• Economia
  • David i Goliat: 45.000 llibres contra Amazon

David i Goliat: 45.000 llibres contra Amazon

Llibreries obertes per Sant Jordi i entrevistes amb Jorge Carrión, Núria Cabutí o Najat El Hachmi

La llibreria Laie amb la persiana abaixada per Sant Jordi. | ACN
La llibreria Laie amb la persiana abaixada per Sant Jordi. | ACN
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
26 d'Abril de 2020
Act. 27 d'Abril de 2020

Eren les 22 passades del diumenge 22 de març quan em va escriure Josep Maria Ganyet. Tenia una exclusiva que vam publicar poques hores després. Era el Dia 9 del seu Diari de Confinament. Era dilluns 23 de març de #LlibreriesObertes, un projecte sense ànim de lucre impulsat per la cooperativa Som* i l'agència Mortensen en menys de cinc dies per ajudar a les llibreries a tenir les portes obertes durant el confinament

 

En quatre passos: el lector tria el o els llibres, selecciona la llibreria més propera, paga l'import de la comanda per avançat a la llibreria escollida i per últim, els llibres es recullen quan la llibreria torni a aixecar la persiana. Així de fàcil quan tot sembla tan difícil. Una iniciativa per a tots els públics i oberta a qualsevol lector o llibreria que vulgui sumar-s'hi. 

 

Llibreria Demos Sant Jordi EP

La Llibreria Demos per Sant Jordi. | EP 

Eren les 22 d'aquest dijous 23 d'abril quan em va escriure Josep Maria Ganyet. Tenia els resultats de l'exclusiva que tot just un mes abans havia il·luminat el camí en quarantena de moltes llibreries. Un Sant Jordi confinat però diferent. L'objectiu inicial de Llibreries Obertes era vendre 30.000 llibres amb "una idea boja". Minut i resultat d'una Diada inèdita: 45.000 llibres venuts, el que suposa 15.000 més de l'objectiu marcat i al voltant d'un milió d'euros per a les 457 llibreries adherides. 

Cadenes: "Aquesta és la clau de Llibreries Obertes: suport mutu i difusió"

Una fita que no s'hauria aconseguit mai si no fos per la intel·ligència contagiosa, per la màgia de Sant Jordi, per la creativitat i la iniciativa de Josep Maria Ganyet, Quico Domingo and Co., per la força i la mobilització d'Òmnium, per la implicació de la cultura, per la cobertura mediàtica dels mitjans o per la solidaritat de tantíssima gent, entre molts factors d'aquest nou cercle virtuós. "Aquesta és la clau de Llibreries Obertes: suport mutu i difusió", escriu Núria Cadenes.

La revolta emocional de les llibreries 

De no existir #LlibreriesObertes, aquestes vendes no s'haurien produït o haurien anat a parar a Amazon. I de cop, com un raig, recordo el titular d'una entrevista amb Jorge Carrión: "Les llibreries han de reaccionar contra Amazon!". Carrión és escriptor, doctor en Humanitats per la UPF i director del Màster en Creació Literària. La seva última obra és Contra Amazon (Galàxia Gutenberg, 2019) que és un manifest poètic en defensa de les llibreries, les biblioteques i la lectura. 

"La multinacional logística que dirigeix Jeff Bezos s'ha convertit en la marca més icònica i més eloqüent, la que ha alterat- i sovint ha violentat- amb més força les relacions tradicionals entre els lectors i els llibres. És un monstre tentacular que no para d'innovar ni de créixer", alerta Carrión en una nota d'autor. S'autodescarta com a activista o revolucionari, tampoc demana fer boicot contra Amazon però sí que vol donar una resposta poètica a l'hegemonia de la multinacional. 

Carrión: "Amazon és un monstre tentacular que no para d'innovar ni de créixer"

Per set motius capitals: "Perquè no vull ser còmplice d'una expropiació simbòlica, perquè tots som cíborgs però no robots i la forma de relació que proposa Amazon no és l'òptima, perquè rebutjo la hipocresia i no vull ser còmplice de la neofilia on tot allò nou és bo, perquè no vull ser còmplice del neoimperi, perquè no vull que m'espiïn mentre llegeixo, perquè defenso la lentitud accelerada, la relativa proximitat i perquè no sóc ingenu."

En aquest sentit, Carrión aposta per reivindicar la condició de nucli emocional i antídot contra la solitud de les llibreries. Compartir un espai, compartir una comunitat a través d'una narrativa positiva vinculada a l'hedonisme i la formació; la lectura com a "plaer i riquesa intel·lectual". Hi guanyen les llibreries, hi guanya la cultura, hi guanyem tots. 

Molt més que un lloc on comprar llibres 

Però, tot ha canviat amb la crisi del coronavirus. En parlem amb l'escriptora Najat El Hamchi, autora de l'Últim patriarca que va ser la novel·la més venuda en català pel Sant Jordi de fa 12 anys. "Ara, no es poden vendre llibres i els únics que ho fan són gegants com Amazon que exerceixen una competència molt ferotge i desproporcionada sobre les llibreries locals. El lector hauria de recordar que si ens passem tots a la compra online, estarem empobrint el teixit comercial dels nostres barris perquè una llibreria és molt més que un lloc on comprar llibres". assegura El Hamchi a VIA Empresa.

El Hamchi: "Una llibreria és molt més que un lloc on comprar llibres"

Per acabar a peu de pàgina, el record d'una altra entrevista literària clàssica de la casa. Aquest cop a Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House. En dues preguntes:

Gegants com Amazon, Apple o Google ara també juguen.

Tot el sector ha de donar resposta a la dedicació que té Amazon al client final en l'entrega, la rapidesa i l'eficiència. Nosaltres estem fent moltes inversions en la cadena de valor i logística per donar el millor servei. Ara el consumidor té moltes més facilitats a l'hora de trobar qualsevol llibre al mercat i que potser la llibreria no té en estoc. Es ven molt llibre de fons a través del canal online i així s'amplia el catàleg de vendes.

El món editorial no deixa d'escriure's amb lletra tecnològica.

Anirà sortint tecnologia i succeiran moltes coses que no m’atreveixo a concretar. Però, el centre del nostre negoci no canviarà: trobar històries que connectin els lectors i interessin. Després ja veurem si el trobem en format àudio, a trossos, tot junt, com el comercialitzem... Per això és una essència que no canviarà.

 

"Llavors David corre cap a Goliat. Agafa una pedra del sarró, la posa a la fona i la llança amb tota la seva força. La pedra s’enfonsa al cap de Goliat i cau a terra mort! Quan els filisteus veuen que el seu heroi ha caigut, giren cua i se’n van corrent."

David Goliat a Regensburg

David i Goliat a Regensburg, patrimoni de la Unesco. | iStock

Potser tota aquesta història no és bíblica i tampoc va de David i Goliat, però sí que ens recorda més que mai la revolta més emocional de les llibreries i la cultura a peu de carrer. D'un Sant Jordi diferent en temps de coronavirus.