• Economia
  • Les radials fallides R-3 i R-5 seguiran obertes al trànsit

Les radials fallides R-3 i R-5 seguiran obertes al trànsit

El jutge accepta que Foment es prengui nou mesos per rescatar les vies malgrat considerar-ho "perjudicial"

Una de les autopistes radials de Madrid
Una de les autopistes radials de Madrid
Europa Press
30 de Setembre de 2016
Act. 30 de Setembre de 2016
Les dues autopistes radials R-3 i R-5 de Madrid seguiran obertes al trànsit, atès que el Jutjat del Mercantil nombre 6 de Madrid ha decidit in extremis deixar sense efecte l'ordre de tancar les vies l'1 d'octubre que va donar quan el passat mes de maig va dictar la seva liquidació.

El magistrat revoca el tancament en acceptar el compromís del Ministeri de Foment si es fes càrrec de les autopistes en un termini de nou mesos, a partir de l'1 de juliol de 2017.

El jutge s'avé al termini que demana el Ministeri malgrat considerar que aquesta demora a rescatar les vies generarà "perjudicis certs".

En concret, diu que perjudica als creditors de les autopistes, en incrementar el deute d'uns 665 milions d'euros que suporten. També afecta al propi valor de les infraestructures, en reduir l'import de la responsabilitat de patrimonial (RPA) que l'Estat té davant els actuals concessionaris".

"Aquest doble perjudici fa que siguin els bancs creditors els que suportaran l'esforç perquè les vies segueixin en explotació en benefici de l'Estat, que cada vegada haurà de menys import de RPA", segons expliquen en fonts jurídiques.

Malgrat això, el jutge decideix aparcar "l'examen d'aquests perjudicis a un moment processal posterior" i "ponderar diferents interessos". En aquest punt, assenyala que el tancament comportaria també el de la circumval·lació d'Alacant, suposaria un alt cost per la resolució de tots els contractes, i perjudicaria als treballadors de les vies i als drets de milers de ciutadans que utilitzen les autopistes.

La factura de l'Estat, pendent d'un altre procés
Quant a la responsabilitat patrimonial que l'Estat té davant la concessionària de les autopistes, una empresa participada per Abertis, ACS, Sacyr i Bankia, i que pot suposar una factura de centenars de milions d'euros per a les arques públiques, l'acte emès aquest divendres ni l'activa ni entra a considerar-la.

Es tracta d'un assumpte que es dirimirà en un altre procés, donat el desacord que existeix entre l'administració concursal de les radials i Foment respecte a la data des de la qual ha de calcular-se, segons van indicar fonts jurídiques.

Les administracions concursals, gestors d'autopistes
De moment, les dues autopistes eviten la seva clausura just quan els seus trànsits s'estan recuperant. Gairebé 11.000 vehicles circulen cada dia actualment per la R-3 Madrid-Arganda, un 6% més que fa un any, i uns 7.500 conductors prenen diàriament la R-5 Madrid-Navalcarnero ( 11,3% més).

A partir d'ara, aquestes vies seran gestionades pels administradors concursals, i no per la concessionària, donada la seva situació de liquidació, en estreta col·laboració amb Foment.

Per a això, administradors i Ministeri signaran un "protocol d'actuació" que servirà de "full de ruta" per determinar i fer el traspàs ordenat de les vies, els seus treballadors i contractes en la data convinguda.

La R-3 i la R-5 són dues de les vuit autopistes de peatge que van fer fallida durant la crisi i que actualment es veuen abocades a la liquidació després que no prosperés el pla de rescat que Foment va plantejar al començament de 2014.

El compromís de Foment de rescatar i assumir aquestes dos radials al juliol de 2017 pot asseure un precedent per a la resta de vies, dues de les quals també estan en liquidació.

Del seu costat, el Ministeri accepta quedar-se amb les autopistes després que fa unes setmanes també hagués d'assumir, juntament amb l'Estat francès, del túnel sota els Pirineros que uneix Espanya i França per AVE, després que també fes fallida l'empresa que ho va construir ho explotava, una signatura d'ACS i Eiffage.