• Economia
  • La Universitat de Barcelona, la més influent a les xarxes socials

La Universitat de Barcelona, la més influent a les xarxes socials

En el marc del Saló de l'Ensenyament, analitzem l'activitat de les universitats catalanes a Twitter, Facebook i Youtube, tres aparadors on conversen amb la comunitat d'estudiants

La UB és la que acumula més seguidors
La UB és la que acumula més seguidors
Anna Mascaró
09 de Març de 2016
Aquest dimecres arrenca el Saló de l'Ensenyament, una de les grans cites de l'àmbit educatiu, que té lloc a Barcelona del 9 al 13 de març i on les universitats catalanes hi tenen un paper destacat. En aquest context, hem analitzat la conversa a les xarxes socials de les 12 universitats catalanes. El resultat són 34.818 impactes a Twitter, Facebook i Youtube produïts entre el 25 de gener i el 25 de febrer de 2016. Ara bé, quina és la universitat més influent a les xarxes socials? Segons es desprèn de la monitorització realitzada per Sibilare, la Universitat de Barcelona (UB) és la més influent a Internet; és a dir, és qui millor aconsegueix traslladar el seu discurs al timeline de Twitter i Facebook, on en l'últim mes ha acumulat 7.027 mencions.

La UB també és la que acumula més seguidors i likes en aquestes dues xarxes socials (28.396 i 91.326, respectivament), però cal destacar que, de tots els indicadors de popularitat, el més fiable és el que fa referència a les mencions acumulades, ja que ens diu les vegades que s'ha parlat d'una entitat. En aquesta línia, trobem que la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ocupen el segon i tercer lloc en el rànquing, amb 6.123 i 4.900 mencions registrades en l'últim mes.

Per la seva banda, la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha quedat en quarta posició (amb 3.543 mencions), seguida de la Universitat de Vic (3.474), la Universitat de Girona (3.277), la Politècnica de Catalunya (3.016) i la Rovira i Virgili (2.539). En els últims llocs de la llista tenim la Universitat de Lleida (1.462), la Ramon Llull (1.121) i la Universitat Abat Oliba CEU (962). La Universitat Internacional de Catalunya és la que menys vegades ha estat mencionada durant el període de seguiment (693 vegades).

La UB també domina respecte al nombre de seguidors
En relació al nombre de seguidors, veurem que precisament les més mencionades són també les que en tenen més. Així, la UB es manté líder a Twitter i Facebook, mentre que la UAB i la UOC es disputen el segon lloc en el rànquing.

Si només tenim en compte Facebook, la UAB és la segona, amb 39.481 likes, enfront dels 32.972 de la UOC. Les segueixen la UPF (29.246), la UIC (17.634), la UdG (12.316) i la UVic (8.551), mentre que la UdL, l'Abat Oliba, la UPC, l'URV i la Ramon Llull queden últimes a la llista amb 7.622, 5.821, 3.032, 2.274 i 1.644 likes.

En canvi, la UOC domina a Twitter, on compta amb 26.880 seguidors en el seu canal més important, 3.069 més que la UAB, que queda relegada al tercer lloc en el rànquing, per darrere la UdG, que suma 24.305 seguidors. En quarta posició trobem la UPF (18.990), seguida de la UPC (18.859), la UIC (13.381) i la Universitat Rovira i Virgili, que acumula 9.603 seguidors. Finalment, la UVic (7.423) queda novena, i la Ramon Llull, l'Abat Oliba i la UdL ultimes (amb 6.793, 3.617 i 1.642 seguidors respectivament).

La UOC treu pit a Youtube
La UOC és la universitat catalana líder a Youtube: els 2.910.125 visionats que acumulen en total els seus vídeos ho avalen. En aquest canal, la UPF s'erigeix segona, amb 994.322 visualitzacions, i la UIC tercera (en té 899.537). En aquest rànquing, la UB queda quarta (amb 523.808 visionats), i la UPC i la UAB en cinquena i sisena posició respectivament (amb 494.175 i 319.228 visualitzacions).

A continuació trobem la UVic (285.988), la UdG (245.577) i l'Abat Oliva (161.226), mentre que La universitat Rovira i Virgili (48.301), la UdL (20.664) i la Ramon Llull (7.252) queden en els últims llocs de la llista.

Comunitat virtual vs. comunitat real
En paral·lel a l'anàlisi de la conversa a Internet, és important tenir present la grandària relativa de cada universitat: si ens fixem en el nombre d'alumnes de cada universitat, veiem que la UB és la que genera més conversa a les xarxes, però també és el centre amb més alumnes matriculats, (47.405, segons les últimes dades de l'Institut d'Estadística de Catalunya, del curs 2013-2014). La UAB i la UOC, que també són de les més populars a les xarxes socials, tenien 35.548 i 35.745 estudiants el 2014, respectivament.

A més, veiem que la Pompeu Fabra és prou influent a les xarxes si tenim en compte que té la meitat d'alumnes matriculats (12.564 al 2014), així com la Universitat de Vic, que amb poc més de 5.000 estudiants, en un mes ha aconseguit generar 3.474 mencions a Twitter i Facebook.

La UdG, per la seva banda, compta amb prop de 13.000 estudiants i suma gairebé el doble de seguidors a Twitter, molts més que la URL o la URV, que amb una xifra similar d'estudiants només tenen 6.793 i 9.603 seguidors a la xarxa, respectivament, o bé la Universitat de Lleida, que només té 1.642 seguidors a la xarxa social, malgrat que compta amb més de 8.000 estudiants. La UIC, en canvi, té molts més seguidors a Twitter que matriculats, 13.381 davant prop de 3.000 estudiants, mentre que la Universitat Abad Oliba, paral·lelament, té aproximadament 1.400 estudiants i 1.642 seguidors a Twitter. La relació equilibrada entre alumnes i seguidors es manté també en el cas de la UPC, que té més de 20.000 matriculats i uns 18.859 seguidors.





Fitxa tècnica: Per fer aquest article s'ha fet una monitorització de la conversa sobre les 12 universitats catalanes, entre el 25 de gener i el 25 de febrer de 2016, obtenint 34.818 impactes totals (de Twitter, Facebook i Youtube). A més, s'ha analitzat el perfil corporatiu més important de cada entitat.