Administracions i patronals intenten establir mecanismes per no deixar escapar la gran oportunitat que suposa per al territori el retorn d'una part de la producció textil. Aprofitar-la equival a establir projectes comuns i sinèrgies entre els diferents tallers i indústries auxiliars existents. En solitari són massa petits per assumir els nivells de producció que reclamen les principals empreses –que s'han reduït però segueixen sent molt elevats-, però unint esforços i treballant en xarxa guanyen molt de pes.
"Hem de fer front comú davant les grans empreses de distribució, oferint-los amb la suma de tots bones possibilitats de fabricació", resumeix Paulí Aluart, president d'Asegema, la patronal tèxtil del Maresme. Al Maresme, a tall d'exemple, s'ha iniciat un projecte per reactivar el clúster de tallers de confecció i auxiliars que es mantenen dempeus a Mataró i al conjunt de la comarca. El coordinen Asegema i TecnoCampus, amb el suport de la FAGEM (la patronal empresarial del Maresme) i el SOC, de cara a insuflar nova vida a un sector que encara és vital per al territori.
És cert que la majoria d'empreses emblemàtiques van quedar esborrades del mapa amb la crisi dels anys 90. Es calcula que van desaparèixer prop del 50% de les firmes existents. Malgrat tot, el tèxtil maresmenc representa avui més del 20% del conjunt de la província de Barcelona, i compta amb empreses molt destacades com Punt Roma, Boboli, Canada House o DB Apparel. Pel que fa a Mataró, unes 3.000 persones treballen avui en el sector, cosa que representa el 6% del PIB de la ciutat.
A un altre territori de tradició tèxtil, a l'Anoia, també busquen fórmules. Sota el nom Igualada Fashion Backstage, les institucions de la comarca han presentat en les darreres setmanes el projecte a les marques del sector a Barcelona. També han elaborat un dossier per als possibles inversos en tres idiomes que subratlla els actius industrials de la zona.
De fet, amb dades municipals, a la comarca hi ha actualment 145 empreses del gènere de punt, que donen feina a 2.700 persones i suposen una facturació de 230 milions d'euros anuals. "Això és un patrimoni que ens ha de servir de palanca de generació de riquesa", ha explicat el gerent de l'agrupació tèxtil Fagepi, David Garcia.
La unió fa el tèxtil
Davant del retorn de certes produccions a Catalunya, la indústria tèxtil busca fórmules per capitalitzar l'oportunitat
11
de Juliol
de
2013
Act.
13
de Març
de
2014