 treballadors, 55 delegacions i vuit oficines repartides pel món. I parla de futbol en 16 idiomes diferents, entre els quals hi ha el suahili que és important sobretot a Kènia i Tanzània. 

Tebas que creu que "l'estratègia digital i glocal és clau" també es va reunir a mitjans de novembre amb Facebook per abordar la retransmissió de partits de la lliga espanyola a Índia, Afganistan, Nepal, Maldives o Pakistan, entre d'altres.

El Big Data del futbol

"No és el mateix vendre La Liga a través d'operadors tradicionals de telecomunicacions que a les xarxes socials", defensa.  Queda pendent trobar l'estratègia per jugar també el partit amb Netflix, HBO o altres plataformes d'oci i entreteniment i per això, proposa donar-li una volta al model de la indústria. Els seus principals competidors en drets audiovisuals, reconeix, són la Champions i l'Europa League. 

De cara al futur, Tebas aposta per seguir treballant el Big Data. De fet, ja s'ha invertit 17 milions d'euros en una plataforma de dades a través del seu Departament de Business Intelligence i Analytics. El modus operandi inclou "centralitzar, ordenar i preparar dades" per resoldre així diferents situacions de negoci per conèixer en profunditat la marca dels clubs i què és allò del futbol que genera una audiència més gran.

Tebas: "El gran repte que té la indústria és la transformació de la televisió IP dels telèfons al servei OTT"

"El gran repte que té la indústria és la transformació de la televisió IP dels telèfons al servei OTT", conclou. De la subscripció de senyals de televisió de pagament amb banda ampla a la lliure transmissió audiovisual per Internet. La previsió és arribar al 35% per OTT durant el 2023. Del Netflix de la mobilitat arriba ara també el Netflix del futbol.

El doctor en Economia i Dret, col·laborador de VIA Empresa i reconegut aficionat de l'Espanyol, José Mª Gay de Liébana, té molt clar que tot plegat desmenteix que "el futbol sigui d'11 contra 11". Les normes han canviat i ara la tecnologia també juga.