• Economia
  • El centre d'FP d'Automoció de Martorell, el nou aeroport d'Alguaire?

El centre d'FP d'Automoció de Martorell, el nou aeroport d'Alguaire?

El concurs per a la gestió d'aquest equipament queda desert de nou després que el Govern ignorés els suggeriments del clúster del motor

El centre de Formació Professional d'Automoció de Catalunya a Martorell
El centre de Formació Professional d'Automoció de Catalunya a Martorell
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
16 de Novembre de 2019

El Centre de Formació Professional d'Automoció (CFPA) de Martorell va cap a ser el nostre nou aeroport d'Alguaire. El concurs per a la gestió d'aquest equipament ha quedat desert. De nou. El Govern ha admès que és una "mala notícia per al sector que cap empresa hagi decidit presentar la seva proposta en aquest projecte tan rellevant". Una licitació de 2,5 milions d'euros amb punts espinosos -multes de fins a 50.000 euros- i una gestió enrevessada han convertit aquest centre en una carcassa molt cara. Una licitació que el clúster del sector del motor va voler modificar per fer-la més atractiva, uns suggeriments que el Govern va ignorar.

 

Quatre anys després de la seva inauguració, el centre només acull una cinquantena d'alumnes, quan la capacitat és per a gairebé 14.000. El CFPA es va començar a construir el 2012 després que tres anys abans l'ajuntament de Martorell cedís els terrenys de manera gratuïta. Amb un cost de 13 milions d'euros, disposa una superfície d'uns 10.000 metres quadrats que inclouen una gran nau industrial, 39 aules i diversos laboratoris, el CFPA, tal com està plantejat actualment "no respon a les necessitats del sector del motor", sentencia Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC).

El president del Clúster de l'Automoció afirma que l'actual licitació del CFPA actualment no respon a les necessitats del sector

Les operadores interessades en el contracte, amb una durada de la concessió per 25 anys i un preu de licitació de 2.537.000 euros, tenien fins al 30 de setembre per presentar les seves propostes per gestionar el CFPA, termini que es va ampliar al 30 d'octubre -per les reclamacions d'aclariments per part de les empreses- i, posteriorment al 8 de novembre i ara ha quedat buit.

 

L'executiu ha convocat una reunió urgent entre Presidència, Vicepresidència i Economia, Educació i Empresa per tractar la qüestió. Sobre la taula, l'opció d'apostar per una "gestió pública conjunta amb el departament d'Educació i Treball" o impulsar "novament una licitació de la gestió". La situació actual, després del fracàs de la licitació, s'elevarà als "espais de diàleg i concertació" amb el sector en què es va acordar el model de gestió i el futur del centre en el marc del desplegament de les lleis de formació professional a Catalunya. La licitació es va aprovar el 31 de juliol per a gestionar i explotar el Centre de Formació Professional d'Automoció de Martorell, i l'havia d'adjudicar el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, el SOC, que és, de fet, el titular del centre. La decisió es va prendre després de discrepàncies entre l'administració, conflictes jurídics i "manca de consens", i d'acord amb els "agents econòmics i socials més representatius", com les patronals i els sindicats. Ara, el recinte, que només ofereix cursos del SOC per a aturats, es pot veure immers en un nou retard.

"Història interminable"

El dossier de premsa que es va repartir als mitjans l'any 2015 recitava els objectius d'aquesta infraestructura: "Les noves instal·lacions responen a la necessitat de la indústria automobilística de comptar amb un centre que ofereixi formació exclusivament en aquest àmbit i al compromís del Govern de potenciar la competitivitat d'un dels principals sectors econòmics del país". La cosa, ara, però, és bastant diferent: "Aquesta licitació no respon a les necessitats del sector automobilístic", assevera Vall.

Segons Vall, aquest centre és la seva personal "història interminable": "Aquesta licitació no estava ben plantejada i la conseqüència les tenim ara". "Nosaltres creiem que aquest havia de ser un centre d'excel·lència, però sembla que havia de ser un CIFO", denuncia el president del clúster, amb relació als Centres d'Innovació i Formació Ocupacional, gestionats pel Servei d'Ocupació de Catalunya, que és el gestor del CFPA. De la forma que està plantejat, el SOC diu que ho regularà com un centre més, cosa que "desvirtua la idea inicial".

Si el des del Clúster "no podem donar-li ni la veu ni el vot, és a dir, les necessitats formatives del sector de l'automòbil, la regulació, plans d'estudi, això no va enlloc".

"Nosaltres creiem que aquest havia de ser un centre d'excel·lència, però sembla que havia de ser un CIFO"

En aquest moment hi ha una oportunitat, "corregir la licitació". Per reconduir la situació, el que proposa Valls és "recuperar el plec de condicions que es va crear l'any 2015, que estava aprovada però no va sortir a la llum". Amb els canvis de govern el projecte es va quedar al calaix, les condicions anteriors van ser modificades, llavors es parlava que el CIAC duria les necessitats formatives al centre, juntament amb un consorci regulador.

La proposta del CIAC

El CIAC ha estat explícitament crític amb aquesta licitació. El Govern va demanar-los un informe que el CIAC va publicar el 6 de juliol del 2017 amb tot d'especificitats tècniques que consideraven entrebancs per dur a bon port l'adjudicació.

En aquell document el clúster fa esment dels aspectes que consideren cabdals per assolir l'èxit de la licitació i del CFPA. El CIAC suggereix mantenir un paper important en el Consorci de Formació Professional d'Automoció: el consell està format per 13 membres: set membres en representació l'Administració de la Generalitat de Catalunya, un membre en representació de l'Ajuntament de Martorell, acordat pel Ple de la Corporació, i cinc membres en representació del Clúster de la Indústria de l'Automoció de Catalunya.

Segueixen apuntant que "cal dotar d'autonomia a l'adjudicatari" per gestionar el CFPA per impulsar la seva pròpia oferta formativa; sobre l'explotació de les instal·lacions, consideren que l'adjudicatari "ha de disposar de tots els espais" per evitar la limitació de les activitats i que es corregeixi el sense sentit que representa que l'aportació d'equipament vagi a càrrec de l'adjudicatari sense poder disposar de tot l'espai. És a dir, que si el SOC fa un curs al CFPA i fa malbé un equipament, és l'adjudicatari el responsable de pagar la reparació.

El CIAC també troba, en el document, que en un centre que se suposa d'excel·lència per al sector s'ofereixin cursos de Formació per a l'Ocupació, com ofereixen tota la resta de centres del SOC -si bé el sr. Vall no considera incompatible que les dues formacions convisquin sota el mateix espai-. Per això requereixen que en el redactat de la licitació s'inclogui que l'adjudicatari tingui la gestió integral de la totalitat de tipologies formatives, totes enfocades al sector del motor.

També apunten a la contradicció sobre el fet que el cànon de l'adjudicació és el mateix en la licitació del 2015 i l'actual, però en l'anterior es preveia la gestió integral i en l'actual no.

La Generalitat va enllestir la licitació el 31 d'aquell mes considerant que s'han recollit les seves recomanacions. El CIAC considera que no.