• Economia
  • La marca “Catalunya” s'obre camí al Regne Unit

La marca “Catalunya” s'obre camí al Regne Unit

Els clients volen productes originals i de qualitat, i la millor manera de garantir aquesta originalitat és vincular-los a una marca de prestigi, com és la nacional

La Casa Batlló durant Sant Jordi | iStock
La Casa Batlló durant Sant Jordi | iStock
Xavier Solano | VIA Empresa
Politòleg
23 de Març de 2025
Act. 23 de Març de 2025

Ens acostem al mes d’abril i, per tant, a la diada de Sant Jordi. Per als catalans que vivim a Londres, aquesta és la nostra festa catalana per excel·lència, però som conscients que també ens lliga al nostre país d’acollida, atès que aquest sant és també el patró d’Anglaterra. Tanmateix, a diferència de Catalunya, Anglaterra sembla resistir-se a celebrar-lo per la curiosa associació que encara es fa de la bandera anglesa, la creu de Sant Jordi, amb l’extrema dreta d’aquest país.

 

En tot cas, com ha passat els darrers anys, el Govern de la Generalitat a Londres, així com l’Institut Ramon Llull i la societat civil catalana, tornaran a celebrar aquesta diada de Sant Jordi al Camden Market londinenc promocionant, una vegada més, Catalunya i el català a l’exterior, tot mirant d’ajudar els anglesos a gaudir d’aquesta jornada tan especial, també per a ells, d’una manera desacomplexada i amb un toc ben nostrat.

Celebrar el Sant Jordi a l’estranger és una molt bona iniciativa del govern català per potenciar la marca “Catalunya” al món

Celebrar el Sant Jordi a l’estranger és una molt bona iniciativa del govern català per potenciar la marca “Catalunya” al món. I, en aquest sentit, cal reconèixer que, la promoció internacional de la nostra marca nacional sembla haver recaigut exclusivament en el sector públic. Així, amb l’excepció del F.C. Barcelona i algunes poques empreses, sobretot pertanyents a la Catalunya Nord, el sector de l’empresa privada sud-catalana no sembla haver jugat, fins ara, un paper rellevant en aquest àmbit. Aquesta curiosa passivitat contrasta, de manera evident, amb l’empresariat d’altres països, que sí que han sabut aprofitar els beneficis de relacionar els seus productes amb el seu país d’origen.

 

Observem alguns casos interessants: els cotxes Volvo, per exemple, inclouen la bandera sueca als seus vehicles, de la mateixa manera que ho fa l’empresa d’interiorisme IKEA, que oneja la bandera sueca als seus grans centres comercials i que anomena tots els seus productes amb noms en la seva llengua. Els italians i els escocesos, per la seva banda, són un altre molt bon exemple. Els seus productes s’identifiquen, de manera inequívoca, amb els seus respectius països, com a símbols de qualitat i prestigi: la pasta i el vi, en el cas d’Itàlia, o el salmó fumat i el whisky, en el cas d’Escòcia. D’altra banda, els restaurants italians, francesos i espanyols a l’estranger també destaquen per emprar les seves llengües als menús, ressaltant l’autenticitat i qualitat dels seus productes nacionals.

Això no obstant, aquest comportament tan lògic i efectiu contrasta amb l’actitud de la gran majoria d’empreses catalanes que, per alguna raó, semblen amagar el seu origen nacional. És el cas de productes ben nostrats, com ara el cava, el corpinnat, els vins o la nostra cuina, de tanta qualitat. Cap d’ells s’ha promogut a l’estranger com a producte català. Ben al contrari, les nostres empreses acostumen a utilitzar referències com “Barcelona” o “Mediterrani”, com si es volgués evitar, d’aquesta manera, fer referència al nom al nostre país.

Aquest comportament sobta molt a qualsevol observador, naturalment. I més si tenim en compte dos aspectes clau. El primer és que Catalunya té una bona reputació, atès que és una de les millors destinacions en inversions estrangeres del sud d’Europa. En aquest aspecte, la nostra nació destaca en diversos sectors de serveis, com ara el turisme, i també en un bon nombre de sectors industrials. Així ho demostren els gairebé 20 milions de turistes que visiten el nostre país cada any. O la nostra economia, altament exportadora. A més, les nostres universitats són capdavanteres a l’estat espanyol. Per tant, en general, podem dir sense por d’equivocar-nos que els catalans destaquem positivament en molts àmbits empresarials i, en conseqüència, resulta difícil d'entendre que la marca “Catalunya” no sigui més utilitzada per les nostres empreses privades.

