07
de Març
de
2017
Act.
08
de Març
de
2017
L'Ajuntament de Barcelona preveu tenir el projecte executiu de connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal a la tardor, segons ha explicat la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, en un contacte amb els mitjans durant la conferència internacional Tramvia-ciutat, que té lloc a la Universitat Politècnica de Barcelona fins dimecres.
Sanz ha explicat que esperen que l'estudi de mobilitat estigui acabat a finals de març o principis d'abril i que els estudis informatius estiguin llestos al juny o al juliol. El consistori estudia diferents opcions a petició dels diferents grups polítics, com alternatives de traçat o el soterrament, tot i que considera que l'opció amb més "retorn social" és la del tramvia en superfície.
A la trobada es mostraran diferents exemples de municipis del món que utilitzen aquest mitjà de transport, com Amsterdam, Berlín o Nova York. Precisament, la conferència inaugural ha anat a càrrec de Samuel Schwartz, un dels principals experts en transport dels Estats Units i actual president del SSC GPO Goup.
En atenció als mitjans, Sanz, que ha inaugurat la conferència, ha destacat que aquestes jornades serveixen per debatre i compartir amb altres ciutats les diferents alternatives de mobilitat que s'imposen en ple segle XXI, sostenibles i que millorin la qualitat de l'aire que respiren els ciutadans. "Aquest congrés és un bon punt de partida per conèixer diferents experiències amb el tramvia", ha apuntat.
En el cas de Barcelona, ha reiterat l'aposta del govern municipal per la connexió per la Diagonal, no només des d'una òptica barcelonina, sinó amb una perspectiva "metropolitana", ja que connectaria la ciutat amb els municipis propers i amb altres mitjans de transport, afavorint l'intercanvi amb l'autobús i el metro.
En aquest sentit, ha remarcat que el consens amb la Generalitat sobre aquesta qüestió és "alt", i també ho és a nivell social, posant com a exemple el procés participatiu que es va celebrar sobre el Pla d'Actuació Municipal i que va recollir la proposta de la connexió del tramvia com "una de les més votades", ha dit. Pel que fa a l'acord polític, ha assegurat que l'executiu està en converses amb tots els grups, estudiant també totes les opcions, alternatives i propostes per tal d'assolir un consens el més ampli possible. Sanz ha subratllat que la proposta no és del govern municipal, sinó que és "de ciutat". "Treballarem fins al final per aconseguir que s'imposi el sentit comú", ha conclòs.
Per la seva part, el director del projecte de connexió del tramvia per la Diagonal, Pere Macias, ha assegurat que l'Ajuntament està fent un esforç amb tots els grups, i ha remarcat que jornades com les de la UPC serveixen per posar sobre la taula l'experiència i el bagatge d'altres ciutats. Aquests testimonis, al seu parer, han de servir per aportar més elements al Grup Demòcrata però també als altres grups per tal d'assolir un acord ampli. En tot cas, Macias ha pronosticat que aquest projecte "tard o d'hora es farà", però ha defensat que es pugui executar el més aviat possible.
En preguntar-li específicament per quins grups veuen més a prop, Macias ha explicat que amb uns tenen més coincidència en unes qüestions i amb altres en altres, però en tot cas ha afirmat que "amb tots ells hi ha punts en comú".
Per la seva part, Schwartz ha defensat que retornar el tramvia a Barcelona és el correcte perquè facilita l'accessibilitat a altres àrees, és coherent amb la reducció d'emissions i permet la connexió multimodal. En demanar-li per la importància del consens polític, ha reconegut que és molt difícil de trobar, i que ell ja s'ha trobat amb aquest tipus de problemes en projectes en què ha participat.
Schwartz va entrar a col·laborar amb el departament de trànsit de Nova York a la dècada dels 70, arribant a ser comissionat de trànsit i, posteriorment, enginyer en cap del departament de transports de Nova York (NYCDOT) entre els anys 1982 i el 1990. Schwartz va ser dels primers a fer el pas de la pura enginyeria de trànsit a les polítiques de mobilitat sostenible, encapçalant per primera vegada iniciatives innovadores en aquesta matèria a Nova York: amb propostes de contenció del cotxe, apostant per zones pacificades al trànsit i peatges d'accés o defensant la implantació de carrils bus i carrils bici. És autor del llibre Street Smart i, entre altres projectes, ha treballat en la pacificació de Broadway i en l'impuls del nou tramvia de Brooklyn.
