La pràctica de l'activitat física ha anat a més entre la població en els darrers anys. Un augment causat per diversos motius, però un dels principals és sens dubte l'evasió de la feina o del fracàs laboral que l'esport comporta als seus practicants. Es pot afirmar que la crisi és la gran causant d'aquesta tendència a l'alça des de 2007. Aquesta és una de les principals conclusions extretes de la sessió de conferències celebrada a ESADE CREAPOLIS de Sant Cugat que va reunir diferents experts en tendències esportives. L'enfocament empresarial ofereix exemples reals de casos en els que gràcies a la innovació han entrat al mercat. Uns exemples que s'han reunit aquest dilluns en el 4t Congrés de la Plataforma Europea per a la Innovació en l'Esport (EPSI).
Una de les conseqüències directes de l'augment del nombre de gent que practica l'esport és la bona sortida que tenen les empreses dedicades a la fabricació i venda de productes esportius. Experts del sector expliquen com durant els anys de crisi el seu negoci no ha parat de créixer i com els practicants d'alguns esports en concret, com ara el ciclisme, compten amb una competència ferotge entre els esportistes; cosa que porta al consum elevat d'aplicacions i productes d'última tendència.
El negoci de l'esport capeja la crisi
"La crisi ha fet que la gent tingui més temps lliure i que l'esport sigui la sortida a una situació no agradable o buscar una competitivitat que en l'entorn laboral s'ha perdut. Són bones notícies pel sector perquè així es pot capturar i capitalitzar tot aquest boom esportiu", explica Guillem Ricarte, director general de la fundació Creafutur, que té la Generalitat i ESADE com a entitats impulsores.
Ricarte va exposar l'estudi realitzat a tot Espanya per Indescat (el clúster català de l'esport) que mostra com el 46% de la població entre 12 i 70 anys es consideren esportistes actius, i es calcula que aquesta xifra augmentarà un 10% en els propers anys. El director general de l'entitat considera que la crisi i la pujada del nombre d'esdeveniments esportius aquests darrers anys són els principals causants d'aquest augment, aportant beneficis psicològics i de valors per als seus practicants.
"La situació econòmica ha fet que l'esport sigui una mena d'evasió per a la gent", remarca Ricarte. Una tendència que tothom coincideix a dir que ha causat un augment directe del consum de productes esportius i, per conseqüència, un període daurat de les empreses i marques esportives. Aquest és el cas de King Barcelona, la botiga online de productes per al ciclisme amb seu a Sant Cugat que amb els seus nou anys de vida no ha parat de créixer, sobretot durant el període de la crisi. "El creixement de la nostra empresa és un clar exemple de com el mercat de l'esport i del ciclisme han estat bastant protegits de la crisi. Si mirem dades de la competència, aquests creixements són també normals sempre i quan els negocis hagin tocat amb les tecles correctes", explica Ferran Espel, gerent de King Barcelona.
Noves tecnologies i evolució dels productes
Alguns dels factors que han ajudat a reimpulsar noves aplicacions per a l'esport i fomentar l'ús d'aquestes entre els clients han estat la inclusió de noves tecnologies en el sector, així com els estudis de mercat que faciliten a les empreses saber què vol el consumidor i què es ven més. Aquesta és la principal funció de Sport Panel, l'única empresa nacional especialitzada en la realització d'estudis de mercat del sector esportiu espanyol, nascuda fa 27 anys. "Ara estem fent un pas més acabant d'agilitzar la comunicació entre marques i empreses del sector de l'esport per tal que les marques puguin aprofitar els estudis amb la finalitat de tenir informació del que s'està venent in situ a España del seu producte", assegura el director de Sport Panel, Toni Amat, empresa que publica mensualment la revista Trade Sport.
