Els concessionaris catalans han registrat un increment de la demanda per part dels potencials compradors per renovar els vehicles més antics des de l'entrada en vigor el darrer 1 de desembre de les restriccions de circulació a l'àrea metropolitana de Barcelona en cas d'episodi de contaminació.
El membre del comitè executiu de Faconauto, Jaume Roura, ha declarat a l'ACN que "es nota una major afluència de visites de consumidors que no es plantejaven canviar el vehicle, però que ara sí que ho estudien arran de les noves normatives mediambientals". Roura ha apuntat que cal renovar el parc de vehicles per raons mediambientals i de seguretat viària, però que aquest increment de la demanda també és positiu per al sector de l'automoció, que necessita que "les fàbriques no parin i que hi hagi ocupació". "Ens en beneficiem tots", ha sentenciat.
Les restriccions per als vehicles considerats més contaminants per la normativa metropolitana -els que utilitzen motors de benzina anteriors a l’any 2000 (previs a l'Euro 3) i de dièsel anteriors al 2006 (previs a l'Euro 4)- passaran de ser únicament en episodis mediambientals a ser permanents a partir de l'1 de gener de 2020. En aquest sentit, Roura ha assenyalat que ara queden per davant dos anys "de transició" per tal que els propietaris dels vehicles considerats més contaminants puguin renovar el parc automobilístic, que és un dels més envellits d'Europa, tant pel que fa a Catalunya com al conjunt de l'Estat.
En aquest sentit, el representant de la patronal dels concessionaris ha indicat que el sector està fent campanyes comercials per incentivar el canvi de cotxe, apostant especialment pels models amb motors híbrids. Igualment, Roura ha recordat els plans governamentals d'incentius, com el Movea 2017, que ofereix subvencions a la compra de vehicles que funcionen amb motors alternatius als combustibles tradicionals com la benzina i el dièsel. En aquest sentit, l'empresari ha previst que aquest tipus de subvencions aniran a més per aconseguir que els consumidors se sumin a la renovació del parc automobilístic.
Amb tot, Roura ha fet una valoració positiva i ha considerat "encertada" la nova normativa que fixa aquestes restriccions de mobilitat. Els turismes més contaminants no podran circular quan la Generalitat declari un episodi de contaminació en les zones considerades de baixes emissions, que inclouen Barcelona (excepte els barris de Collserola, la zona industrial de la Zona Franca i les Rondes), gairebé tot els barris de l’Hospitalet de Llobregat i de Sant Adrià de Besòs, i els barris de Cornellà i Esplugues de Llobregat que es troben a l’interior del perímetre de les Rondes.
El Govern ha de declarar un episodi ambiental quan els nivells de contaminants atmosfèrics (les partícules en suspensió PM10 o el diòxid de nitrogen NO2) registrats en més d’una estació de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de Catalunya superen els valors límit autoritzats per la Unió Europea i les previsions no indiquen una millora. Quan hi hagi un episodi de ambiental, les administracions faran una crida a l’ús del transport públic, a més d'aplicar restriccions a la circulació dels vehicles més contaminants.