• Economia
  • Josep Maria Vall: "Al futur comprarem quilòmetres"

Josep Maria Vall: "Al futur comprarem quilòmetres"

El president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya creu que les empreses que fabriquen cotxes esdevindran companyies de mobilitat

El president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya, Josep Maria Vall | Cedida
El president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya, Josep Maria Vall | Cedida
Barcelona
23 de Març de 2018

El sector de l'automòbil és un dels motors de l'economia catalana. El president del Clúster de la Indústria de l'Automòbil de Catalunya, Josep Maria Vall, ha viscut la indústria des de dins, en empreses com Gedia Espanya, Ficosa i Yamaha Motor Espanya. La seva experiència ha centrar la darrera edició del Fòrum Collserola -del qual VIA Empresa és mitjà col·laborador-, on l'entrevistem. La seva és una veu acreditada que es pot permetre la llicència de fer prediccions sobre el devenir d'aquest sector: "Les empreses automobilístiques s'estan preparant per a la mobilitat, en un futur comprarem quilòmetres".

En quin moment es troba el sector de l'automòbil?

Estem en un bon moment. L'automòbil sempre ha estat un sector cíclic i ara portem uns anys bons: de creixement. El 2017 les empreses han invertit en nous llançaments i els fruits són comandes per aquest 2018. Per això creiem que el sector creixerà un 6% i crearà 2.000 llocs de feina.

El sector ha estancat les exportacions aquest any passat al 16,3% amb un increment del 0,1% -tot i que al desembre es tanca el 2017 amb un repunt del 14%-. Per què?

Des de Catalunya totes les empreses estan exportants, no n'hi ha cap que no hagi fet els deures des del 2008. Qui en aquell moment no es va moure, avui no existeix. L'any passat va ser conjuntural, que s'exportés pràcticament el mateix que l'any anterior s'explica perquè mercats tradicionals com Anglaterra que, amb el Brexit han trontollat una mica; o Turquía. S'ha compensat en altres mercats. També entenc que anys amb inversions i canvis en les línies, fa caure la productivitat.

Pot ser que la inestabilitat en certs mercats s'ha hagut de compensar en altres?

Efectivament, per això l'exportació s'ha quedat gairebé igual. Els mercats tradicionals han caigut i la resta s'han mantingut. Per això no hem crescut més. Tot i que la producció d'automòbils a Europa no creix tant, és un mercat molt madur, els creixements són a la Xina o als Estats Units, però a Europa no. No esperem grans augments.

On exportem?

Alemanya, Itàlia, França, Anglaterra i Turquia. A fora d'Europa moltes de les nostres empreses s'han implantat a la Xina, l'Índia, Sud-Amèrica, a Mèxic, etc. Allà hi ha moltes empreses catalanes que ja no exporten, sinó que fabriquen al mateix país.

Quin és el parer del Ciac sobre l'edat del parc automobilístic?

Està envellit. I aquest és un dels problemes del país. La mitjana d'edat és de 12 anys, mentre a la resta de països europeus ronda els 8 anys. A aquest ritme de renovació tan lent les innovacions tecnològiques arriben tard. Si no fem els deures ens quedarem a la cúa amb els canvis tecnològics. Com canviem? Es necessiten ajudes de l'Administració per canviar cotxe antic per cotxe nou.

Per què la gent no es canvia el cotxe?

Hi ha hagut una situació econòmica complicada. La caiguda de l'economia espanyola des del 2008 ha fet que la població no pugui gastar: cau la venda de pisos i també la d'automòbils. Ara s'està reactivanant, però faria falta una empenta.

El cotxe és el nou pis? Creu que la gent opta per comprar-se un automòbil perquè no pot adquirir un habitatge?

No crec que sigui tant així, l'economia creix i també la venda de pisos, però aquest creixement també redunda en la venda de cotxes. Tenim la mentalitat de voler una casa però també un cotxe -i segons qui en vol dos-. No l'hem canviat: l'automòbil es relaciona al poder i al luxe, però també és una necessitat.

"No hem canviat la mentalitat: l'automòbil es relaciona al poder i al luxe, però també és una necessitat"

Les restriccions als cotxes més contaminants s'ampliaran: Anglaterra, França, Països Baixos, etc. vetaran el dièsel. Es prohibeix el cotxe antic, però no s'ajuda a renovar-lo.