Unes mesures que es basen sobretot amb aquest factor tecnològic en el que ha entrat el sector. L'empresa d'estudis de mercat utilitza, a més, Gescode per realitzar la seva tasca, tecnologia que comporta el desenvolupament de software de gestió per a fer programes informàtics esportius detallistes i que pot permetre controlar les vendes per focalitzar les produccions. "L'ús d'aquesta tecnologia per fomentar la comunicació entre empreses i marques ha de permetre orientar tot el tema de produccions, reassignar stocks per les diferents botigues repartides per tot el territori i fins i tot que les empreses acabin preparant les comandes a mida per a cada punt de venda", explicava Amat.
King Barcelona, exemple d'èxit d'empresa esportiva
"El negoci amb l'esport ha anat a més i anirà a més, i l'exemple és la meva empresa que, havent començat l'any 2006, ha anat a millor i creixent de facturació enmig d'una crisi horrible que no hem patit", explica Espel. I és que King Barcelona és el clar exemple de com els negocis enfocats a l'esport han anat creixent al llarg dels anys de crisi coincidint amb l'augment de persones que han trobat en l'esport l'evasió de la seva mala situació econòmica. La firma vallesana fa operacions i entregues de productes a països com Japó, Israel, Sud-àfrica o Madagascar; i el 2014 va facturar prop de tres milions d'euros i registra un creixement anual de prop del 45%. Tot i així, l'empresa vol anar pas a pas i consolidar-se primer en el mercat espanyol.
"La nostra prioritat i estratègia és, ara per ara, potenciar el mercat nacional, ja que és el nostre laboratori. A partir d'aquí, podrem anar replicant en model i escalant enfora amb l'objectiu de poder crear un model sòlid per entrar en un projecte d'internacionalització a gran escala", apunta Espel. King Barcelona està desenvolupant el seu pla estratègic fins el 2018 en el que preveu tenir creixement de fins el 100% gràcies a les millores logístiques de l'empresa que permetran multiplicar per 10 la seva capacitat operativa d'entrega.
En aquest sentit, els experts coincideixen que el ciclisme és el sector esportiu on més ha augmentat el consum de productes ja que habitualment és un esport col·lectiu i social que comporta un augment de la competitivitat i de l'actualització de nous productes. "El ciclista és un consumidor molt exigent que vol anar a l'última per superar als seus companys. El mercat del ciclisme sempre està renovant la tecnologia i canviant-la, cosa que es deu a una metodologia estratègica per moure el consum", afegeix Espel.
"Les empreses del sector sempre han sabut que aquest és un consumidor ferotge i si surt un material de bici millor el ciclista haurà de canviar tots els components obsolets del vehicle amb la despesa que això comporta", explica Javier Salamero, membre de l'equip ciclista King Barcelona. "Recentment hem iniciat un nou projecte aprofitant el nínxol de mercat del sector del ciclisme on queda molt per estudiar, però està clar que la innovació és el motor per a les marques del sector", assegura Amat.
Fomentar l'esport a les universitats per continuar creixent
"És complicat detectar alguna cosa que la gent necessita i no ho sap; però el més difícil és captar aquestes necessitats latents que poden portar a nous projectes de negoci. Som grans creients que la innovació ve donada per les necessitats latents del ciutadà", afegeix Ricarte. Una visió de negoci que el director general de Creafutur focalitza en un sector concret de la societat com l'estudiant universitari, assegurant que la pràctica d'esport retrocedeix al passar de l'escola als estudis superiors i creu que les empreses tenen marge per explotar un futur nou consumidor.
"Aquí, a diferència de països com els Estats Units, deixem de fer esport a la universitat, i això obre oportunitats de futur a explotar en aquest sector i veure com capitalitzem tot l'esforç fet per les empreses en aquest últim període d'anys", conclou Ricarte. Un canal per augmentar el nombre de ciutadans que es declaren esportistes actius i, sens dubte, la millor manera d'assegurar el creixement de les empreses i marques del sector.
L'esport, el remei contra la crisi
La difícil situació econòmica no ha impedit a empreses i marques esportives trobar una oportunitat per créixer i crear nous negocis i productes amb l'augment dels seus consumidors
08
de Juny
de
2015