"En una fàbrica hi ha persones, màquines i productes. Són els tres elements que hem de virtualitzar per construir la fàbrica digital". El CEO de Datapixel, Toni Ventura, remarca on ha d'incidir el procés de digitalització de la indústria. Ho fa durant una de les darreres sessions de l'Advanced Factories, que aquest dijous celebra la seva última jornada a Barcelona, centrada en la customització de productes i serveis. El procés de comprar i de consum de cada client és únic i ja hi ha moltes marques que han optat per la personalització per millorar l'engagement i fidelitzar clients. "Tenim una gran pressió del mercat per oferir-li un producte cada cop més personalitzat", evidencia Lorenzo Veronesi, Research Manager de l'empresa IDC Manufacturing Insights. Un repte que està empentant les companyies a "mirar de crear experiències de client permetent-los que configurin bona part del seu producte", afegeix. Ara bé, la indústria està preparada per la customització? L'èxit de les llaunes personalitzades de la Coca Cola és una customització del producte, de packaging o una acció de màrqueting?
Una línia que es trenca
Fàbriques digitals amb materials i màquines intel·ligents. Aquesta és la perspectiva per aconseguir una producció capaç d'ajustar-se a les demandes de cada client. "El procés és difícil perquè el client pot canviar de parer en qualsevol moment i fins a l'últim moment de la producció pot haver-hi algun detall del producte que vulgui canviar", destaca Veronesi. Aquest és el cas de Ferrari, companyia automobilística que va començar a fabricar cotxes a finals dels anys 40 i que avui en dia ja incorpora un programa de personalització del vehicle, on el client pot triar des del color dels seients fins al quadre de comandament.
Les promeses que fas com a empresa, doncs, "les has de poder complir". I per això faran falta màquines més ràpides i flexibles. Al capdavall, destaca, "la fàbrica necessita més innovació i enginyeria que el mateix producte. És un producte en si mateix, com la gigafactory de Tesla a Nevada", exemplifica.
"Hem de ser conscients que la manufactura és al centre de tot però el valor més gran és al seu voltant: en les vendes o la relació amb els clients", diu Toni Ventura. En el cas de Datapixel, amb clients de la indústria de l'automòbil a qui proveeixen de sistemes d'inspecció pel control de qualitat en la producció, ofereixen "serveis que permeten als clients fabricar sense defectes".
Sessió sobre la customització dels productes i serveis durant l'Advanced Factories. Cedida
Precisament evitar els errors és fonamental quan la producció és personalitzada. Ho saben prou bé en el sector tèxtil, un més dels que se sumen a la indústria 4.0. "Els clients ara seuen davant de l'ordinador i necessites algorismes que transformin les seves dades en les mesures útils per confeccionar la peça", explica Meike Tilebein, directora del Center for Management Research del German Institute of Textile and Fiber Research. "Si vols tenir un procés flexible totes les màquines que hi intervenen han de poder parlar entre elles", afegeix.
Això implica que tot s'ha de digitalitzar i "només produir quan el producte estigui plenament personalitzat pel consumidor, amb simulació inclosa de com li quedarà". Això sí, adverteix que aquests consumidors necessiten un procés simple. "Si és massa complicat, difícil o poc atractiu, la personalització no funciona". És a dir, l'eficiència de la cadena de producció és un dels reptes de la customització en massa; el client no esperarà un mes per obtenir una jaqueta personalitzada; ho volen aquí i ara.
Personalització que genera creativitat
També la gastronomia se suma a la producció personalitzada. És el que fa Natural Machines a través de Foodini, la impressora de menjar en 3D creada a Barcelona. "Volem posar una mini planta de producció a cada cuina. No podrem produir de forma massiva, però sí amb un alt grau de personalització", explica el Project Manager de la startup catalana, Joan Casellas.
Aliments, ingredients, alternatives... tot és personalitzable. Un producte interessant en el sector gastronòmic i la cuina creativa. De fet, és en l'àmbit de l'alta cuina on més s'està utilitzant la Foodini a dia d'avui. Sigui com sigui, apunta Casellas, "l'objectiu és fidelitzar el consumidor, que el client dediqui temps a aprendre a personalitzar el producte i s'enganxi a la nostra tecnologia".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.