A principis d’aquest any, la multinacional alemanya Kion va decidir establir la seu del negoci digital a Barcelona. Ho va fer, atreta per l’ecosistema logístic i tecnològic que ofereix el DFactory del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). L’espai allotja el nou hub digital de la divisió d’Industrial Trucks & Services (Kion ITS), un centre de nova creació que neix amb la missió de desenvolupar productes digitals per a les marques del grup. Així explica el projecte Víctor García, director del Barcelona Digital Hub de Kion Group. En aquesta divisió de vehicles industrials, segons afegeix, “cada vegada més la demanda respon a necessitats de sofisticació amb eines sensòriques, telemàtiques i equipades amb connectivitat”. Aquestes, acompanyades de la Intel·ligència Artificial (IA), formen part de les aplicacions que es desenvolupen a la capital catalana. A través de l’obtenció de dades, Kion busca optimitzar l’operativa i la gestió dels vehicles.
En un context marcat per l’eclosió dels vehicles elèctrics, aquest boom també s’està produint en l’àmbit industrial. García assenyala el treball d’investigació que efectua la divisió digital del DFactory. “Analitzem com millorar la càrrega de les bateries, el seu cicle de vida o busquem factors tecnològics que millorin i redueixin l’accidentalitat”. Aquesta aposta per la tecnologia no deixa de banda l’eficiència i l’increment de la productivitat. De fet, el director del Barcelona Digital Hub de Kion Group compara la tasca que fa el departament que dirigeix al dels assistents dels automòbils, convertint-se així en un fabricant digital dels vehicles industrials.
En l’estratègia de Kion Group fins a l’any 2027, s’estableixen tres eixos: la maquinària, que fa referència als vehicles, els serveis, que engloben també eines financeres, i el software, en el qual s’inclouen aplicacions per millorar l’eficiència, la sostenibilitat, l’electrificació i la seguretat. Aquí és on entra en joc el centre del DFactory, on treballen 35 persones. “Barcelona és un lloc per atraure talent”, precisa García. Precisament, assegura que “Barcelona es destaca com un escenari ideal per a albergar ecosistemes tecnològics gràcies a la seva llarga història de compromís amb la innovació i la seva capacitat per a atreure talent i empreses que són líders en matèria de transformació digital”.
Respecte a la seva ubicació al DFactory, Kion afirma que "ens facilita la iniciativa de plantar la llavor en un entorn propici, on podem compartir els nostres avenços tecnològics amb altres empreses"
Ecosistema integrat i connectat
Respecte a la seva ubicació al DFactory, Kion Group comenta els avantatges d’adherir-se “a un ecosistema integrat i connectat. Ens facilita la iniciativa de plantar la llavor en un entorn propici, on podem compartir els nostres avanços tecnològics amb altres empreses del sector logístic”. En tractar-se d’una multinacional, la firma alemanya valora els reptes de negoci que aporten les companyies incubades, en la qual es barregen la visió global del sector intralogístic amb els avenços tecnològics.
“El DFactory proporciona una ubicació privilegiada per al llançament i expansió de la nostra iniciativa. Un espai obert, flexible i dissenyat per a promoure la col·laboració i l’intercanvi de coneixements, situant-nos en un ecosistema d’empreses tecnològiques amb les quals compartim molts interessos i amb les quals esperem establir col·laboracions”, remarca el Barcelona Digital Hub director de Kion Group.
L’àrea de negoci de Kion Group permet captar diverses tipologies de clients i sectors, entre els quals es troben el ‘retail’, el comerç electrònic, el farmacèutic, el químic o l’alimentació. Més enllà d’aquests sectors industrials tradicionals, Víctor García apunta que “la nostra especialització en traslladar o transportar matèries primeres fins als centres de producció o de la fàbrica al client. Oferim un producte global destinat a la gestió de flotes”.
El centre del DFactory es convertirà en un pol d’innovació per a la companyia. De fet, el mateix director del hub barceloní de Kion explica que l’equip de Barcelona està contribuint a la innovació en tecnologies digitals que “ajuden els nostres clients a millorar les prestacions, eficiència, seguretat i sostenibilitat del seu flux de materials en intralogística mitjançant noves capacitats en sensòrica, connectivitat i intel·ligència artificial en la nostra cartera de vehicles industrials”.
La firma creu que la indústria 4.0 serà un motor de desenvolupament econòmic de gran rellevància per a Barcelona
Sobre l’ecosistema industrial, en el qual s’ha especialitzat la seva empresa, García preveu que la indústria 4.0 serà un motor de desenvolupament econòmic de gran rellevància per a Barcelona. “La recerca, desenvolupament i integració de tecnologies digitals no només impulsen la reindustrialització, sinó que també són clau per al desenvolupament sostenible i la creació de treball de qualitat que asseguri la nostra competitivitat en el mercat global i el benestar econòmic i social a llarg termini a la nostra regió”. Amb tots aquests factors, creu que la capital catalana s’ha convertit en “un hub de talent per a perfils de tecnologies de la informació a Europa, on es reuneixen startups, universitats i empreses creant un ecosistema privilegiat”.
Tot i que Kion Group reconeix que els productes que està desenvolupant a Barcelona no es donaran a conèixer fins a l’any 2025, sí que admet que seran decisius en l’experiència de la gestió de flotes, amb un nivell de tecnologia avançat, apostant per oferir una resposta àgil i immediata des del món de la logística.