La productivitat i el canvi han sigut els dos motors d'aquesta 39a Reunió del Cercle d'Economia. Dues problemàtiques amb diferents perspectives, però amb un mateix camí a seguir: la sostenibilitat, el talent, l'impacte tecnològic i la cultura empresarial. Aquesta ha estat la gran conclusió de tres dels principals líders empresarials de l'Estat: Óscar García Maceiras, conseller delegat d'Inditex; Juanjo Cano, president de KPMG a Espanya; i Pau Relat, president del Consell d'Administració de Fira de Barcelona. Tots tres han participat en una taula rodona que ha abordat els eixos clau per augmentar la productivitat empresarial, moderada per Núria Cabutí, vicepresidenta del Cercle d'Economia.
Precisament Cabutí ha presentat l'acte recordant que les pimes representen "el gran volum del teixit empresarial espanyol" i que aquest és un repte que han d'abordar també les grans firmes. Per això, aquesta trobada entre tres referents era una de les més esperades d'aquesta Reunió. Els convidats han explicat quines són les estratègies que estan desenvolupant a les seves empreses i han assenyalat el camí a seguir. "La productivitat està molt vinculada a la col·laboració publicoprivada", ha recordat García Maceiras.
Cano: "Confiem que se'ns deixi fer i que la col·laboració publicoprivada ens permeti posicionar-nos molt millor"
En la mateixa línia, Cano ha apuntat que la unió publicoprivada ha de ser la que iniciï el canvi. "Aprofitant que les empreses tenim ànima, la col·laboració publicoprivada ens ajuda a arrossegar les pimes. Confiem que se'ns deixi fer i que aquesta col·laboració ens permeti posicionar-nos molt millor", ha desitjat.
Però no és l'única: també la privada-privada pot contribuir a millorar el panorama. "A Inditex tenim un model de plataforma oberta que ens permet fer projectes de col·laboració amb startups o grans empreses, treballem amb més de 300 firmes de diferents tipus i mides", ha explicat el CEO d'Inditex. "Hem de ser optimistes amb la productivitat. Al sector de la moda europea, facturem més de 500.000 milions i les empreses espanyoles som líders", ha recordat García Maceiras.
La gestió del talent, clau de la competitivitat
"Definim el negoci d'Inditex d'acord amb quatre pilars: la creativitat a un preu raonable, l'experiència dels clients en botigues i plataformes en línia, el compromís amb la sostenibilitat i les persones", ha introduït García Maceiras. El CEO de la companyia de moda ha assegurat que la seva firma "aspira a l'excel·lència" a tots els mercats en què opera. "Això vol dir remuneració atractiva, formació, cultura corporativa i carrera professional", ha afegit, abans de destacar que Inditex va promocionar a més de 12.000 persones l'any passat.
I és que la gestió, atracció i retenció del talent és una de les primeres claus a valorar a l'hora de parlar de productivitat. Per això, que l'entorn laboral sigui còmode és imprescindible per empreses com KPMG. Després de la covid, la consultora va implantar un model de treball híbrid, amb una mitjana d'un dia i mig de teletreball a tota la seva plantilla. "Busquem flexibilitat i conciliació, una cosa molt demandada pels professionals. Està funcionant, però cal saber equilibrar-ho bé, perquè la presencialitat té molt valor per fomentar l'orgull de pertinença i la valoració de la feina", ha explicat Cano.
Per la seva banda, Relat ha destacat la particularitat que suposa el grup humà a una empresa com Fira de Barcelona. "Un recinte es pot copiar, però el talent no. Això ens fa més productius, competitius i ens permet tenir una posició de lideratge al món firal", ha subratllat. En aquest sentit, ha comentat que el de la seva companyia és un "talent específic" perquè no hi ha una formació concreta per aquest sector, més enllà de projectes interns com el que té l'empresa amb Fira Talent Jove.
La sostenibilitat, peça fonamental
El bloc de la sostenibilitat ha servit per exemplificar l'"enorme progrés" que han fet les grans empreses espanyoles pel que fa a la implementació d'un repte comú com és el mediambiental. Tots tres s'han mostrat molt rotunds a l'hora de valorar la importància d'aquest àmbit en el futur. "La productivitat que no sigui sostenible, no serà", ha afirmat Relat.
