“Barcelona ha de viure dins del mar, no només veure’l”, expressa Luis Conde. Amb aquestes paraules, el president del Saló Nàutic ha donat el tret de sortida a la 61a edició de l’esdeveniment. Fins diumenge, la zona dels molls de la Fusta, Espanya i Marina Port Vell acollirà 240 expositors i 640 embarcacions, 160 de les quals formen part de la mostra flotant. “Tenim una gran oportunitat per visibilitzar la tasca de les pimes que lluiten tot l’any per fer gran part del seu negoci durant cinc dies”, afegeix Conde. En aquest sentit, el màxim responsable del Saló destaca “el caràcter dinamitzador del certamen”.
Més enllà del component estrictament comercial i empresarial de l’esdeveniment, enguany la Copa Amèrica ocupa gran part del protagonisme. “Parlem d’una gran victòria per Barcelona”, defineix Luis Conde a l’hora de valorar l’impacte de la competició. Per la seva banda, Josep Antoni Llopart, director del Saló, expressa la seva satisfacció “per tornar a posar Barcelona al centre de la nàutica europea reunint les millors marques i, a la vegada, atraient les últimes innovacions i tendències”.
L’organització confia que aquesta edició del Saló Nàutic, amb una superfície expositiva de 22.000 quadrats i una previsió de 50.000 visitants, serveixi per deixar enrere, definitivament, els efectes de la pandèmia. Entre els mesos de gener i agost, a tot l’Estat s’han registrat un total de 5.190 matriculacions, una xifra que representa un increment d’un 5,4% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. Si s’analitza el mercat dels vaixells amb eslora inferior als sis metres, el creixement és del 13,6%.
La Copa Amèrica, “un projecte de llegat”
El Saló Nàutic ha obert portes a menys d’un any per la celebració de la fase final de la Copa Amèrica a les aigües de Barcelona. La reflexió al voltant dels efectes de l’esdeveniment també han ocupat bona part de l’acte institucional del Saló. “La part brillant de la Copa és que té molts aspectes diferents, però units a la vegada”, descriu Aurora Catà. La vicepresidenta de l’empresa organitzadora de la competició ha posat en valor com “la tecnologia i la sostenibilitat van lligades als valors” de l’aventura esportiva de l’estiu de l’any vinent.
En el seu torn de paraula, Ignasi Armengol ha celebrat “el projecte de llegat” que és la Copa Amèrica i s’ha autoexigit obrir “el certamen a la ciutadania en tota la seva transversalitat”. Des de la direcció general de la Fundació Barcelona Capital Nàutica es manté el compromís “per fer realitat el concepte d’acostament del món nàutic”. Lluís Salvadó ha aprofitat l’altaveu del Saló Nàutic per projectar tot el conjunt de transformacions, en gran part urbanístiques, del Port de Barcelona per acollir la Copa Amèrica. “És temps de reforçar la concepció de port obert i generar espais per tothom”, conclou el president de l’equipament.
Segons un informe de la Universitat Pompeu Fabra, la Copa Amèrica pot generar un impacte econòmic de 1.200 milions d’euros a la ciutat de Barcelona i a la resta del país. L’increment d’activitat crearà 19.000 llocs de treball a temps complet. Durant la celebració de l’esdeveniment, l’organització preveu la presència de 2,5 milions de visitants. L'informe contempla que les despeses amb impacte associades a la celebració de la Copa Amèrica ascendeixen a 1.115 milions d’euros. 195 corresponen a inversions i organització, 231 milions a les despeses dels equips participants (entre els quals s'inclouen els 6 equips de la categoria principal i els equips femenins i de joves) i 689 milions d’euros són les despeses derivades dels visitants.
L’economia blava, una “excusa perfecta” per ampliar horitzons
Un cop finalitzada l’obertura institucional del Saló, a pocs metres del tradicional rebombori de la fira, ha estat el torn de l’economia blava. L’acte ha comptat amb la participació d’Emma Cobos, directora d’Innovació i Estratègia del Port de Barcelona; Anna Majó, directora d’Innovació Empresarial de Barcelona Activa i Ugo Valentí, director de l’Smart City Expo. Tres veus que han tractat l’economia blava des d’una perspectiva transversal.
“És una excusa perfecta per ampliar els horitzons d’institucions com el Port de Barcelona”, exposa Cobos. Des de l’equipament s’aposta per explorar noves oportunitats amb “la col·laboració de les administracions i l’ajut d’altres ports de referència com el de Rotterdam o Anvers”. De cara l’any 2030, l’objectiu del Port és accelerar la descarbonització fins a assolir una reducció del 50% de les emissions.
Sense deixar aquest àmbit, el camí de l’Ajuntament de Barcelona és aprofitar “el mar per impulsar la promoció econòmica, cosa que fins ara no s’havia dut a terme”, manifesta Majó. A tall d’exemple, la directiva de Barcelona Activa ha exposat com “on abans teníem bars nocturns, ara volem instal·lar empreses d’economia blava”. En els darrers anys, l’agència de desenvolupament ha accelerat 23 projectes d’economia blava.
En un intent d’agrupar tot el coneixement de les iniciatives innovadores, del 7 al 9 de novembre, Fira de Barcelona organitzarà la primera edició del Tomorrow Blue Economy. “Serà un punt de trobada internacional, on els diferents actors de l’univers blau presentaran les seves solucions d’innovació”, apunta Ugo Valentí. El representant del certamen insta a tenir en compte que el “65% de les ciutats més grans del món són costaneres”.