Després de la celebració del congrés audiovisual ISE i el Mobile World Congress, Alimentaria&Hostelco engega motors i torna al recinte Gran Via de Fira de Barcelona del 18 al 21 de març del 2024, amb un increment de l'oferta estrangera del 15% respecte a l'anterior edició. El tercer congrés més important de Catalunya presenta una nova edició globalitzada i, de les 3.200 companyies expositores, 900 seran internacionals, amb el lideratge, com és habitual, de les italianes i l'anhelat retorn de les asiàtiques, en aquesta ocasió procedents de la Xina i Hong Kong. Des de l’organització esperen més de 100.000 visitants -un 25% d’ells provinents de 120 països- per abordar les noves tendències de la indústria, la lluita contra la sequera, els canvis d’hàbits dels consumidors, els aliments funcionals, la sostenibilitat i la presència de la intel·ligència artificial que ha canviat les regles del joc.
“Estem davant de l’edició més potent que es recorda d’Alimentaria”, apunta Antoni Llorens, president del congrés, una setmana abans de l’inici del certament. I amb ell tots els ingredients necessaris: l’obertura de set pavellons i la pràctica totalitat dels 100.000 m2 nets del recinte Gran Via de Fira de Barcelona. L’objectiu de la nova edició, segons precisa Llorens, és, un cop més, multiplicar les oportunitats de negoci i la repercussió internacional pels visitants i expositors provinents del sector carni, el food service i l’hostaleria. Des de l’organització parlen d’un impacte econòmic que pot girar entorn dels 180 i 200 milions d’euros, mentre el personal desplegat per Alimentaria 2024 és de 7.000 treballadors temporals.
L'impacte econòmic d'Alimentaria: entre 180 i 200 milions i més de 7.000 treballadors temporals
En aquest sentit, aquesta edició es posarà l’accent en el canal Horeca i la fusió de l’oferta expositiva d’Hostelco, el Saló Internacional de l’Equipament i Maquinària per a la Restauració, Hostaleria i Col·lectivitats, amb Restaurama, el saló d’Alimentaria especialitzat en food service. Així mateix, el nou sector Coffee, Bakery & Pastry i l’àrea Restauració en Col·lectivitats, amb els seus respectius espais de dinamització, que ocuparà tres pavellons del recinte.
De l’ISE, al MWC i Alimentaria: la notòria presència d'asiàtics
“La participació internacional d’Alimentària és la més rellevant de les últimes convocatòries, amb més de 60 països representats als expositors”, continua Llorens. Després de Catalunya i Espanya, el país que ocupa un major espai expositiu serà Itàlia, seguida de Turquia, la Xina i Hong Kong, Polònia, Portugal, França, Bèlgica, Alemanya, Països Baixos i l’Argentina. La novetat d’enguany té a veure amb el retorn de les empreses asiàtiques, liderades per la Xina i Hong Kong i amb una nodrida representació de Taiwan, Tailàndia i Corea del Sud.
La novetat d'enguany té a veure amb el retorn de les empreses asiàtiques, liderades per la Xina i Hong Kong
“Els asiàtics retornen a Alimentaria perquè busquen un marketplace d’oferta i àmplia demanda internacional, no només del mercat local català i espanyol”, apunten durant la presentació del congrés a pregunta de VIA Empresa. “I, aprofitaran per recuperar el temps perdut, ja que durant les últimes edicions no van poder assistir-hi fruit de les àmplies restriccions de la covid-19”, destaca el president d'Alimentaria.
Respecte al lideratge dels italians, amb àmplia representació d'expositors i visitants, vindran al congrés amb més de 300 companyies, sobretot del sector carni i d’Horeca, ja que els desperta molt interès "tot el que gira al voltant del cafè i els elaboradors de pasta i pizza”. Pel que fa a Catalunya, des de l'organització expliquen que hi haurà 800 empreses expositores catalanes amb àmplia presència del sector carni. Tindran gran presència el Grup Vall Companys, BonÀrea, Casa Tarradellas, Grup Balfegó, Torrons Vicens, Damm Adam Foods o Argal, entre d'altres.
