De la incertesa i el no saber què fer al reinici, el reset i la reinvenció. La nova normalitat ha tornat a obrir una llum enmig de la foscor del confinament per a molts, però, sobretot, per al comerç i la restauració. El sector ho ha tingut clar des del principi, quan ja intuïen que aquesta crisi serviria per repensar els negocis. Però, com diu el director general de Santa Eulàlia, Luis Sans, "passar dos mesos amb les persianes tancades és antinatural per al comerç" i això, malgrat que "és un temporal que cal passar", els farà sortir "més forts" perquè "accelerarà processos que ja estaven en el món del comerç i, desgraciadament, hi haurà mortalitat d'empreses". I, això, marcarà un abans i un després.
Així ho ha dit en un seminari en línia organitzat pel Círculo Ecüestre, en què també participaven el CEO de Mango, Toni Ruiz, i la presidenta de Tous, Alba Tous, on s'ha debatut sobre el futur del comerç. Què canviarà i què seguirà igual? Si bé és cert que el comerç online s'ha disparat en temps de coronaviurs, també ho és que, com assenyala Sans, "la tecnologia ha de ser un complement que ajudi perquè ningú està 20 minuts mirant un anunci, però sí en una botiga". D'aquesta manera, continua endavant la idea de mantenir un híbrid entre les botigues físiques i les virtuals, però hi ha alguna cosa més.
Després de dos mesos llargs amb les persianes baixades, la moda ha vist com la temporada de primavera quedava enrere i com moltes d'aquestes peces i complements quedaran guardats a les seves recambres. "Tenim tota la temporada primavera-estiu que no s'ha començat a vendre", recorda el CEO de Mango, que proposa "replantejar el funcionament" del comerç. Temes com el creixement de l'online i l"elasticitat de les promocions", sosté, "ens afectarà en la gestió dels cicles de vida, encara que no tant en les rebaixes" i, precisament per això, és moment de replantejar-se en quin moment han d'arribar les col·leccions". "Igual la col·lecció de tardor en comptes de l'agost, la tindrem a finals de setembre".
En aquest sentit, Tous se suma a la idea recordant que "la gent jove vol les coses per ja i ara" i considera que "té tot el sentit tornar al que la naturalesa ens fa fer: no té sentit posar coses d'hivern al juliol quan no m'ho podré posar, cal posar les coses a la venda quan es puguin utilitzar".
Enamorar en l'agilitat
Per adaptar-se als nous temps que vénen cal ser àgils i Tous ho ha vist molt clar durant aquests mesos. Mesos abans del dia de la mare, tenien una campanya preparada, però van ser conscients pocs dies abans que no s'adaptava per res a la situació actual provocada per la pandèmia de covid-19. En quatre dies, ho van reformular tot i això, assegura, "va ser una gran lliçó d'humilitat". "Això de l'agilitat ha vingut per quedar-se", subratlla.
Tous: "L'agilitat ha vingut per quedar-se"
Agilitat barrejada amb el fet d'enamorar el client barrejant la presència física amb la digital, una tendència de la qual ja es venia parlant feia uns anys en el món del retail. "Jo no compraré una cosa per internet si no sé quina qualitat de cotó té: com a consumidora necessito conèixer el que estic comprant", exemplifica Tous.
Justament per això, el CEO de Mango insisteix en la idea que "cal enamorar molt més el client" perquè "això va de persones al servei de persones i hem de ser més flexibles i innovadors". "Avui més que mai són claus les persones", assegura, al mateix temps que afegeix que "en aquest període de crisi m'ha sorprès la nostra capacitat de reinventar-nos, coses que abans érem incapaços de fer i avui des de casa hem estat capaços de transformar-ho".
I això és el que marcarà el futur perquè, com recorda, "estem competint amb altres països que seran més flexibles i adaptables i aquest esperit emprenedor crea la necessitat de tenir un gran acord per aconseguir-ho, sinó ens portaran la davantera altres ciutats".
El privilegi de la botiga
El director general de Santa Eulàlia ja explicava en una entrevista amb VIA Empresa que el fet de tenir 176 anys de vida en cap moment els deixava enrere, al contrari. "El que mai ha canviat és la qualitat del que venem i això ha estat així en totes les èpoques" de la icònica botiga. "Tenim el millor que ofereix el panorama internacional de la moda", relatava.
De fet, per a Sans, la clau perquè el negoci triomfi i sigui exitós és "saber veure què és el que ha de canviar i què s'ha de mantenir". Evidentment, la botiga es va transformant any rere any perquè els dissenys canvien amb cada temporada, però l'essència continua teixint ponts entre propietaris, treballadors i clients. "L'objectiu sempre ha estat posar al client al centre de les nostres decisions i tenir una organització que estigui orientada a ell per fer-ho content".
Ruiz: "Les pautes noves de consum han vingut per quedar-se i la gent quan ho prova, repeteix"
I això és igual per a tots, embenen moda, joies o complements. De fet, Tous celebra el seu primer centenari amb aquesta mateixa filosofia. "La botiga continua sent un lloc privilegiat de contacte amb els clients, és una oportunitat única i tots ho trobàvem a faltar", assenyala el CEO de Mango, que, com Tous, també considera que "les pautes noves de consum han vingut per quedar-se i la gent quan ho prova, repeteix".
Torna la llum, tornen els carrers plens de gent, les botigues obertes i les terrasses. Faltarà el turisme, bé essencial també per a aquests negocis, que recorden que, per molt treball que facin, "el 80% del turisme de Barcelona és internacional" i això no es recuperarà d'avui per a demà. Però, de moment, cal sobreviure, ser rendibles i tenir sortida al mercat. I, perquè així sigui, i com diu el CEO de Mango, "cal enamorar la gent i fer atractiu el fet d'estar treballant en certes companyies".