Un producte que acostuma a tenir una cotització elevada, que encara ho ha sigut més durant aquesta campanya per l’alta demanda i la baixa collita. És el que ha caracteritzat la comercialització de la tòfona, amb rendiments de les plantacions inferiors a la mitjana i els preus més alts de la darrera dècada, superant els 1.000 euros per quilo. En aquest mercat és en el qual es mou la companyia familiar de Tàrrega, Laumont, especialitzada en la venda de tòfona fresca i en l’elaboració de productes trufats per la indústria alimentària i el sector del retail. Fruit del seu creixement, que s’ha disparat des de la pandèmia gràcies a la venda on-line, la firma s’ha vist en la necessitat d’ampliar les seves instal·lacions per ordenar l’increment de l’activitat. Aquí s’emmarca la participació de l’Institut Català de Finances (ICF), l’entitat financera pública de la Generalitat de Catalunya, que ha donat suport a través de dos préstecs (amb fons Feder i una subvenció dels Next Generation).
Laumont, centrada en el tractament dels bolets i les tòfones en fresc, reparteix entre les dues categories el seu volum de negoci, representant cadascuna d’elles un 50% de la facturació. En total, aquesta supera els 35 milions d’euros anuals. Aquest import, que suposa multiplicar per dos les xifres de només fa cinc anys, s’ha assolit amb noves línies de negoci, com l’aterratge en la indústria alimentària i en l’àmbit del retail amb les cadenes de supermercats. En aquest sentit, el gerent de la companyia, Joan Casals, recorda que una de les claus d’aquest posicionament és “oferir productes adaptats a les necessitats dels clients i els supermercats, amb gammes orientades a les preferències, com és el cas de les safates de bolets o les tòfones liofilitzades”.
Joan Casals recorda que una de les claus del posicionament és “oferir productes adaptats a les necessitats dels clients i els supermercats"
Anualment, Laumont distribueix 150.000 quilos de tòfona per un import de 17 milions d'euros, dels quals exporta un 95% a països com els EUA, Japó, Dubai, Mèxic, Singapur, Corea del Sud, Austràlia, el sud-est asiàtic, Canadà. Des de l’aparició de la Covid, una línia de negoci que s’està consolidant és la venda on-line amb dos canals diferenciats: professionals i particulars. Aquest segment ja suposa el 5% de la facturació total. “La nostra aposta és per l’omnicanalitat, en la qual el client escull la forma en què vol treballar amb nosaltres”.
Apuntalar el creixement
Aquest augment de l’activitat ha provocat que Laumont adquirís una parcel·la de 5.000 metres quadrats, en la qual ha aixecat una nau de 4.000 per “apuntalar el creixement i continuar donant un servei d’excel·lència, alhora que ens permetrà ser més eficients i unificar processos”. La nova nau, que estarà operativa al febrer, és una inversió que facilitarà les necessitats de clients i de volums de la companyia i generarà 15 llocs de feina.
En l’operació de la construcció de la nau, l'ICF va donar suport financer a través d’un préstec per fer la inversió amb fons Feder que l’empresa necessitava. L'ICF també va participar en el finançament de les instal·lacions per mitjà de la línia ICF-Avalis Industria Creixement amb una subvenció d’interès provinent de Fons Next Generation” Joan Casals detalla que “per fer la inversió, que era de sis milions d’euros, vam acudir a diverses fonts de finançament i el préstec de l’ICF ens oferia millors condicions que el d’una entitat financera privada”. Aquest percentatge aportat per l’ICF, afegeix Casals, “ha suposat una ajuda i una palanca necessària per fer una inversió amb garanties, tenint en compte que som una empresa familiar. De fet, amb ells, hem trobat un partner de confiança”.
“L'ajut de l'ICF ha suposat una palanca necessària per fer una inversió amb garanties, tenint en compte que som una empresa familiar"
Amb la nova planta, Laumont espera atendre clients i línies de negocis que “fins ara no podíem subministrar per les nostres limitacions logístiques”. Laumont ven l’or negre, com es coneix la tòfona, gràcies a una xarxa de 500 recol·lectors que té repartits per tot l’Estat, als quals recull el producte una vegada per setmana. Casals resumeix la filosofia de Laumont en “treballar amb la matèria primera fresca i elaborar una part menor amb productes derivats, com les conserves”.
Referent de la tòfona
De fet, Laumont s’ha posicionat com una de les quatre primeres companyies del món en la venda de tòfona. “En els nostres inicis, als anys 80, van començar amb la tòfona”, comenta Casals. Avui dia, l’or negre representa el 30% de la distribució i és el que li ha permès obrir mercats, especialment durant el període de crisi econòmica. “Durant els moments de dificultat vam optar per innovar, estendre el negoci a més països i adaptar-nos a les noves demandes dels consumidors”.
D’aquest esperit innovador han sorgit nous productes, com les safates de bolets de 150 grams, que “faciliten la venda i estan pensades pels nous hàbits de compra”, explica Casals. En el segment dels bolets, Laumont comercialitza 3,5 milions de quilos anuals, dels quals un 65% es venen en fresc i la resta es reparteixen entre els congelats i els deshidratats. A diferència de les tòfones, Laumont aposta per desenvolupar el seu negoci dels bolets en el mercat interior.
Pel futur, Casals revela que Laumont continuarà treballant a adaptar els envasos de bolets a les exigències dels consumidors i consolidant la venda de producte congelat. En el cas de la tòfona, la firma estudia continuar obrint mercats, desenvolupar la indústria pels elaborats i derivats i crear una línia de negoci per la conserva. El seu director general dibuixa el full de ruta que guiarà la fórmula de Laumont. “L’obsessió continuarà estant a la qualitat. Potser no som els més econòmics, però la qualitat sempre serà la màxima”.