16
de Desembre
de
2016
Si ens fixem en els comerços de les ciutats de seguida observarem un fenomen que viu un autèntic boom: el de les bugaderies autoservei. A Espanya ja hi ha 15 xarxes de cadenes que han obert més de 700 establiments amb un volum de negoci al voltant dels 50 milions d'euros. "La rentadora té poc temps de vida i molta gent comença a provar aquest servei quan s'espatlla la seva", explica a VIA Empresa Roberto Haboba, fundador de Fresh Laundry. La seva xarxa de bugaderies ja arriba a la quarantena, la gran majoria franquícies situades a Catalunya, però amb presència també a Madrid, Pamplona o València. "L'any que ve esperem arribar a Andalusia", explica sobre els seus plans d'expansió.
Un desplegament comprensible tenint en compte que la presència de rentadores a les llars espanyoles ja fa temps que va de baixa. I això per no parlar de les assecadores. Segons les dades que presenta el sector, gairebé 200.000 llars a Espanya ja no tenen rentadora, especialment en les que hi viu una sola persona.
Un canvi d'hàbits
"Hem creat un hàbit, és una necessitat. La gent necessita rentar la roba i cuidar-la, i en aquestes bugaderies ho pot fer d'una manera millor", defensa Haboba. Pel propietari de Fresh Laundry, el boom de les bugaderies autoservei l'expliquen dues cares d'una mateixa moneda. Per un cantó hi ha l'usuari, amb "gent jove que opta per aquest servei que li és més còmode. Constantment canviem d'hàbits buscant més comoditats i rentar en una bugaderia és més pràctic, ràpid i econòmic", assegura.
A l'altra banda hi ha l'oportunitat de negoci. Un cop s'intueix la recuperació de la situació econòmica, apareixen inversors que "ho veuen com un negoci que pot oferir beneficis, no requereix personal i té poc risc". A més, afegeix, "que sigui un servei t'assegura la continuïtat en el temps".
Haboba té clar que el mercat de les bugaderies autoservei encara té camp per recórrer. "Anirà a més perquè la necessitat tot just s'està creant. Evidentment arribarà un moment que quedarà coberta i les bugaderies que no estiguin ben ubicades o gestionades tendiran a tancar", reflexiona.
Una inversió de 80.000 euros
El model de franquícia que proposa Fresh Laundry requereix una inversió inicial de 80.000 euros. És la xifra que més s'ajusta al model que han comprovat com a rendible des que el 2011 Haboba va engegar la idea, tot i que ja fa deu anys que va obrir la seva primera bugaderia autoservei a Barcelona i a idear-ne d'altres per a tercers. "Era un negoci molt nou, que es veia una mica estrany", reconeix.
La novetat ja no ho és tant, i a Fresh Laundry plantegen als inversors interessats un format amb cinc rentadores i tres assecadores. "Ja fa anys que ho hem estudiat i és el més rendible", diu Haboba. "Hi ha gent que vol invertir menys i s'equivoca", adverteix. "Pensen que quan els vagi bé posaran més màquines, però és un error. És com obrir un restaurant amb dues taules", afegeix.
A l'hora d'obrir l'establiment, l'inversor pot comptar amb la col·laboració de la marca, que posa a la seva disposició els estudis de mercat per concentració de gent, per circulació i per dimensions del local. "Calculem una bugaderia cada 15.000 habitants", precisa Roberto Haboba. A partir d'aquí, remarca, "no té cànon d'entrada ni royalties. Només un contracte de franquícia per a l'ús de la marca".
D'altra banda, darrerament han afegit una màquina més en alguns establiments: "una rentadora específica per a peces d'animals amb productes especials per rentar els seus coixins o mantes", explica orgullós el fundador de Fresh Laundry.
Un ús que s'estén
Tot i que per a moltes persones sentir a parlar de bugaderies autoservei els transporti a pel·lícules i sèries nord-americanes, el seu ús també és cada cop més popular als nostres carrers. "Fa deu anys era més sectorial, però avui fins i tot gent gran utilitza les bugaderies per rentar mantes i cortines", diu Haboba.