Sanz ha explicat que esperen que l'estudi de mobilitat estigui acabat a finals de març o principis d'abril i que els estudis informatius estiguin llestos al juny o al juliol. El consistori estudia diferents opcions a petició dels diferents grups polítics, com alternatives de traçat o el soterrament, tot i que considera que l'opció amb més "retorn social" és la del tramvia en superfície.
A la trobada es mostraran diferents exemples de municipis del món que utilitzen aquest mitjà de transport, com Amsterdam, Berlín o Nova York. Precisament, la conferència inaugural ha anat a càrrec de Samuel Schwartz, un dels principals experts en transport dels Estats Units i actual president del SSC GPO Goup.
En atenció als mitjans, Sanz, que ha inaugurat la conferència, ha destacat que aquestes jornades serveixen per debatre i compartir amb altres ciutats les diferents alternatives de mobilitat que s'imposen en ple segle XXI, sostenibles i que millorin la qualitat de l'aire que respiren els ciutadans. "Aquest congrés és un bon punt de partida per conèixer diferents experiències amb el tramvia", ha apuntat.
En el cas de Barcelona, ha reiterat l'aposta del govern municipal per la connexió per la Diagonal, no només des d'una òptica barcelonina, sinó amb una perspectiva "metropolitana", ja que connectaria la ciutat amb els municipis propers i amb altres mitjans de transport, afavorint l'intercanvi amb l'autobús i el metro.
En aquest sentit, ha remarcat que el consens amb la Generalitat sobre aquesta qüestió és "alt", i també ho és a nivell social, posant com a exemple el procés participatiu que es va celebrar sobre el Pla d'Actuació Municipal i que va recollir la proposta de la connexió del tramvia com "una de les més votades", ha dit. Pel que fa a l'acord polític, ha assegurat que l'executiu està en converses amb tots els grups, estudiant també totes les opcions, alternatives i propostes per tal d'assolir un consens el més ampli possible. Sanz ha subratllat que la proposta no és del govern municipal, sinó que és "de ciutat". "Treballarem fins al final per aconseguir que s'imposi el sentit comú", ha conclòs.
Per la seva part, el director del projecte de connexió del tramvia per la Diagonal, Pere Macias, ha assegurat que l'Ajuntament està fent un esforç amb tots els grups, i ha remarcat que jornades com les de la UPC serveixen per posar sobre la taula l'experiència i el bagatge d'altres ciutats. Aquests testimonis, al seu parer, han de servir per aportar més elements al Grup Demòcrata però també als altres grups per tal d'assolir un acord ampli. En tot cas, Macias ha pronosticat que aquest projecte "tard o d'hora es farà", però ha defensat que es pugui executar el més aviat possible.
En preguntar-li específicament per quins grups veuen més a prop, Macias ha explicat que amb uns tenen més coincidència en unes qüestions i amb altres en altres, però en tot cas ha afirmat que "amb tots ells hi ha punts en comú".
Per la seva part, Schwartz ha defensat que retornar el tramvia a Barcelona és el correcte perquè facilita l'accessibilitat a altres àrees, és coherent amb la reducció d'emissions i permet la connexió multimodal. En demanar-li per la importància del consens polític, ha reconegut que és molt difícil de trobar, i que ell ja s'ha trobat amb aquest tipus de problemes en projectes en què ha participat.
Schwartz va entrar a col·laborar amb el departament de trànsit de Nova York a la dècada dels 70, arribant a ser comissionat de trànsit i, posteriorment, enginyer en cap del departament de transports de Nova York (NYCDOT) entre els anys 1982 i el 1990. Schwartz va ser dels primers a fer el pas de la pura enginyeria de trànsit a les polítiques de mobilitat sostenible, encapçalant per primera vegada iniciatives innovadores en aquesta matèria a Nova York: amb propostes de contenció del cotxe, apostant per zones pacificades al trànsit i peatges d'accés o defensant la implantació de carrils bus i carrils bici. És autor del llibre Street Smart i, entre altres projectes, ha treballat en la pacificació de Broadway i en l'impuls del nou tramvia de Brooklyn.