• Economia
  • La cosmètica catalana en quatre pinzellades

La cosmètica catalana en quatre pinzellades

Catalunya concentra el 46% del negoci espanyol del maquillatge i la perfumeria | El país és bressol de grans companyies com Puig i acull filials de multinacionals com Coty i P&G

En 2023 el sector volvió a crecer, por encima del 12%
En 2023 el sector volvió a crecer, por encima del 12%
Franco Marín-Camp
31 de Març de 2017
De Natura Bissé a Eurofragance, passant per la gegantina Puig i el seu principal maldecap, Equivalenza. La indústria catalana de la cosmètica i la perfumeria és un laboratori de tendències i un sector estratègic que al conjunt de l'Estat va moure 6.656 milions d'euros l'any passat, un 3,2% més. La crisi econòmica, que va desmaquillar les consumidores catalanes amb una caiguda de les vendes, no evita que Catalunya compti amb les cinc principals tendències que es perfilen als tocadors internacionals.

Un dels exemples de la importància d'aquest negoci a Barcelona és la celebració del saló Cosmobeauty, que obrirà portes aquest dissabte com a resultat de la fusió de dos antics certàmens de referència a l'Estat, Cosmobelleza i STS Beauty Barcelona. L'esdeveniment, enfocat sobretot a la cosmètica professional, pretén consolidar la tendència a l'alça de tot el sector en els darrers anys, malgrat les caigudes produïdes durant la crisi. Entre 2010 i 2015, les vendes de maquillatge van caure un 11% a Catalunya, moderant la davallada registrada al conjunt del mercat espanyol, que va ser del 16,5% en el mateix període, segons dades d'EAE Business School.

La recuperació d'aquest negoci a l'Estat espanyol es produeix en la majoria de categories. En plena era selfie,les vendes en maquillatge van repuntar un 8% el 2016, respecte a l'any anterior, segons la patronal Stanpa. Per la seva banda, la perfumeria creix un 4%, amb una facturació agregada de 1.242 milions d'euros. La cosmètica per a la pell, amb un creixement semblant, va vendre productes per valor de 1.885 milions d'euros. Tot el sector està immers ara en aquestes tendències.

"Catalunya és un mercat clau pel sector de la cosmètica –assegura la patronal Stanpa–; de les 400 empreses del sector existents a Espanya, el 46% estan ubicades a Catalunya". Més enllà de les companyies catalanes del sector, el país és la seu de diverses filials internacionals, com Coty o P&G, que en molts casos fabriquen els seus productes a Catalunya.

"El mercat català representa el 16% del consum total del sector a l'Estat", detalla la patronal, que apunta que "en l'actualitat, el sector ocupa més de 15.000 treballadors de forma directa només a Catalunya, convertint aquest territori en un dels centres neuràlgics del perfum a escala mundial".

La lluita contra les equivalències
És la principal croada de Puig, el gegant del sector a Espanya. La companyia de l'Hospitalet, propietària de marques com Jean Paul Gaultier o Paco Rabanne, va ser la protagonista d'una batalla judicial contra Equivalenza per l'ús de taules d'equivalències als seus punts de venda. Malgrat que la Justícia va donar la raó a Puig, condemnant Equivalenza per infracció de marca i competència deslleial el 2014, aquesta segona companyia no ha fet més que créixer.

Amb unes vendes de 45 milions d'euros l'any 2014, el grup compta amb gairebé mil punts de venda repartits per tot el món, gràcies a una ràpida expansió a través de franquícies. El següent pas del grup implica obrir nous establiments, ara en propietat, a Espanya, Itàlia i diversos països de l'Amèrica Llatina.

Els canals de distribució pròpia
En un sector cada cop més competitiu, els grans grups de cosmètica es preocupen per controlar la distribució a través de la seva pròpia xarxa d'establiments. En aquest sentit, companyies com L'Oréal estan apostant decididament per Catalunya a l'hora de fer el salt amb botigues pròpies.

En els darrers anys, el grup francès ha situat Barcelona com un dels primers destins per als seus nous establiments de les marques L'Oréal Paris o NYX, que fins fa ben poc només es distribuïen a través del canal multimarca.

La perfumeria de nínxol
Amb l'objectiu d'assolir els 2.000 milions d'euros de facturació aquest any, Puig vol anar més enllà de la venda de fragàncies per al gran públic amb una aposta clara per la perfumeria de luxe. La companyia va adquirir l'any 2015 les firmes de nínxol Penhaligon's i L'Artisan Parfumeur per tal de diversificar el seu negoci. Amb l'adquisició d'aquestes dues firmes, que compten amb botigues pròpies, Puig aconsegueix obrir el seu ventall de productes davant la proliferació d'empreses d'equivalències.

La inversió en perfumeria de nínxol no és exclusiva de Puig. Grans multinacionals com L'Oréal o Shiseido també han comprat firmes de luxe en els darrers anys.

Les adquisicions dins del sector
Puig ha comprat altres companyies en els darrers mesos. Durant el 2016 va entrar al capital de la nord-americana EB Florals i durant el mes de març ha anunciat l'adquisició de la grega Apivita, especialitzada en cosmètica natural.

Aquestes inversions són només un exemple de les darreres tendències del sector, que en els darrers anys ha passat de l'atomització a la concentració del sector en un grup reduït de multinacionals. Companyies com Coty o Estée Lauder també han protagonitzat inversions semblants en el darrer any, tant per obrir-se a nous mercats com per diversificar el seu negoci.