“Ni la pandèmia ha aturat el pes del sector alimentari”
"La indústria alimentària és el sector que més positivament creix en la balança comercial d’Espanya", precisa la directora d’Indústria Alimentària d’ICEX España Exportación e Inversiones, María Naranjo, durant la roda de premsa de presentació de totes les novetats d'Alimentaria. De fet, segons l’experta,Espanya és la setena potència exportadora del món i quarta de la Unió Europa, per darrere d’Itàlia, Països Baixos i França. El sector alimentari representa el 5% del PIB i el 17% del treball de l’"Espanya buidada", concepte que originalment es va dir l’"Espanya buida" i que fa referència als territoris que s’han vist afectats per la despoblació. En aquests moments, el sector alimentari compta amb un 25% de saldo exportador positiu i el 60% de les empreses exportadores són regulars.
El sector alimentari espanyol representa el 5% del PIB i el 17% del treball de l'Espanya buida
Actualment, la marca Espanya és coneguda per l’esport i l’alimentació. L'Estat és la primera potència exportadora d’oli d’oliva, olives o trufa negra. I, entre els 10 productes que més han augmentat en exportacions durant els últims anys, hi ha el cas de l’aigua mineral, els productes de forn o alimentació animal, que han crescut notòriament. Naranjo també parla que “hi ha vida més enllà d’Europa”. Per aquest motiu, “han augmentat les exportacions agroalimentàries espanyoles als Estats Units, Japó, Xina i Amèrica Llatina, sobretot amb la indústria porcina”. I, a pesar del Brexit, el Regne Unit té gran pes per Espanya.
Per comunitats autònomes, Catalunya és la “reina” del rànquing exportador alimentari. En el sector carni, begudes i alimentació, la nació catalana es mostra “imparable”. Malgrat estar davant d’una conjuntura complexa, amb les restriccions d’aigua a causa de la sequera, la guerra d’Ucraïna, les eleccions als Estats Units, els problemes de transport pel tancament del canal de Suez o les barreres reguladores, hi ha oportunitats amb els nous patrons de consum, sobretot de la Generació Z i de la diferenciació del producte. “Som la primera potència ecològica d’Europa”, explica Naranjo. I també dóna la benvinguda a les oportunitats de present i futur de la intel·ligència artificial.
El paraigua de la intel·ligència artificial
El foment del talent, els nous models de negoci i l’ecosistema emprenedor s’abordaran al llarg d’Alimentària. El congrés també tindrà un aparador de l’alimentació i l’hostaleria del futur, que exhibirà nous productes innovadors, entre els quals destaquen els creats per a respondre a la preocupació del consumidor per la seva salut. Com a exemples, aliments funcionals com una costella enriquida amb Omega 3 i vitamines gràcies a la tecnologia 3D, o una cervesa sense alcohol i amb proteïnes concebudes per a la recuperació muscular. També es presentaran novetats plant-based i un ampli repertori de productes amb un plus de proteïna: des d’embotits a pa de motlle, passant per plats preparats.
Una costella enriquida amb Omega 3 i vitamines gràcies a la tecnologia 3D o una cervesa sense alcohol i amb proteïnes concebudes per a la recuperació muscular, entre les principals novetats
L’epicentre de la R+D+i del saló es trobarà dins de The Alimentaria Hub. Fins a 300 productes innovadors podran veure’s en la mostra Innoval. En aquest espai, més de 200 experts en gestió, emprenedoria i màrqueting participaran en ponències, debats i presentacions sobre les principals tendències i reptes de la indústria alimentària. El certamen també mostrarà les propostes de les empreses emergents més prometedores del sector, com envasos amb etiquetes intel·ligents o solucions de IA capaces de predir la demanda d'un producte.