La marca Barcelona, en procés

Pocs dies abans d'acollir el MWC, la capital catalana estudia com potenciar la seva imatge transformada pels atemptats d'agost del 2017 i el moment polític

El skyline de Barcelona. | Cedida
El skyline de Barcelona. | Cedida
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
15 de Febrer de 2018
Act. 11 d'Octubre de 2019

Barcelona és molt més que una ciutat. Però, què fa que la seva marca desperti sempre un somriure allà on va? Quin és el secret del seu magnetisme internacional? Partint d'aquesta pregunta, l'Ajuntament ha impulsat el projecte de la Marca Barcelona capitanejat per Consol Vancells per deconstruir i reconstruir el relat de la capital catalana després dels atemptats, enmig del procés polític i poc abans del Mobile World Congress. "La narrativa la construïm entre tots", assegura l'escriptor Jorge Carrión davant d'una sala plena de la UPF Barcelona School of Management.

 

Des de bon començament, Vancells recorda que "els Jocs Olímpicsdel 92 van ser una excusa per la transformació de la ciutat". Des de llavors, la capital catalana s'ha situat a primera línia dels grans indicadors internacionals fins al punt d'acollir l'esdeveniment per excel·lència de la tecnologia mòbil: el totpoderós Mobile World Congress. En altres paraules, el congrés que acull 108.000 persones i té un impacte econòmic de 471 milions d'euros.

Jorge Carrión i Consol Vancells

 

Jorge Carrión i Consol Vancells han intercanviat idees sobre el relat de Barcelona a la UPF | Cedida

Barcelona ha canviat i ja no tornarà a ser com abans. El món, tampoc. Però quina imatge volem projectar de la capital catalana? "Hem d'identificar la proposta de valor de la ciutat al segle XXI i buscar com diferenciar-nos per atreure inversions, potenciar l'economia local i fomentar l'ocupació de qualitat de la població", explica Vancells. 

Un relat conjunt entre passatgers

A la recerca d'una resposta col·lectiva, el consistori barceloní va engegar a principis de 2017 un projecte per coneixe's des de la mirada de tots els actors de la ciutat (nacionals i internacionals). "Cadascú ven Barcelona com més li interessa i tenim el repte de crear un relat conjunt", afegeix. De la macro a la micro, apareix Carrión.

Nascut a Tarragona, a cavall entre Mataró i Barcelona i després d'haver viscut a Buenos Aires i Chicago, l'escriptor admet sentir-se "passatger" a la seva obra Libro de los pasajes. Va marxar de la capital catalana per no tornar, preferia no escriure sobre la ciutat però la crisi econòmica el va fer canviar de xip: "Volia aportar alguna cosa al debat". 

Carrión: "El procés i els atemptats canvien el relat de Barcelona"

Va començar amb un còmic crític per descriure la realitat dels sense sostre i ferrovellers de Barcelona així com els treballadors del Port o els venedors del mercat dels Encants. El seu model d'inspiració era la sèrie nord-americana The Wire. "Des de fa anys hi ha 3.000 persones a Barcelona que no saben on viure i és un problema que s'arrossega sense solució", recorda. 

L'ADN després del referèndum

El sensellarisme persisteix des de fa temps i el 2017 s'ha atrevit a afegir nous girs de guió: "El procés i els atemptats canvien el relat de Barcelona". Vancells intervé amb contundència: "Hem d'explicar al món que Barcelona segueix sent Barcelona més enllà de les imatges de l'1 d'Octubre". Més enllà de la política, la capital catalana també és la de les startups, la de la innovació i la de la tecnologia. "No és tant allò que ens passa sinó com hi reaccionem", afegeix. 

Vancells: "Barcelona segueix sent Barcelona i el seu ADN no mor"

Coincidint amb el Mobile World Congress, Vancells avança que l'Ajuntament de Barcelona conjuntament amb altres institucions i actors de la ciutat mostraran aquest dimarts al món que "Barcelona segueix sent Barcelona i el seu ADN no mor". En constant co-creació, la coordinadora del projecte Marca Barcelona proposa un exercici de meditació col·lectiva al públic i llança la següent pregunta a l'aire: "Com descriuríeu Barcelona?"

"Cada etapa de vida té la seva paraula", matisa Carrión que és també director del Màster de Creació Literària de la UPF. Ara, la seva paraula és "paternitat" però abans era "llibreria, curiositat, sexe o amor". S'aixequen diferents mans d'entre el públic i redibuixen la visió de la ciutat: "Cul de sac, problema essencialment polític, cada vegada més provinciana, enamorament, tecnologia, multicultural, contrast, art, pacte i diàleg". 

Vancells ho apunta a la seva llibreta i reconeix que "l'Ajuntament no es pot apoderar de la marca de la ciutat perquè la ciutat està viva i en continua co-creació". I per acabar el relat, encara dues preguntes més: "Quin barceloní o barcelonina representa millor aquesta ciutat? Quin és el vostre racó de Barcelona?" "Tots formem part de la ciutat", conclou Vancells. Fins i tot Woody Allen i la seva pel·lícula Vicky Cristina Barcelona són part d'un poderós relat que encara es construeix a ulls del món.