12
de Desembre
de
2016
Quan s'acosta el final d'any hi ha un tema que preocupa molts ciutadans: la variació que patiran els preus del transport públic. Precisament aquest dilluns l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, encapçalen una reunió de treball de l'ATM sobre finançament del transport públic. En aquest sentit, mentre les autoritats sempre alerten de la dificultat de finançar-los, pels usuaris l'abonament sempre els rasca massa la butxaca. Per tal de veure quina és la situació comparada de les principals ciutats europees, l'Associació d'Empreses Gestores de Transports Col·lectius Urbans (ATUC) ha realitzat l'informe Anàlisi del Finançament del Transport Públic a Espanya. Amb les xifres a la mà, l'informe considera que el preu del transport públic a Espanya és "suficient i equilibrat".
Aquesta consideració es justifica comparant el preu dels abonaments mensuals de Barcelona i Madrid amb els de les principals ciutats europees i, alhora, valorant el PIB dels respectius països. Així doncs, si bé Madrid i Berlín disposen d'un PIB comparable, a la capital alemanya l'abonament és 20 euros més car. Alhora, l'ATUC apunta que si es comparen les segones ciutats més poblades d'Espanya i el Regne Unit, Barcelona i Birmingham; la capital catalana pot celebrar tenir un abonament mensual fins a 30 euros més assequible. De fet, tant Barcelona com Madrid se situen 10 euros per sota de la mitjana europea, que és de 64 euros per a l'abonament que permet fer viatges il·limitats durant 30 dies.
L'ATUC apunta també al seu informe que la millora dels preus per als ciutadans ja no té gaire marge més enllà d'estudiar alternatives, per exemple, en funció dels pics de demanda. En canvi, reivindica una Llei de Finançament del Transport Públic a escala estatal que permeti millorar les aportacions de les administracions públiques.
Aquesta consideració es justifica comparant el preu dels abonaments mensuals de Barcelona i Madrid amb els de les principals ciutats europees i, alhora, valorant el PIB dels respectius països. Així doncs, si bé Madrid i Berlín disposen d'un PIB comparable, a la capital alemanya l'abonament és 20 euros més car. Alhora, l'ATUC apunta que si es comparen les segones ciutats més poblades d'Espanya i el Regne Unit, Barcelona i Birmingham; la capital catalana pot celebrar tenir un abonament mensual fins a 30 euros més assequible. De fet, tant Barcelona com Madrid se situen 10 euros per sota de la mitjana europea, que és de 64 euros per a l'abonament que permet fer viatges il·limitats durant 30 dies.
L'ATUC apunta també al seu informe que la millora dels preus per als ciutadans ja no té gaire marge més enllà d'estudiar alternatives, per exemple, en funció dels pics de demanda. En canvi, reivindica una Llei de Finançament del Transport Públic a escala estatal que permeti millorar les aportacions de les administracions públiques.