És contradictori. La combinació és difícil. Les grans ciutats com París, Londres, Múnic, Milà, Barcelona, Madrid, tanquen l'entrada als vehicles contaminants, que són els més vells. I en els propers anys en vindran més. Però què fan les Administracions i ajuntaments per solventar aquest problema? No es pot prohibir que entrin cotxes sense ajudar que els antics es renovin.

Com veuen des del clúster les restriccions?

L'enfoc és a l'automòbil, però no hauria de ser només així. Les restriccions per gasos contaminants a l'atmosfera no són a la indústria de l'automòbil. És la que es coneix més i toca a més gent. Però hi ha altres indústries que contaminen més.

Creu que s'hauria d'ampliar a altres sectors?

Sí, totalment.

Sembla que la resposta a aquest conflicte en el futur és el cotxe elèctric. Tenen qualcun associat dedicat al vehicle elèctric?

No, però és un tema molt actual.

Actualment hi ha pocs players dedicats totalment al cotxe elèctric a casa nostra?

Cada dia va a més i és més present a la realitat. Sobretot amb plataformes de carsharing. Això promocionarà la utilització de cotxe elèctric. Ara mateix fa por comprar-se'n un, perquè no sabem on el podem carregar, a casa no n'hi ha, la comunitat de veïns tampoc, al carrer n'hi ha pocs, a la ciutat o el poble no en tenen, a la carretera tenen una autonomia de 200 km. Han de canviar moltes coses: no el cotxe elèctric, sinó al seu voltant.

Hi ha moltes empreses automobilístiques que compren o aposten per empreses de carsharing o de mobilitat. Es diu que les empreses del sector del motor acabaran sent empreses de servei de mobilitat: Car2Go, Emov, Bluemove, Avancar, Seat ha comprat Respiro... La indústria es prepara per promocionar el cotxe elèctric i la mobilitat compartida?

La indústria s'està preparant per la mobilitat. En general, bé sigui cotxe elèctric o compartit. Hi ha un canvi de paradigma clar: no volem un cotxe per tenir-lo aparcat al pàrquing tot el dia, siguem pràctics, passem de la propietat a l'accés. Al futur comprarem quilòmetres, bé en bici, cotxe o un híbrid endollable.

I com afectarà això a la facturació de la indústria?

Creiem que el nombre de vehicles que es produirà serà similar. Per donar tota aquesta mena de serveis hi ha d'haver cotxes per tot arreu. Per tenir un cotxe disponible a 100 metres de casa i deixar-lo en una altra ciutat obligarà que el parc automobilístic sigui notable.

Dins de la indústria s'està innovant o s'aposta per comprar empreses innovadores com ha fet Seat o Daimler?

A la indústria de l'automòbil hi ha entrat noves grans empreses com Google o Apple i ells estan dissenyant cotxes autònoms a través de la seva tecnologia. I utilitzen quatre rodes perquè necessiten moure algo. Pot ser que aquestes empreses duguin la iniciativa i en un futur posin el seu programari dins d'un Ford o un Chrysler.

I en aquest context quin paper tenen els professionals? El sector té problemes per trobar certs perfils.

S'estan introduint tecnologies en l'automòbil que abans no hi eren. I per això fan falta professionals que vinguin del món de la digitalització: programació, realitat virtual, logística, mecatrònica, etc. Són professions que fins ara no estaven molt desenvolupades, però ara ja fan falta. I això canviarà el cotxe i també les empreses que fan cotxes. Les escoles de formació professional han de fer els deures per formar professionals.

Falten més escoles com la de Seat?

Sí. Tenim el centre professional de l'automòbil a Martorell, importantíssim, i es va crear per donar servei a totes les empreses del sector. Però hi ha una mancança de gent provinent d'FP. Aquest centre ha de cobrir totes les necessitats del sector.

El procés ha tocat la venda de cotxes?

No, la veritat és que no. S'ha de pensar que els processos de l'automòbil no són d'avui per demà. Quan es fa un llançament d'un nou cotxe es pensa en cinc o set anys i no s'atura. No s'ha notat.