Mantenir l’ADN, protegir el client, repensar de forma constant el model de negoci, crear riquesa de forma sostenible, preservar els valors d’empresa familiar i la cerca del talent. Aquestes són algunes de les receptes que van aportar els representants de les empreses Semillas Fitó, Motocard, Alier i Cervós en el context de la taula rodona Lideratge amb propòsit en clau lleidatana, en el marc de la jornada inaugural de la 35a edició de la Trobada Empresarial al Pirineu, que es va iniciar aquest dijous a la Seu d’Urgell amb la presència de més de 800 empresaris. Els models de governança, l’aposta per la sostenibilitat i la cerca de la reputació, més enllà del component econòmic, van estar presents durant la sessió. Recollint les paraules del president de la Trobada, Josep Serveto, “el propòsit empresarial ha d’incloure palanques de sostenibilitat ambiental, retornant a la societat part del que generen”.
En una economia com la lleidatana, molt centrada en el sector agroalimentari, a l’origen de tot es troba la llavor. I amb “les llavors intentem resoldre la fam al món”. Aquest és un dels valors que va defensar el president de Semillas Fitó, Eduard Fitó. Partint de la base, netament agrària, que no existeix fruit sense llavor, Fitó va marcar un propòsit clar: crear riquesa sostenible per a tota la cadena agroalimentària. “Com ho fem? Escoltant. De fet, un 37% del nostre personal està orientat a la R+D, per la qual cosa ens podem considerar una empresa investigadora”. Aquest propòsit investigador arriba a tal punt que, en paraules de Fitó, “si els agraden les albergínies, possiblement tenen un 98% de possibilitats d’haver-ne menjat una produïda amb les nostres llavors”. Des del punt de vista empresarial, va reivindicar “la descentralització del lideratge i un bon govern perquè la gent sàpiga el que ha de fer”.
Actualment, Semillas Fitó treballa en un projecte, en el qual analitza més de 15.000 dades que contribueixin a la selecció de varietats de llavors que demostrin aportar en la reducció de la petjada ecològica, donant així resposta a les preocupacions actuals del sector i per a tots els seus clients.
Protegir al motorista
Mantenir l’ADN ‘motard’, protegint al motorista, i consolidar una comunitat a través del mercat digital. Aquestes claus, sostingudes en propòsits empresarials, són les que va aportar el gerent de Motocard, Ramon Colillas. La companyia, líder a Europa en l’àmbit dels equipaments i accessoris al món de la moto, té els seus orígens, fa més de 40 anys, en l’observació de Colillas que “en els viatges amb el meu pare per Europa vaig comprovar que es comercialitzaven motos que aquí no arribaven”. De la importació de motos, el negoci de Motocard, que es va iniciar a Andorra, es va redirigir cap al món dels accessoris i recanvis. De Solsona, la firma va obrir botigues a Madrid, València i Màlaga. Motocard va agafar velocitat a partir de l’any 2018, en el qual va engegar les vendes en línia, que ara suposen més de la meitat de la facturació.
Reduir la petjada ecológica, apostar per la digitalització i repensar-se, alguns dels propòsits practicats per les companyies
Des de llavors, les vendes s’han doblat i la plantilla s’ha consolidat en les 350 persones. Mantenir l’ADN, cuidar un tipus de client nínxol, reforçar la comunitat i digitalitzar són la benzina que ha donat ales a Motocard en aquest viatge. Mirant al futur, Ramon Colillas va parlar de continuar obrint punts de venda amb el focus al mercat italià.
El punt d’inflexió de la companyia Alier, ubicada a Rosselló (Segrià), va ser l’any 2014. Fa una dècada, es va veure forçada a presentar un concurs de creditors. Va ser “el moment de repensar-nos”, va explicar la seva presidenta, Elisabet Alier. Es tractava de la necessitat de virar el propòsit en una empresa amb més de 190 anys d’història, dedicada a la fabricació de paper. Amb l’entrada de capital extern, la firma familiar va ser guardonada com la millor empresa de Catalunya el 2023. “La nostra consciència empresarial implica passar de ser considerada una paperera a una valoritzadora de residus”. Alier va afegir que, més enllà del valor econòmic, s’ha de perseguir l’impacte social i l’ambiental. De residu a paper, amb parada a la recuperació del plàstic. Elisabet Alier va anunciar que per reduir un 97% el consum de gas natural de la seva fàbrica a Rosselló utilitzarà la producció de vapor a partir d’una planta d’autoconsum de biomassa forestal.
Més de la meitat dels empresaris admeten que tenen previst apujar els preus de venda durant els pròxims sis mesos
Talent i preus
La cerca de talent de proximitat amb la voluntat de dinamitzar l’entorn econòmic. Aquests són els paràmetres que va reivindicar Núria Cervós, directora d’operacions i consellera delegada de Cervós, una empresa constructora del Pirineu, que manté un 90% de la seva activitat a la zona. Un propòsit que cada vegada se li complica més, ja que segons Cervós, “la manca de relleu generacional i la burocràcia fan inviable econòmicament comptar amb proveïdors de proximitat”.
En el tradicional Baròmetre Empresarial de la Trobada, una enquesta que serveix per recollir el batec del teixit empresarial, més de la meitat dels assistents van admetre que tenen previst apujar els preus de venda durant els pròxims sis mesos. En la mateixa enquesta, van manifestar perspectives positives en l’àmbit de la facturació de les seves companyies o en la creació de llocs de treball durant aquest any 2024.