La logística del present i del futur es reuniran al SIL 2022 a Barcelona del 31 de maig al 2 de juny. Tres anys després de l'última celebració del saló, el pavelló 8 de la Fira de Barcelona (Recinte de Montjuïc-Plaça Espanya) esdevindrà el punt de trobada per als principals actors del sector de la logística i tota la cadena de subministrament. Una excusa per "retrobar-se, per compartir i per recuperar moments", indican els organitzadors. Però també una excusa per reflexionar i compartir coneixement sobre la logística del present i del futur, sense oblidar-se de la del passat.
"Volem reivindicar què significa la logística ara i en el transcurs de la humanitat", ha indicat Pere Navarro, delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona a la presentació del saló, que ha tingut lloc a l'edifici Dfactory, un espai d'oficines del CZFB encara no inaugurat oficialment que funcionarà com a hub per a l'ecosistema de la indústria 4.0. Per a construir les piràmides d'Egipte, fa 1.500 milions d'anys, "hi havia gent que havia d'estar transportant pedres", ha recordat Navarro, qui també ha posat un exemple històric de proximitat: "també es va necessitar logística per construir el monestir de Sant Pere de Rodes, a la part elevada del Cap de Creus".
"La logística fa que el món es mogui", reivindica Navarro. I ho fa des de la quotidianitat i també en els moments més transcendentals de la humanitat. "No és notícia justament perquè tot funciona bé", però justament en els pitjors moments de la pandèmia, "tot va funcionar i va estar en el lloc adequat en el moment adequat gràcies al sector logístic".
El transport i la logística representen el 14,4% del PIB de Catalunya
I és aquesta la reivindicació que vol fer el SIL 2022 davant dels més de 12.000 assistents que visitaran el saló. Des de l'organització, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, també volen destacar la seva transversalitat. "És un sector transversal, que afecta a totes les indústries, empreses i persones", ha indicat Blanca Sorigué, directora general del CZFB i del SIL. I aquesta transversalitat es reflecteix en la varietat de temàtiques de les activitats que esdevindran al congrés. "Hem inclòs, a més, inspirational talks perquè som persones que no només parlem de logística -ha assegurat Sorigué-. També ens interessen temes com l'empatia o el planeta".
És un sector estratègic per a l'economia: el transport i la logística representen el 14,4% del PIB de Catalunya, el 10% de l'Espanya. En termes d'ocupació, la logística suposa el 5% dels llocs de feina de tota l'economia espanyola.
Ja no és el mateix
La logística és un sector en transformació. Els últims tres anys "ens han fet evolucionar molt ràpidament", apunta Navarro. El desenvolupament del comerç electrònic, els canvis en la manera de comprar tant productes com serveis, la configuració de l'última milla, la disrupció tecnològica -amb blockchain, IA, big data, robòtica i tecnologies d'automatització...- i la conscienciació per la sostenibilitat i els ODS mundials, fan que "la logística ja no sigui només traslladar paquets, sinó molt més". I això comporta nous reptes i propostes d'innovació, que debatran i exposaran les més de 650 firmes expositores i els més de 300 speakers que assistiran al SIL d'enguany.
De Barcelona a Extremadura i Amèrica
Barcelona es convertirà en la capital mundial de la logística per uns dies, però tindrà a una comunitat autònoma convidada especial: Extremadura. La comunitat tindrà un estand propi on mostrar la seva oferta i potencial logístic amb l'objectiu de promocionar-se i captar nous inversors i empreses. "Explicaran el seu pla logístic, que està molt relacionat amb el desenvolupament de la comunitat, però també amb la relació logística d'Espanya amb Portugal".
La iniciativa del SIL América es va aturar per la irrupció de la pandèmia
La capitalitat de Barcelona, "consolidada amb les llavors que s'han plantat al llarg dels anys" segons Navarro, podria compartir-se amb Barranquilla (Colòmbia) el 2023. L'organització tenia previst fer un SIL América a la ciutat colombiana que es va acabar aturant per la irrupció de la pandèmia. Però un cop finalitzin les eleccions a Colòmbia, "ho reprendrem", ha assegurat Navarro, qui espera poder dur a terme la iniciativa el 2023.
La fórmula del saló: negoci, coneixement i networking
Sorigué comparteix orgullosa una xifra que ja mostra l'èxit del saló: "hem omplert el pavelló 8 de la Fira de punta a punta". Reconeix, però, que van tenir "por" quan van decidir organitzar el SIL de nou, després dels tres anys d'aturada. "No sabíem com reaccionaria el sector".
SIL 2022 repeteix la fórmula d'altres anys: negoci, coneixement i networking. Quant a negoci, Sorigué apunta que compten amb empreses que representen tota la cadena de subministrament (transport, distribució, intralogística, logística, mobilitat...) i això els converteix en "l'únic saló d'Europa que representa tota la cadena".
El coneixement el materialitzaran en el congrés a través de més de 250 xerrades i taules rodones. "Debatrem sobre transformació empresarial, e-commerce, nous models, talent, sostenibilitat, tecnologia... tots aquells temes que són transversals per al sector".
El networking al SIL tindrà una especial importància i la seva forma serà circular. Els organitzadors han creat espais específics de trobada amb tres focus: el cercle logístic, amb més de 10 anys de trajectòria, el cercle retailer y, la novetat d'enguany, el cercle de la startup. De fet, el saló comptarà amb més de 150 startups, de les quals 10 han estat seleccionades pel CZFB.
La festa de la logística
L'edició d'enguany recupera clàssics, com la nit de la logística o la festa de l'expositor. A la nit de la logística, que tindrà lloc al Museu Marítim, es repartiran el Premi a la Sostenibilitat, a la Innovació, a la Startup i al Talent. La festa de l'expositor, "que en veritat és una festa del sector" segons Navarro, es farà al mateix recinte. Però més enllà d'aquests dos actes particulars, Navarro apunta que les jornades en sí, esdevindran "en una gran festa" amb Barcelona com a la protagonista mundial de la logística.