“La logística està deixant de ser un sector d’ocupació massiva de llocs poc qualificats per ser un sector d’ocupació menys massiva amb llocs més qualificats”. D’aquesta manera ha resumit l’evolució d’aquest sector Isidre Gavín, director general de Cimalsa (Centres Logístics de Catalunya), durant la presentació de la 12a edició de l’Observatori de la Logística dut a terme aquest matí de dimecres. Aquest informe pretén copsar anualment l’estat del sector per convertir-se en una eina útil per a empreses i administracions a l’hora de prendre decisions.
Les dades de l’estudi mostren que el volum gestionat en tones acumula tres anys seguits de creixement, situant-se en 367,5 milions de tones l’any 2016. “Ens satisfà però ens ha de fer ser prudents perquè segueix sent inferior al del període entre 2004 i 2011”, ha advertit Gavín. De fet, el pic de la sèrie històrica contemplada per l’Observatori se situa en els 529,1 milions de tones gestionades l’any 2007.
Tot i així, el nombre d’empreses logístiques actives s’ha reduït en una tendència clara a la baixa. Si al 2008 n’hi havia 34.781, al 2016 han superat per poc les 26.000. Una dada que, lluny de preocupar, Gavín explica pel bon ritme de fusions, adquisicions i compres de companyies en el sector, que sempre ha patit una mida més reduïda que la mitjana europea. “És una conseqüència de l’estratègia de guanyar volum per fer front a un sector globalitzat”, ha apuntat.
Pel que fa a la generació d’ocupació, les darreres dades disponibles (del 2014), mostren un lleuger creixement respecte el 2013 fins a superar els 120.000 ocupats, però una xifra que queda lluny dels més de 150.000 del 2008. “S’ha reduït el nombre d’empreses però les fusions no han generat pèrdues de llocs de treball”, ha destacat Gavín. Tot i així, el volum de tràfic generat no ha deixat de créixer. Per tot plegat, el director general de Cimalsa resumeix que “es mouen més tones i de més valor amb menys llocs de treball, les noves tecnologies ens fan més eficients”.
La sostenibilitat no es negocia
Aquesta és la segona edició de l’informe que incorpora diversos indicadors de sostenibilitat. Jordi Hereu, president de la Comissió de Logística Sostenible, ha recordat que aquest és “un sector estratègic per a l’economia de Catalunya però també té molt a fer per millorar les condicions de sostenibilitat”. L’exalcalde de Barcelona ha insistit que “volem millorar la logística alhora que millorem les condicions mediambientals”; i ha sentenciat que “només farem millor logística si incorporem els criteris de sostenibilitat”.
Uns criteris que l’Observatori no només contempla pel que fa a l’energia emprada, sinó també al que afecta a l’eficiència del sector. Un exemple és el percentatge de desplaçaments en buit, que a Catalunya s’han reduït al 39,6%, per sota del 45% de la mitjana espanyola.