El fundador de Fresh Laundry evidencia que a Nord-Amèrica l'hàbit d'anar a la bugaderia autoservei té un recorregut de ja fa molts anys, però recorda que a la resta d'Europa també existeix. "Si vas a Anglaterra, Alemanya, Itàlia o a França, on hi ha 45.000 bugaderies d'autoservei, també ho tenen incorporat al seu sistema de vida", assegura.
Al capdavall, conclou, qui ho prova veu que "té un horari ampli, wifi gratis i fins i tot pot ser un acte social: es troba gent o hi pot llegir un llibre".
Un desplegament comprensible tenint en compte que la presència de rentadores a les llars espanyoles ja fa temps que va de baixa. I això per no parlar de les assecadores. Segons les dades que presenta el sector, gairebé 200.000 llars a Espanya ja no tenen rentadora, especialment en les que hi viu una sola persona.
Un canvi d'hàbits
"Hem creat un hàbit, és una necessitat. La gent necessita rentar la roba i cuidar-la, i en aquestes bugaderies ho pot fer d'una manera millor", defensa Haboba. Pel propietari de Fresh Laundry, el boom de les bugaderies autoservei l'expliquen dues cares d'una mateixa moneda. Per un cantó hi ha l'usuari, amb "gent jove que opta per aquest servei que li és més còmode. Constantment canviem d'hàbits buscant més comoditats i rentar en una bugaderia és més pràctic, ràpid i econòmic", assegura.
A l'altra banda hi ha l'oportunitat de negoci. Un cop s'intueix la recuperació de la situació econòmica, apareixen inversors que "ho veuen com un negoci que pot oferir beneficis, no requereix personal i té poc risc". A més, afegeix, "que sigui un servei t'assegura la continuïtat en el temps".
Haboba té clar que el mercat de les bugaderies autoservei encara té camp per recórrer. "Anirà a més perquè la necessitat tot just s'està creant. Evidentment arribarà un moment que quedarà coberta i les bugaderies que no estiguin ben ubicades o gestionades tendiran a tancar", reflexiona.
Una inversió de 80.000 euros
El model de franquícia que proposa Fresh Laundry requereix una inversió inicial de 80.000 euros. És la xifra que més s'ajusta al model que han comprovat com a rendible des que el 2011 Haboba va engegar la idea, tot i que ja fa deu anys que va obrir la seva primera bugaderia autoservei a Barcelona i a idear-ne d'altres per a tercers. "Era un negoci molt nou, que es veia una mica estrany", reconeix.
La novetat ja no ho és tant, i a Fresh Laundry plantegen als inversors interessats un format amb cinc rentadores i tres assecadores. "Ja fa anys que ho hem estudiat i és el més rendible", diu Haboba. "Hi ha gent que vol invertir menys i s'equivoca", adverteix. "Pensen que quan els vagi bé posaran més màquines, però és un error. És com obrir un restaurant amb dues taules", afegeix.
A l'hora d'obrir l'establiment, l'inversor pot comptar amb la col·laboració de la marca, que posa a la seva disposició els estudis de mercat per concentració de gent, per circulació i per dimensions del local. "Calculem una bugaderia cada 15.000 habitants", precisa Roberto Haboba. A partir d'aquí, remarca, "no té cànon d'entrada ni royalties. Només un contracte de franquícia per a l'ús de la marca".
D'altra banda, darrerament han afegit una màquina més en alguns establiments: "una rentadora específica per a peces d'animals amb productes especials per rentar els seus coixins o mantes", explica orgullós el fundador de Fresh Laundry.
Un ús que s'estén
Tot i que per a moltes persones sentir a parlar de bugaderies autoservei els transporti a pel·lícules i sèries nord-americanes, el seu ús també és cada cop més popular als nostres carrers. "Fa deu anys era més sectorial, però avui fins i tot gent gran utilitza les bugaderies per rentar mantes i cortines", diu Haboba.
El fundador de Fresh Laundry evidencia que a Nord-Amèrica l'hàbit d'anar a la bugaderia autoservei té un recorregut de ja fa molts anys, però recorda que a la resta d'Europa també existeix. "Si vas a Anglaterra, Alemanya, Itàlia o a França, on hi ha 45.000 bugaderies d'autoservei, també ho tenen incorporat al seu sistema de vida", assegura.
Al capdavall, conclou, qui ho prova veu que "té un horari ampli, wifi gratis i fins i tot pot ser un acte social: es troba gent o hi pot llegir un llibre".