Inditex, per exemple, se sent "responsable" del procés de transformació profund que travessa la indústria de la moda i assumeix el seu paper. "Vam ser la primera empresa espanyola que es va adherir al Pacte Mundial de Sostenibilitat i fa anys que desenvolupem moltes iniciatives que ens permeten ser molt conscients de l'impacte que té cada decisió que prenem en aquest sentit", ha declarat García Maceiras.
García Maceiras: "Vam ser la primera empresa espanyola que es va adherir al Pacte Mundial de Sostenibilitat i fa anys que desenvolupem moltes iniciatives que ens permeten ser molt conscients de l'impacte que té cada decisió que prenem"
En aquesta línia, Cano ha recordat com el departament de KPMG ha anat creixent en els últims 20 anys, des de ser una petita secció de la consultora a liderar 13 àrees de la firma. "Hi ha hagut grans avenços en aquest sentit. Ara cada cop són més les empreses que tenen el seu propi pla de transformació de model de negoci", ha celebrat el president. Això sí, Cano ha advertit que encara "hi ha molt per fer", ja que no totes les companyies espanyoles tenen tant marge per adaptar-se a les polítiques verdes. "Hi ha moltes empreses que estan més enfocades a complir una regulació dura, i només es dediquen a estudiar com donar resposta a tots els controls. La part de transformació encara està per arribar, encara que la consciència existeix", ha matisat.
La cultura i els valors de l'empresa, aspectes a cuidar
Els tres ponents han coincidit que la cultura i els valors que es projecten des de la mateixa empresa és un altre element diferenciador per impulsar la productivitat. "Per donar resposta a les ambicions vinculades a la moda, sens dubte has de ser una empresa diversa perquè no seràs capaç d'entendre les aspiracions dels clients i actuar-ne adequadament", ha avançat García Maceiras. Per això, cal ser divers. Inditex ho és: compta amb 180 nacionalitats en plantilla, té una mitjana d'edat de 29 anys i una gran presència de dones. "Un 76% del nostre equip és femení i un 81% de directius són dones. També som joves, però tenim molt talent sènior", ha apuntat.
Per la seva banda, Relat ha recordat que Fira de Barcelona és "un instrument al servei del sector productiu" i per això busquen empreses que s'adeqüin als codis ètics que la companyia vol projectar. "Ajudem els sectors que creiem que seran més productius en 10 o 15 anys, per això busquem els esdeveniments referents en aquests àmbits per portar-los a la ciutat", ha destacat el dirigent.
La IA no ha de ser una amenaça, sinó un "potenciador"
Un dels mètodes que pot multiplicar el rendiment d'una empresa és la implementació de la intel·ligència artificial. A priori, un aspecte positiu, però molts treballadors temen que un abús d'aquesta nova eina pugui acabar destruint el seu lloc de treball. Per això, la visió de tres càrrecs de responsabilitat de grans empreses de l'Estat era molt rellevant.
"La tecnologia ha d'estar per a les persones, i les persones han de ser al centre. En general, no ens agrada regular, però aquest tema en concret requereix regulació i seguretat. Un mal ús de la IA pot donar un resultat molt perillós i cal anar amb compte", ha advertit Juanjo Cano, que ha demanat que "imperi la responsabilitat i l'ètica" i ha aconsellat que les firmes facin formacions de l'eina.
Relat: "A Fira de Barcelona vam crear un bessó virtual del recinte de Gran Via; la IA ens ha estalviat moltes setmanes de feina"
També García Maceiras s'ha mostrat caut respecte a la IA, tot i que sí que ha admès que Inditex té una "visió oberta" en aquest apartat. "Entenem que la IA ha de ser un potenciador o un dinamitzador dels nostres equips, en cap cas una cosa que els substituirà", ha assegurat. Pau Relat ha coincidit amb la seva afirmació, i ha exemplificat com la tecnologia pot impactar positivament en una empresa. "A Fira de Barcelona vam crear un bessó virtual del recinte de Gran Via, i això ens va permetre que de cara a un gran esdeveniment mundial com el Mobile World Congress, poguéssim fer una prèvia de muntatge que abans fèiem en sis o vuit setmanes. La IA ens ha estalviat moltes setmanes de feina", ha destacat Relat.