Catalunya té una bona reputació, atès que és la primera destinació en inversions estrangeres del sud d’Europa

El segon factor és, potser, encara més sorprenent. En els darrers anys, la notorietat del nostre país al món ha augmentat considerablement. Per exemple, a la City de Londres, fa anys que quan jo mateix em presento com a català, no ho he de repetir: tothom ja coneix el nostre país. Curiosament, aquesta millora en el reconeixement internacional del Principat no sembla haver estat aprofitada per les empreses privades catalanes, però, en canvi, empreses britàniques i estrangeres han començat a fer ús de la marca "Catalunya".

Per exemple, algunes cadenes de supermercats al Regne Unit, com ara M&S, Sainsbury’s, Tesco o Lidl destaquen l’origen català d’alguns dels seus productes de marca blanca, com ara el pernil serrà, els plats cuinats, com per exemple el “pollastre a la catalana”, el “fuet català” o publiquen “receptes catalanes” per promoure la venda dels ingredients. En altres sectors trobem curiositats similars, com ara el gegant Primark que inclou el català en els seus productes, una línia de mobles anomenada “Catalan collection”, una línia de sabates anomenada “Catalonia” i, cada cop més, distribuïdores de vins que inclouen seccions de “vins catalans” als seus webs, tot i que a les ampolles no hi digui “Catalunya”.

Ampolles de vi en un supermercat de Catalunya | Europa Press
Ampolles de vi en un supermercat de Catalunya | Europa Press

Totes aquestes corporacions que he esmentat aposten per la marca “Catalunya” perquè creuen que aquest element diferenciador aporta avantatges competitius i de qualitat i ajuda a posicionar els seus productes en el mercat britànic i internacional. Els clients volen productes originals i de qualitat, i la millor manera de garantir aquesta originalitat és vincular-los a una marca de prestigi, com és la nacional. Com una vegada em va dir un anglès: “jo no compraria mai un whisky anglès, el whisky ha de ser escocès”.

Els clients volen productes originals i de qualitat, i la millor manera de garantir aquesta originalitat és vincular-los a una marca de prestigi, com és la nacional

Pensem, doncs, què podria significar per a les nostres empreses utilitzar la marca “Catalunya”, tal com ja fan totes aquestes empreses estrangeres, per als nostres productes i serveis. I parlo tant dels productes més tradicionals, com dels productes de nova generació, propis dels sectors en què Catalunya tot just comença a treure el cap, com per exemple, el món de la impressió 3D, l’àmbit de la intel·ligència artificial, l’entorn de la computació quàntica, les smart cities, les empreses biotechs o el terreny de la salut digital.

El fet que moltes empreses internacionals estableixin centres operatius a Catalunya demostra que el nostre és un país innovador, competitiu i amb productes i serveis de qualitat. Pensem que només els britànics tenen més de 900 filials al Principat. Sens dubte, cal aprofitar i potenciar la marca Catalunya. No fer-ho, quan ja ho estan fent les empreses estrangeres, és perdre una oportunitat. L’alternativa és que els nostres productes i serveis continuïn sota marques més àmplies o difuses que no es beneficien de la nostra reputació, ni reflecteixen el nostre tarannà diferenciat, que no permeten aplicar preus premium i que, a més, dificulten la fidelització dels clients.

El 2024, l’Anholt Nation Brands Index (NBI) va situar “Escòcia” com la 15a marca de país més valorada del món. Tot i que els escocesos podrien haver optat per la marca “Regne Unit”, que és la cinquena del món, molts prefereixen no fer-ho, perquè els convé tenir una marca pròpia. Catalunya té prou actius per destacar com una marca prime, no només en el món del turisme i de l’esport, sinó també en la resta de sectors productius. En definitiva, invertir en la marca “Catalunya” també és invertir en el futur i en la competitivitat de les nostres empreses. Potser que hi pensem abans no ens la prenguin.